Gå till innehåll

Hjälp med koraller med flatworms


smulan

Rekommenderade inlägg

Deta är en varning till er alla !

Jag var hos [en handlare] och köpte koraller, när jag kom hem då såg jag att det var flatworm på korallerna.

När jag pratade med [handlaren] om detta, då sa han att han inte hade flatworms på sina koraller.

När man pratar med andra, så säger dom att han har det och att han vet om det, men han medicinerar inte och säger inget om det till dom som handlar.

Moderator's upplysning:
mod.gif Namnet på handlaren är bortregigerat. Vi undviker att "hänga ut" handlare på detta vis. Den som har ett problem med en handlare ombeds att i första hand lösa det med handlaren direkt. Dialogen kan annars bli alltför ensidig, då handlaren sällan har möjlighet att försvara sig. Låt därför tråden hellre handla om hur problemet ska lösas. /Moderator Vargklo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis pratat med Bengt på Marinakvariet. Han har haft ett problem med planaria. Denna skall inte vara farlig för koraller men ser ganska tråkig ut. Han säger också att han medicinerat karet och problemet är på bortgång. Plattmask är ett livsfarligt ord för en handlare och det hade nog varit bra med ett foto eller något som visar vad det är för mask du menar Smulan. Har man plattmask på en korall så stannar ofta platmasken på den om den inte utsätts för starka strömmar eller att korallen dör. Pro Coral cure är utmärkt att medcinera med.

mvh

Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte själv en korall i ett kar med planaria, men klippte av den från fragstenen på plats, o sen doppade den snabbt i osmosvatten hemma. Har gått bra.

Dock är de jätteviktigt att vi upplyser nybörjare som kanske inte vet vidden av vilket problem detta kan innebära, att man bör vara försiktig om akvariet är fullt med planaria.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...