Gå till innehåll

nitrattester och dess trovärdighet!


crille

Rekommenderade inlägg

Detta har ju diskuterats här på SG tidigare och av det har jag dragit slutsatsen att man inte skall lita på nitrat test, så det gör jag inte.

Jag utför nitrat test, men bara för att veta om värdet stiger eller sjunker, vad det igentliga värdet är bortser jag ifrån.:smiley16:

Jag noterar dock sambandet mellan nitrat och stress prick på fiskar.

Nitrat < 10 - ingen stressprick och inga fiskar som 'gnider' sig mot stenar.

Nitrat 10 - 20 - vissa fiskar börja 'gnida' sig mot stenar.

Nitrat 50 - fiskar får stress prick, dock ej dödlig.

På 80-talet lät jag ett professionelt labb utföra en nitrat test på mitt vatten, värdet var 160 om jag mins rätt. Fiskarna levde som kungar under många år. Lägre djur hade jag inga då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spola Tropic marin, det var ett av de sämsta testerna i det där testet av några olika märken som jag babblade om i christians akvariumtråd. Hanna mätaren är inte heller avsedd för saltvatten men tycker du ska göra ett test med den och sen ett med salifert som var bäst i test.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni får tro vad ni vill men min åsikt är att samtliga nitrattester på marknaden bäst passar i sopsäcken (är någon överraskad) Jag har mätt upp nitrat på 5 ppm där det verkliga värdet var en bra bit över 100 och värden över 100 ppm när det verkliga värdet var 16 ppm. (de verkliga värdena togs fram av ett ackriderat lab) Mätningarna gjordes med flera olika fabrikat - inkl saliferts. Mätningarna gjordes på riktigt vatten med alla störjoner i - inte ett färskt preparerat vatten. De duger inte ens till att konstatera om det finns eller inte.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som du tror att de testade på sötvatten Lasse. Missuppfattar jag dig?

Preparation:

Markus Leiser ordered a nitrate parent solution from Merck (Batch number:1.19811.0500)

This solution had exactly 1000mg nitrate per liter. Specific gravity of this dilution has been verified by alkalimetric titration. The water has been measured by 20 degree (Calibration temperature of pipettes and measuring glass) and the respectively needed amount of the parent solution has been added to the dilution 1,2 and 3.

We used LicroSolv which is purest water used for chromatography. Afterwards we set the salinity to 35 per thousand and verified the result with an refractometer. All measurements have been taking at room temperature. We took care the there was no daylight incidence on the measuring glass. We used Tropic Marin salt which had been purchase three weeks ago. All test have been performed with the equipment which belongs to the test kit!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - jag vet att de använde saltvatten men saken är att de använde nyblandat vatten och inte ett vatten som gått ett tag och som därför innehåller olika joner som tillkommit från matning och annat. Exempelvis är nitrit en störjon i de metoder som används. Det jag testade var ett vatten som var ett reellt vatten som användes för fisk. De resultat de fick i testen kan ju stämma för "rent" saltvatten men om man skulle ha gjort en "skarp" test så skulle man använda ett verkligt akvarievatten som "spikats" med en känd nitratkonc.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har jag gjort med Salifert. Jag hade noll i nitrat och problem med diverse koraller som bleknade. (framför allt grön färg) Jag blandade upp en stamlösning från Konsums natriumnitrat och tillsatte för att få en ppm nitrat. Med Saliferts test läste jag sedan av cirka en PPM (0,5 < test < 2). En sak som är helt klar är att det kan ha funnits - saknats organiskt bunden nitrat i vattnet som Salifert inte mätt - mäter. Om nitrat ger felvisning tycker jag är helt ointressant. Vem har nitrit i ett inkört fungerande kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju kanske vara bundet i komplex och i organiska material som nekton eller plankton.

Då kallas det proteiner och kvävedelen har formen NH2 vad gäller plankton och nekton

Nekton kallas de djur som kan simma och förflytta sig långa sträckor för egen maskin oavsett strömmar och vågor. Till nekton räknas fiskar och marina däggdjur som delfiner och stora valar.

:ler: Du har ju ett stort kar Stig men......

Tropfrog - kommer du ihåg disk. för många år sedan - när du helt riktigt påpekade att du såg kvävebegränsning fast du läste 20 ppm nitrat på testen? Vad vi inte tänkte på då var att slänga testen i soptunnan.

Även i ett fungerande kar kan du tillfälligtvis ha nitritnivåer som påverkar mätningen.

En säkerhet på mätningen som går mellan halva till dubbla mängden är inte för mig tillfredställande speciellt om jag skall betala 2 - 300:- för det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker detta är ett intressant ämne

kan vi lita på nitrattest överhuvudtaget eller ska vi eller ska vi :utläsa inget utslag eller utslag ,och nöja oss med det?

Hej crille

Precis som du jtycker jag också detta är jätteintressant, o jag tror faktiskt inte de är så illa som en del säger här. Jag ser förvänatde värden, som dessutom reagerar i rätt riktning på nitratreducerande åtgärder. tex hade bengan 100 i nitrat i sitt korallkar...körde aggressivt med ultralife, som vi vet sänker nitrat...senare mäter han upp värden kring 10!

På samma sätt har jag nu mätt upp värden som stämmer perfekt med mognadscykeln för ett akvarium, först ingen nitrat, sen en långsam stegring,,,lite ultralife..en liten sänkning osv. Om man gör rätt, har rena kärl, rena sprutor o färska tester, o inte nån jättekonstig jonimbalans i akvariet, så tror jag saliferts test mäter någorlunda rätt. Jag kommer fortsätta använda testet o lita på de. Men...jag läser de tex Lasse skriver, avfärdar inte detta..så jag skall testa själv med ett proffslab på ringhals. de borde kunna reda ut detta en gång för alla.

Mvh

Jonas

PS: Kul o ses sist...skall du till ted snart igen?

DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni får tro vad ni vill men min åsikt är att samtliga nitrattester på marknaden bäst passar i sopsäcken (är någon överraskad) Jag har mätt upp nitrat på 5 ppm där det verkliga värdet var en bra bit över 100 och värden över 100 ppm när det verkliga värdet var 16 ppm. (de verkliga värdena togs fram av ett ackriderat lab) Mätningarna gjordes med flera olika fabrikat - inkl saliferts. Mätningarna gjordes på riktigt vatten med alla störjoner i - inte ett färskt preparerat vatten. De duger inte ens till att konstatera om det finns eller inte.

MVH Lasse

Uppgifterna går uppenbarligen isär här...om du läser svärds länk osv. Vi får nog göra detta test en gång till, med ett proffslab, om vi skall komma vidare. jag tror att de måste smugit in sej nån felkälla i de värden du fått fram lasse...de låter för dåligt på nåt sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SALIFERTTester1 3,0 mg

Tester2 2,5 mg

Tester3 2,5 mg

Tester4 2,5 mgTester1 12,0 mg

Tester2 10,0 mg

Tester3 10,0 mg

Tester4 10,0 mgTester1 35,0 mg

Tester2 40,0 mg

Tester3 40,0 mg

Tester4 40,0 mg

detta resultat ger saliferts test.(lösn1:4mg, lösn2:18mg, lösn3:40mg)..o detta är ju testat mot stamlösningar. Slutsatsen av detta är ju att salifert är inte bara bra, utan riktigt bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SALIFERTTester1 3,0 mg

Tester2 2,5 mg

Tester3 2,5 mg

Tester4 2,5 mgTester1 12,0 mg

Tester2 10,0 mg

Tester3 10,0 mg

Tester4 10,0 mgTester1 35,0 mg

Tester2 40,0 mg

Tester3 40,0 mg

Tester4 40,0 mg

detta resultat ger saliferts test.(lösn1:4mg, lösn2:18mg, lösn3:40mg)..o detta är ju testat mot stamlösningar. Slutsatsen av detta är ju att salifert är inte bara bra, utan riktigt bra!

Vilket test är detta? Samt vilka testpersoner är använda?

Även om jag var bättre på att urskilja färger (vilket jag är kass på) så kan jag ju inte se 35 och 40 då detta inte finns i färgskalan. Då har man i så fall sett att färgen man har ligger mellan 25 och 50 och sedan gissat värdet.

För mig personligen är det svårt/omöjligt att se om en färg är 2,5 eller 10 om den är lite ljusare än 25. Antar att andra har bättre färgbedömningsförmåga än mig dock. Man kan ju även med den lilla skillnad i färger på färgkartan anta att ljuset man har när man bedömmer färgen spelar in kraftigt.

[Edit] Såg nu att det var testen som Jörgen länkat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropfrog - kommer du ihåg disk. för många år sedan - när du helt riktigt påpekade att du såg kvävebegränsning fast du läste 20 ppm nitrat på testen? Vad vi inte tänkte på då var att slänga testen i soptunnan.

MVH Lasse

Jo, jag minns diskussionen. Höll ju på att få sparken innan jag hunnit börja :). Det var också den diskussionen som gjorde att jag vågade sticka ut hakan mot Stig som jag sällan vågar säga emot pga kompetens inom området.

Nu var det ett test som jag litar på och dessutom i sötvatten som är otroligt mycket enklare att mäta. Anledningen till problemet hos mig tror jag inte låg i direkt kvävebrist utan i att jag körde systemet så hårt att upptaget inte riktigt hann med. Samma fenomen är nu kartlagt i många andra liknande hightecburkar. Men det är en parentes i samanhanget då vi diskuterar salt här.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror liksom Jonas att det bara är en synnerligen liten del av nitraten som är organiskt bunden.

Men jag vet inte. Jag har inte sett någon undersökning på det.

Det här med kväveupptag hos växter löser man i växthusodling med bladgödning eftersom rötterna inte klarar att ta upp näring lika snabbt. Jag kan mycket väl tänka mig att man kan få liknande effekter med sumpväxter och kanske även rena undervattensväxter i akvarier.

Vore jag färgblind skulle jag testa med färgat ljus för att läsa av tester.

En test som färgar rött skulle jag använda grönt eller blått ljus till.

Det är relativt enkelt att modda en ficklampa med en lysdiod + ett motstånd i stället för glödlampan. Jag har gjort en med en röd lysdiod som de flesta fiskarna inte ser nattetid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...