Gå till innehåll

Tillföra Kalkvatten "manuellt"


Christer T

Rekommenderade inlägg

Jag gör på följande sätt.

lägger 1 - 2 teskedar kalciumhydroxid i en 2 liters petflaska. Fyller på osmosvatten helt upp och skruvar på korken (pressar flaskan lite så det blir helt lufttomt). Skakar och låter stå ett dygn. Häller sedan ner det klara vattnet försiktigt i akvariet på en plats där det är mycket strömt. Om jag inte förbrukar allt vatten så fyller jag på nytt osmosvatten helt upp och upprepar proceduren. Det skall alltid ligga lite olöst kalciumhydroxid på botten - efter ett par dagar byter jag till ny kalciumhydroxid. Brukar ha ett par flaskor på gång hela tiden.

Det viktiga är att luften inte kommer i kontakt med den lösta kalciumhydroxiden. Ta ett sugrör och blås utandningsluft ner i den klara delen efter en dag så förstår du varför. Den vita dimman som bildas då är utfälld kalksten (Kalciumkarbonat).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör precis som Lasse skriver och det fungerar utmärkt. Det avdunstar 1-1,5 liter vatten i mitt kar varje dag, därför använder jag en 1,5 l PET flaska som innehåller kalciumhydroxid och osmosvatten.

Fyller du då på en hel sån flaska varje dag? Hur många gram blir det per 100 liter tror du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyller du då på en hel sån flaska varje dag? Hur många gram blir det per 100 liter tror du?

Japp, jag fyller på en hel sådan flaska varje dag. Har faktiskt ingen aning om hur många gram det blir på hundra liter, har inte räknat på det. Jag har köpt en 1000ml förpackning med kalciumhydroxid och det känns som den skulle räcka något eller några år.

Jag häller i vattnet fort direkt över en av mina Koralia pumpar som transporterar runt det direkt. Ibland blir det lite dimmigt i karet men det går över på några minuter.

Jag eftersträvar ett PH på 8,3-8,4 eftersom jag har mycket fosfat i mitt kar. Vad jag förstår så fäller en del av fosfatet ut vid dessa värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

FEL! Det är Calciumhydroxid jag har.

Lasse,

Du skriver "om jag inte förbrukar allt vatten" Hur doserar du? Hur mycket i taget. Vad jag förstått vore det bästa en doserpump eller?

Jag gör som Wiking. Häller i vattnet när jag kommer hem på kvällen. Ca 1 - 2 liter per dag. Jag har funderat på doseringspump men det är viktigt att hålla luften borta från kalkvattnet. Det blir svårt att suga ur en lufttät flaska. Jag hade en gång en sån där bärbar vattenbehållare som i princip bestod av en mycket kraftig "plastpåse". Gick att vika ihop när man inte använde den och den rymde ca 5 liter. Jag har haft en tanke på att ha en sådan och fylla med "kalkwasser" och sedan låta en doseringspump suga ur den.

Jag använder i princip 2 teskedar var tredje dag. Kalciumhydroxid har dålig lösning i vatten - med den mängd som kan lösa sig - löser sig snabbt. Därför skall man ha lite "grejs" kvar på botten - då vet man att man har en mättad lösning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag häller på ca 1tsk/liter kacliumhydroxid i mitt vattenpåfyll och låter den automatiska pumpen fylla på allt eftersom. Då undviker man stora pH svängningar och får en någorlunda jämn tillsats (även om det fylls på under natten). Studier har visat att kalkwasser inte försämras i någon större utsträckning även om det inte är lufttätt. Det viktiga är att ythinnan inte störs och det gör det inte i ett vattenpåfyll.

Ska det fyllas på manuellt skulle jag rekommendera att det tillsätts genom en droppanordning.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder Fauna marins Bio calsium. Jätte bra! men kanske svårt att få en stabil calsiumnivå. Den höjjer inte Ph iallafall!

Ni blandar ihop preparaten. Frågan Christer ställde gäller kalkvatten. de får man inte med vare sej biocalcium eller kalciumklorid, utan endast calciumhydroxid.

Detta är svårlösligt, tror de är 1.7g/l (rätta mej om jag minns fel nu).

De blandas upp i sötvatten, man låter grumlingen lägga sej, blir alltid lite kvar på botten. De klara vattnet är mättat kalkvatten o doseras med fördel med doserpump, dvs man använder detta vatten som påfyllningsvatten för avdunstning. Att dosera de manuellt är inte att relkommendera, då de lätt blir stora ph svängningar. Lösningen har ett ph på 12!

Kalkvatten va ju the golden standard innan kalkreaktorer o balling blev vanligt, men de räckte sällan till för att hålla calcium o kh uppe. Metoden är dock bra tror jag eftersom de är et helt balanserat sätt att tillföra ca o kh, o samtidigt hålla uppe ph:t en aning..men jag tror man skall se de som ett komplement till tex kalkreaktoranvändning, o isåfall skall de doseras enligt ovan med doserpump som sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christer T: Har du automatisk vattenpåfyllning? Om du har de skall du använda denna för att dosera kalkvattnet...de är de klart bästa då du slipper ph svängningar. Vill man höja nivån ytterligare så skaffar du dessutom en kalkmixer...men de behövs egentligen inte...

problemet med kalkvatten är ju att de fäller ut kalciumkarbonat kontinuerligt eftersom luftens koldioxid "dras ner" i lösningen, så efter ngr dar är blandningen inte så effektiv längre...du kan se detta genom att mäta hur ph-värdet sjunker för varje dag i blandningen...samtidigt orkar man inte blanda nytt kalkvatten varje dag bara för att erhålla högsta kvalite på densamma...så därför uppfanns kalkmixern..som gör att lösningen håller sej längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ställer man sig frågan till kemieliten här: Hur stora ph-svängningar kan det bli om man tillsätter 1½ liter kalkvatten med ph 12 till 550 liter vatten med ph 7,9? Jag tänkte tillsätta i ytavrinningen så vattnet blandas ordentligt i sumpen innan det går ut i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ställer man sig frågan till kemieliten här: Hur stora ph-svängningar kan det bli om man tillsätter 1½ liter kalkvatten med ph 12 till 550 liter vatten med ph 7,9? Jag tänkte tillsätta i ytavrinningen så vattnet blandas ordentligt i sumpen innan det går ut i karet.

Ej någon kemielit, men försöker svara ändå: 1.5 liter kalkvatten är mkt..så jag tror du kan mäta en signifikant ph-höjning efter så mkt kalkvatten på en gång. Återigen: Om du har en autopåfyllning redan så använd den..de är enklast, smidigast o ger en mer utjämnad o säker dosering mm...om du inte har en autopåfyllning så förstår jag ditt dilemma...då har du ju inget val...men då bör du tillsätta mindre än 1.5 liter. Problemet är ju just detta med kalkvatten, att till skillnad från mkt annat vi tillsätter,så är de rätt stora mängder, o som sagt en mkt basisk lösning...så är de nåt man skall tillsätta med doserpump, så är de just kalkvatten. Jag körde med kalkvatten i 15 år, så jag kan inte nog trycka på vikten av att detta bör fylls på automatiskt, o precis som Crille skriver, är en kalkmixer de allra bästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ställer man sig frågan till kemieliten här: Hur stora ph-svängningar kan det bli om man tillsätter 1½ liter kalkvatten med ph 12 till 550 liter vatten med ph 7,9? Jag tänkte tillsätta i ytavrinningen så vattnet blandas ordentligt i sumpen innan det går ut i karet.

Jag fyller på detta 1 till 2 liter dagligen i ett 130 liters akvarium utan att uppmäta några större pH svägningar (de ger inte utfall på dropptesterna). Jag tömmer ur dessa 1,5 liter under sammanlagt någon eller några minuter. Under en dagsperiod är ofta de normala pH svägningarna upp mot 0,2 - 0,3 pH enheter beroende på fotosyntesen under fotoperioden vilket för mig gett större pH svägningar än min påfyllnadsmetod.

I en cirkulation på upp mot 2 kubik i timmen på 130 liter blir inblandningen mer eller mindre omedelbart och jag har inte upplevt några negativa effekter av detta tillvägagångssätt..

Däremot har jag mätt upp både minskad kalciumhalt och pH sänkningar när jag låtit en bägare med kalkvatten stå helt öppet varför jag är nogran med att inte luft får komma i kontakt med kalkvattnet.

Jag uppfattade trådskaparens fråga att det gällde manuell tillsättning och inte automatisk eller användadet av kalciumreaktor varför jag svarade hur jag gjorde men jag kanske missuppfattade frågeställningen och ber i så fall Christer T om ursäkt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fyller på detta 1 till 2 liter dagligen i ett 130 liters akvarium utan att uppmäta några större pH svägningar (de ger inte utfall på dropptesterna). Jag tömmer ur dessa 1,5 liter under sammanlagt någon eller några minuter. Under en dagsperiod är ofta de normala pH svägningarna upp mot 0,2 - 0,3 pH enheter beroende på fotosyntesen under fotoperioden vilket för mig gett större pH svägningar än min påfyllnadsmetod.

Däremot har jag mätt upp både minskad kalciumhalt och pH sänkningar när jag låtit en bägare med kalkvatten stå helt öppet varför jag är nogran med att inte luft får komma i kontakt med kalkvattnet.

MVH Lasse

Har man ingen autopåfyllning så får man förstås göra som du gör...man har ju inget val...men autopåfyllning har många fördelar, så mitt budskap är att christer överväger detta om han tänker sätta kalkvattenspåfyllningen i system o hålla på längre tid., o vill man unvika dilemmat med att luften snabbt försämrar kvaliten på kalkvattnet så är en kalkmixer lösningen. Ganska billiga också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fyller på detta 1 till 2 liter dagligen i ett 130 liters akvarium utan att uppmäta några större pH svägningar (de ger inte utfall på dropptesterna). Jag tömmer ur dessa 1,5 liter under sammanlagt någon eller några minuter. Under en dagsperiod är ofta de normala pH svägningarna upp mot 0,2 - 0,3 pH enheter beroende på fotosyntesen under fotoperioden vilket för mig gett större pH svägningar än min påfyllnadsmetod.

I en cirkulation på upp mot 2 kubik i timmen på 130 liter blir inblandningen mer eller mindre omedelbart och jag har inte upplevt några negativa effekter av detta tillvägagångssätt..

Däremot har jag mätt upp både minskad kalciumhalt och pH sänkningar när jag låtit en bägare med kalkvatten stå helt öppet varför jag är nogran med att inte luft får komma i kontakt med kalkvattnet.

Jag uppfattade trådskaparens fråga att det gällde manuell tillsättning och inte automatisk eller användadet av kalciumreaktor varför jag svarade hur jag gjorde men jag kanske missuppfattade frågeställningen och ber i så fall Christer T om ursäkt.

MVH Lasse

Ingen missuppfattning Lasse så det finns absolut inget att be om ursäkt för.

Jag tänker tillsätta kalkvattnet under en kortare period för att försöka få upp ph en bit. Mitt ph ligger mellan 7,9 och 8,0 vilket jag inte ser något direkt problem i men jag har svårt att bli av med de sista resterna av "skitalger". Vad jag förstått kan ett lite högre ph ha hämmande effekt på dessa alger.

Att höja calcium på detta sätt tror jag inte är möjligt i min burk och det har jag reaktor till. Den är förmodligen en bidragande orsak till mitt lite låga ph-värde. Frågan är om ett par liter Kalkvatten per dygn kommer att hjälpa något eller om det är onödigt jobb?

Ja, jag har automatisk vattenpåfyllning men det känns inte lockande att hälla Calciumhydroxid direkt i färskvattentanken. Att köpa en mixer känns inte heller aktuellt för det här lilla exprimentet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...