Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hur får man lättast bort de få alger som sätter sig på rutan? Har en tunn film med grönalger på rutan och undrar om dessa "alg-magneter" fungerar? De jag syftar på är dessa lite dyrare och inte de för 19.90 på närmaste Zoo. Eller är det scotch brite som funkar bäst? För kalkager är det väl en skrapa som fungerar bäst, de kanske även är bäst för små grönalger?

Någon som har lite erfarenheter att dela med sig av?

Mvh Thomas

Postat
Hur får man lättast bort de få alger som sätter sig på rutan? Har en tunn film med grönalger på rutan och undrar om dessa "alg-magneter" fungerar? De jag syftar på är dessa lite dyrare och inte de för 19.90 på närmaste Zoo. Eller är det scotch brite som funkar bäst? För kalkager är det väl en skrapa som fungerar bäst, de kanske även är bäst för små grönalger?

Någon som har lite erfarenheter att dela med sig av?

Mvh Thomas

Algmagnet tar de mesta...men för kalkalger behöver du oftast en skrapa...så jag kör med både och.

Postat

Uff, blev mycket "bäst" i texten såg jag.

Ja kalkalger kräver väl en skrapa men den kanske även funkade för gröna alger, men du rekommenderar en algmagnet?

Mvh Thomas

Postat

Har du ett gammalt plastkort typ dom man får från olika butiker o banker så kör med ett sådant.

De repar inte tar bort mindre kalkalger och samtliga gröna o bruna.

Mitt tipps ;)

//NiXoN

Postat

Kan bara hålla med om att det är bättre med en skrapa än magneter, har nu repat 2 akvariers framrutor pga ngt på magneten som jag inte ens kan se eller känna själv.

Postat

Jag har alltid kört med kreditkort och bibliotekskort, inga problem för mig i alla fall. Det kan vara ett tips att skugga framrutan från direktljus. En liten list i ovankant, hjälper mycket tycker jag.

Postat

Christer, jag tror Björn menar innehållet i magnetremsan, om det inte innehåller något negativt för akvariet.

Jag tror själva att den korta period man har kortet i akvariet inte är speciellt skadlig, men jag kan ha fel såklart.

Postat
Kan jag ju passa på och fråga om ni har något smidigt tips till att hålla bakrutan ren och fin också?

Jag har valt själv att håll aden fri från lutande levande sten, så jag kommer åt att skrapa den med rakbladsskrapa. Tycker inte om kalkalgsbeklädda bakrutor..ser smutsigt ut.

Postat

Idag vid vattenbytet körde jag med Nixons metod. Funkade verkligen skit bra, både för vanliga gröna alger och kalkalger. Tack för tipset Nixon! :)

Mvh Thomas

Postat
Christer, jag tror Björn menar innehållet i magnetremsan, om det inte innehåller något negativt för akvariet.

Jag tror själva att den korta period man har kortet i akvariet inte är speciellt skadlig, men jag kan ha fel såklart.

aha, då är jag med!

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...