Gå till innehåll

Laggemans Kubakvarium


Laggeman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack Anders, det blev en rätt så lyckad bild, även om den är lite suddig.

Sitter nu och funderar på hur jag ska göra med min nya skummre, eller rättare sagt, hur jag ska sätta ihop delarna för at tfå det så bra som möjligt... Får nog ta det i en separat tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Anders, det blev en rätt så lyckad bild, även om den är lite suddig.

Sitter nu och funderar på hur jag ska göra med min nya skummre, eller rättare sagt, hur jag ska sätta ihop delarna för at tfå det så bra som möjligt... Får nog ta det i en separat tråd.

ska bli kul att se bygget nu lagge... ligg nu inte på latsidan.. då blir ju jag tvungen att låna ut min mce600 till dig.. sen får du fart eller så Sätter johanna fart på dig.. :)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Idag har jag tagit ett stort beslut. Karet har blivit sålt då jag fått chansen att köpa en lite större balja, lite av ett drömkar för mig. Om 2 veckor kommer köparen och hämtar karet, belysningen, sump med returpump samt en Deltec MCE 600 som tillhör en god vän.

I princip allt levande kommer jag alltså att behålla, några kilo sten har jag dock lovat bort i samband med försäljningen, men inget som antagligen kommer synas i den nya burken.

Karet jag ska ha nu är ett Deltec med fasade framkanter och har följande mått: 160x75x60, dvs 720 liter yttermått, men räknar med kanske 600-650 liter i vattenvolym. Till detta kommer jag använda min skummare, doppvärmare och foderautomat i teknikväg, cirkulationen blir helt nytt, belysningen kommer bli den som följer med, iaf till att börja med och om jag lyckas få tag i en PVC-skiva så kommer jag bygga upp hela bakrutan med korallsten.

Nu ska jag bara få låna ett annat kar så länge så jag kan börja tömma ur och förbereda inför bortfraktandet. Det är med blandade känslor det sker, jag är grymt nöjd med min placeringsvänliga kub, men är extremt nyfiken på vad som komma skall.

Så vi ses i en ny tråd (igen)! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ska upp till Jönköping v.30 och hämta karet samtidigt som vi hälsar på hos Kenneln där vi köpte vår hund, så det blir en kul och intressant resa. :)

Tills dess att jag får hem karet och startat upp en ny tråd så kan ni kika på en film på kuben jag lyckades vaska fram.

http://s296.photobucket.com/albums/mm184/Laggeman/Aquariua/?action=view&current=Kuben1.mp4

Ändrat av Laggeman
Rätt adress till filmen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Det var ju attans va ni spikar ihop sjysta kar i detta forum.:woooow:

Jimmy det ser helt klart "#¤#" bra ut, diggar stenhårt konstruktionen du snickrat ihop.

Ser riktigt decent ut, även om akvariemöbler oftast blir rätt klumpiga i utseendet, tycker jag inte det är fallet här.

Gillar att det ser så översiktligt ut med sladdar, slangar och maskiner :smiley20:

Hur funkar det med fläkten att hålla fuktigheten i skåpet nere?

Eller är det inget problem om de limmade plattorna blir fuktiga, tänker inte på plattorna utan mer på limmfogarna?

Det är ju sjuttsingen att man inte hade kosing att bygga drömkaret och att frugan bestämt sig för ett standard kar.

Här blir man ju bara sotis och/eller får dåligt samvete ;)

/Stoffe

PS: Fiskarna och korallerna ser inte pjåkiga ut dom heller. D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Kristoffer!

För att klargöra: detta karet är sålt, jag har det alltså inte kvar längre.

Ang. fukten så hade jag en fläkt som blåste ut genom ett hål i överkant bak på skåpet, så jag hade inga som helst problem med fukt. Inte på väggen bak karet i heller faktiskt, vi hade en rätt så bra ventilerad bostad där detta karet fanns, så vi hade inga fuktproblem i huset pga karet.

Limmet jag använde heter SealBond, från Veidec.

Grymt enkelt att använda och torkar snabbt.

attachment.php?attachmentid=17433

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
  • 3 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Hallå Lagge och alla andra.

Tänkte fråga hur du gjorde med din belysning?

Ser inget tecken på att du hängde armaturerna i taket utan du måste ha gjort en egen upphängning ovanför själva akvariet.

Spread the knowledge, för nu är jag i samma sits!

/Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå Lagge och alla andra.

Tänkte fråga hur du gjorde med din belysning?

Ser inget tecken på att du hängde armaturerna i taket utan du måste ha gjort en egen upphängning ovanför själva akvariet.

Spread the knowledge, för nu är jag i samma sits!

/Joakim

Hallå! Jag skruvade i öglor i min överbyggnad och hängde upp mina armaturer i vajrar. Längst ut på vajrarna har jag karbinhakar som jag hakar i öglorna för att lätt kunna ta bort armaturerna om det behövs.

Så gjorde jag. Funkar bra ;) Se bilder i min tråd, bilderna är från första installationen utan karbinhakarna men du förstår principen.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=34200

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå Lagge och alla andra.

Tänkte fråga hur du gjorde med din belysning?

Ser inget tecken på att du hängde armaturerna i taket utan du måste ha gjort en egen upphängning ovanför själva akvariet.

Spread the knowledge, för nu är jag i samma sits!

/Joakim

Hej Joakim!

Som Christian skriver så på just dessa armaturer sitter det som små hakar i plåten på änden av lampan, i dem hakade jag fast kedjor köpte på Ö&B och sen upp i två öglor skruvade i taket. Så visst satt de fast i taket till slut, men från början vilade de på enbart bitar av trä, innan jag hade bestämt mig hur jag skulle fästa upp dem.

*Edit: Jag får revidera mitt inlägg något, den lösningen med kedjorna kom först när jag hade belysningen i mitt Deltec. Överbyggnaden på detta karet hade ett ramverk där jag skruvade fast en tvärbalk i mitten på ovansidan. I den kunde jag fästa den första MH'n jag hade, en 70W'are.

När jag kom så långt att jag köpte en Lumenarc så hade jag den liggande på ett par vanliga trästolpar som var skruvade in i sidan genom MDF'en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, smart lösning, problemet är nu (kolla min kub tråd) att jag har en 150w MH lampa som väger lite mera, hur brukar hyresvärdar som är relativt stora reagera ifall man skruvar upp lampan i taket? :/

/J

Jag har en 250w MH som väger bly hängandes i min överbyggnad, fungerar finfint, stadigt somfan.

Om du vill kan du skruva i taket, det tror jag inte hyresvärden bryr sig om så länge du fixar till hålen om du skulle flytta.

/C

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 250w MH som väger bly hängandes i min överbyggnad, fungerar finfint, stadigt somfan.

Om du vill kan du skruva i taket, det tror jag inte hyresvärden bryr sig om så länge du fixar till hålen om du skulle flytta.

/C

Jag har borrat i taket på våra 3 senaste lägenheter för diverse lampor å draperier å ljusramper, jag har bara spacklat igen hålen å dragit på lite färg :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör kunna fixa samma lösning som jag hade, dvs du drar igenom ett par skruvar in i en tvärbalk av trä som du fäster i överbyggnaden, sen hänger du lampan i tvärbalken.

Kan inte tänka mig att det inte skulle hålla för din belysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...