Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat
Magnesium fälls inte gärna ut rent i akvariet men olika koraller binder olika mycket i skelettet.

Det rör sig bara om någon till några procent.

Enligt min erfarenhet är magnesiumtillsats litet lurigt ändå. Man tillsätter och tillsätter utan att värdet förändras men plötsligt börjar det ändras ganska snabbt.

Kartorna i länken säger inte hela sanningen tyvärr. För ett lågt magnesiumvärde blir både Ca och kH lägre och frör ett högt magnesiumvärde är de högre.

Ja..de är nog som jag också fattat de...att ett lågt magnesiumvärde gör de svårare att hålla uppe kh o calcium o tvärtom. Den förklaring jag fått till de är den att magnesium binder till kalciumkarbonatstrukturer i akvariet, o därmed hämmar bildningen av nytt kalciumkarbonat, o på detta sätt håller ett bra magnesiumvärde både alkalinitet o calcium på lite högre nivåer. Lösningen för Jonas/sillen tror jag är att tillsätta magnesium separat o koncentrerat, o kalciumkorid likaså, till han har ett calciumvärde på ca 425 (som motsvarar då hans kh på 9) samt ett Mg på 1200-1300. Därefter kan kan övergå till balanserad tillsättning med valfri metod (biocalcium, reaktor, kalkvatten, balling mm...)

/J

  • 2 veckor senare...
  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Postat

Stig!

Kan bara hålla med om att jag har tillsat massor av Mg och inget hänt. Helt plötsligt stiger Mg och då steg även salthalten för mig. Jag är inte uppe riktigt i de värdena påMg som jag vill men nu är det inte långt kvar då MG nivån ligger på 1230 nu.

Dock tillför jag Ca och det rätt så mycket men det värdet sjunker hela tiden. KH är lätt att lyfta men sjunker så fort jag inte tillsätter buffer.

Kommer nu minska Mg tillsatserna men fortsätta med Ca och öka lite vad det gäller KH och pH buffer!

Postat

Låter intressant men vilken koralia reaktor har du?Jag har Mg tillsatser i det granulatet jag har men frågan är om pumpen i reaktorn orkar pumpa genom granulatet. Har pratat med erfarna akvarister som haft samma reakto och de tror inte det ska vara problem med granulatet grovhet.

Får se vad som händer när jag lyft alla 3 värden till rätt nivå.

Postat

sorry, korallin heter den jag har C 1501.jag har korallskellet mixat med ren ca-granulat15% sen lite ren magnesium längst upp,denna reaktor fluiserear inte heller

Postat

Då ska jag söka lite efter bilder och text om den. Har inte hört talas om den förut.

Korallskelletet, vad har det för syfte? Jag är rätt ny på det med reaktor och hoppas jag inte behöver skämmas över att jag inte har en aning!:smiley9:

Postat

Jag gör ett inklipp från tråden om kalkmixer https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10258

Hoppas få svar på frågan här då den var OT i andra tråden men för mig intressant!

...på stora kar är säkert kalkreaktor kanon, men kanske då att kombinera med kalkvatten.

...

Där hängde jag inte med. Varför ha kalkvatten kombinerat med kalkreaktor?

Vad räknar du som stora kar?

Svara gärna i denna tråden då det är OT här!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19114

Postat
Där hängde jag inte med. Varför ha kalkvatten kombinerat med kalkreaktor?

Vad räknar du som stora kar?

Svara gärna i denna tråden då det är OT här!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19114

Sillen: Jo...kalkreaktorn för ju ofta med sej som vi vet ett lägre ph, o i vissa fall fosfatutsläpp. Båda dessa faktorer motverkas av kalkvattnet. kalkvattnet självt mäktar ju inte med att tillgodose kalk, som vi tidigare nämnt, så oavsett metod blir ju kalkvattnet alltid bara ett komplement. Till balling tillför däremot knappast kalkvattnet nåt, där har vi ju inte problem med lågt ph. Sen avlastar ju kalkvattnet kalkreaktorn något i de att den tillför ju trots allt en del kalk o karbonater den också.

Balling blir ju dyrt med ökad karstorlek, o kalkreaktor blir ju billigare med ökad karstorlek. Beroende på vad kemikalierna kostar så blir brytpunkten olika, men jag läste bla på reefkeeping att man vid normalpriser hade räknat på detta, o där gick brytpunkten nånstans vid 500 liter, alltså ovan detta blir de billigare med reaktor.

Mvh

Jonas

Postat

jag får ju inte riktigt ihop logiken i denna kalkyl, en stor reaktor med gastuber, kalkmixer och styrning (vilket jag inte skulle våga vara utan) kostar ju en rejäl slant att införskaffa + plus att det är ju tillkommande driftskostnader även där.

Balling och större kar, så köper man större förpackningar och då sjunker ju även denna kostnad - jag menar att om man räknar anskaffningspris och drift under säg, 3år - skulle det verkligen bli billigare med reaktor?

Postat

det beror på vilken reaktor man skaffar, ett billigt hemmabygge kan handla om några hundralappar. Men visst, en större dyr med tillbehör ligger väll runt 8000-10000 och det blir knappast billigare, eller?

Postat

Jo, man kan ju hitta en reaktor också, men om det ska bli en relevent jämförelse så får man kanske utgå ifrån varor inköpta "över disk" - och då tror jag att även 10.000:- är lågt räknat.

Postat

Jag tror att diskusionen med för och nackdelar när man jämför Baling och reaktor är mycket intressant då många väljer mellan dessa. I just mitt fall handlar det om att jag har en reaktor som jag betalt mycket mindre än 10 000 kr för med tub, klocka och granulat. Om jag inte lyckas få balans med denna uppsättniongen jag har måste jag börja om från början och välja det ena alternativet.

Min fråga är varför jag inte får det att fungera och om det inte är så att jag ska skaffa en pH styrning till reaktorn istället för att köra på tid.

EDIT: Hur vet jag vilken prob som fungerar till min reaktor. Jag har nu kollat runt bland de handlare jag brukar kolla och de har ingen alls på sin hemsida. Tips efterfrågas!

Postat

Hej Jonas,

aquamedic har en probe som passar i din reaktor, jag har för mig att den kallas "short" - jag har ju haft en likadan för några år sedan och tyckte den funkade bra, däremot tror jag du måste börja från "NSW-värden" för att den ska orka med.

Jag är bara nyfiken i den andra diskussionen reaktor vs balling hur man kommt fram till den ekonomiska kalkylen, men framför allt till gränsvärdet 500L.

Jag påstår inte att det är fel, jag får bara inte ihop siffrorna om man räknar anskaffningskostnaden på reaktor/mixer, tuber, regulator/magnetventil och styrning till detta

Räknar man bara själva förbrukningsmtrlen så blir det så klart en annan femma,men det är ju som att räkna milkostnad på en bil i bara bensin

Postat

Hej Leif!

Jag försöker med tillsatser lyfta mina värden på Ca, Mg och KH. Jag gissar att det är dessa du menar med NSW värden. Jag vet att du har haft samma reaktor tidigare men jag hade för mig du sa att du körde på timer (som jag också gör nu). Jag pratade med en kille som jag litar mycket på som också kört med samma reaktor och han avrådde bestämnt att köra som jag gör utan sa till mig att skaffa prob till styrningen. Jag har dock inte hittat någon i Sverige som saluför proben. Jag kanske är för feg att handla utomlands men jag gillar att handla av svenska handlare.

Den killen jag pratade med sa att hans reaktor var igång på nätterna när hans probstyrde. Trodde man ville köra den på dagarna för att inte sänka pH för mycket.

Har inte heller greppat kalkylen som är gjord på gränsvärdet 500 l. Har å andra sidan inte brytt mig heller då jag redan har reaktor.

Postat

Nu hänger jag inte riktigt med. Proben och styrningen kontrollerar ju bara ph i reaktorn, vilket i sig är viktigt. Men det betyder ju inte att man vill eller kan löra den 24/7. Så en timer använder man ju oftast i vilket fall.

Postat

Kalkylen hittade jag på reefkeeping ..ska se om jag kan posta/hitta den. Gränsvärdet 500 l ska man nog ta med en nypa salt...de beror ju på hur billigt man kommer över saltet resp reaktor. Man får ju räkna själv så vet man...kan ju variera som ni skriver. På mitt 200 l blir de betydligt billigare med balling...fast de va inte enda skälet att jag valde de.

Postat
Nu hänger jag inte riktigt med. Proben och styrningen kontrollerar ju bara ph i reaktorn, vilket i sig är viktigt. Men det betyder ju inte att man vill eller kan löra den 24/7. Så en timer använder man ju oftast i vilket fall.

OOOPS!

Ett helt nytt ingångsvärde för mig! Låter som jag har missat en vital del i reaktorn då!

Postat
OOOPS!

Ett helt nytt ingångsvärde för mig! Låter som jag har missat en vital del i reaktorn då!

Jonas, När du kör reaktorn gäller det att hitta ett jämnviktsläge mellan hur mycket kalcium som förbrukas och hur mycket du tillför. Detta utan att samtidigt sänka ph för mycket vilket innebär att du helst kör reaktorn under dagen när belysningen är igång. Enkelt kan man säga att du på två eller tre sätt styr hur mycket kalcium du tillsätter.

1. Hur många timmar per dygn du kör reaktorn.

2-3 genomflödet i reaktorn i kombination med hur långt du sänker ph i reaktorn.

Jag vet inte vad du har för reaktor men för min Deltec försöker jag köra med deras "grundinställning". D.v.s. Flödet ur reaktorn skall vara en "bruten stråle" samtidigt som co2 ska ge en bubbla per sekund. I det läget körde jag min reaktor utan styrning i flera månader när ph-computern var trasig. Sen styr jag hur mycket som ska tillsättas med hur länge jag kör reaktorn per dygn. Har du ph styrningen så kan du ju också laborera med hur långt du sänker ph-värdet. När jag kör så ökar jag bubbel-frekvensen något för att komma så långt ner jag vill. När du uppnått balansen kommer det bara att krävas små justeringar för att hålla ett önskat värde.

Om du kör utan styrningen så tror jag också att det finns ett "börvärde" på utvattnets alkalinitet.

Postat
Kalkylen hittade jag på reefkeeping ..ska se om jag kan posta/hitta den. Gränsvärdet 500 l ska man nog ta med en nypa salt...de beror ju på hur billigt man kommer över saltet resp reaktor. Man får ju räkna själv så vet man...kan ju variera som ni skriver. På mitt 200 l blir de betydligt billigare med balling...fast de va inte enda skälet att jag valde de.

http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2003/chem.htm

Någon kalkyl över när det blir billigare med reaktor saknas dock, endast en kvalificerad gissning av en duktig revakvarist. Som ekonom tycker jag nog att hans uträkning suger, den viktiga parametern för att göra en rättvis ekonomisk analys är faktorn tid. Ju längre du kör ditt akvarium desto större shans att reaktorn betalar sig. Någon rättvis jämförelse med balling saknas också, eftersom jämförelsen är gjorda med olika varumärkestillsatser.

MVH

Magnus

Postat

Hej Jonas, nej jag körde min med en IKS styrning - jag är fullkomligt livrädd för timers och induktiva/reaktiva laster (pumpar, MH etc), det är ett sk "blueprint for disaster" eftersom det oftast förr eller senare leder till att timerns kontaktbrytare svetsas ihop (i ON läge då, förstås)

Postat

greger- jag är ingen elkille, men är detta ett problem när man kör med IKS styrning? Antar att det inte är så, eller jag hoppas inte då allt jag har på timer går via IKS.

Postat

Intressant att jag blir rekomenderad att ha en timer som styr proben (om jag inte har IKS) tidigare i tråden men här också får rekomendationen att inte ha timers kommplat till ventilen. Hmmm. Innebär det att jag måste ha en IKS?

Jonas och Magnus ni får gärna diskutera ekonomi kopplat till baling och reaktor men det är i denna tråden OT.

Postat

Jag skulle slå av och på min pH-styrning med en timer, när timern slår på så kommer pH-styrning sköta tillförseln av CO2 och när timern är av så kommer det inget CO2 till reaktorn.

/Janne

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...