Gå till innehåll

Få bort alger


havre

Rekommenderade inlägg

Hur får man lättast bort de få alger som sätter sig på rutan? Har en tunn film med grönalger på rutan och undrar om dessa "alg-magneter" fungerar? De jag syftar på är dessa lite dyrare och inte de för 19.90 på närmaste Zoo. Eller är det scotch brite som funkar bäst? För kalkager är det väl en skrapa som fungerar bäst, de kanske även är bäst för små grönalger?

Någon som har lite erfarenheter att dela med sig av?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur får man lättast bort de få alger som sätter sig på rutan? Har en tunn film med grönalger på rutan och undrar om dessa "alg-magneter" fungerar? De jag syftar på är dessa lite dyrare och inte de för 19.90 på närmaste Zoo. Eller är det scotch brite som funkar bäst? För kalkager är det väl en skrapa som fungerar bäst, de kanske även är bäst för små grönalger?

Någon som har lite erfarenheter att dela med sig av?

Mvh Thomas

Algmagnet tar de mesta...men för kalkalger behöver du oftast en skrapa...så jag kör med både och.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan jag ju passa på och fråga om ni har något smidigt tips till att hålla bakrutan ren och fin också?

Jag har valt själv att håll aden fri från lutande levande sten, så jag kommer åt att skrapa den med rakbladsskrapa. Tycker inte om kalkalgsbeklädda bakrutor..ser smutsigt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christer, jag tror Björn menar innehållet i magnetremsan, om det inte innehåller något negativt för akvariet.

Jag tror själva att den korta period man har kortet i akvariet inte är speciellt skadlig, men jag kan ha fel såklart.

aha, då är jag med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...