Gå till innehåll

Laggemans Kubakvarium


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Inledning:

Ja, nu har det då blivit dags att presentera mitt akvarium. Jag har haft ett par olika under min tid som saltakvarist, vilket jag också redovisat här på guiden, men mitt senaste kar är väl det som känns mest rätt. Iaf för tillfället då vi flyttat till hus i sommar och jag fick chansen att bestämma mig för ett kar i samband med flytten. Jag har länge gillat kubformade kar och tittat en del på färdiga lösningar, men de finns oftast inte i dessa storlekar utan bara i mindre varianter.

Karet:

Akvariet är alltså en kub med sidan 65cm, dvs knappt 275 liter volymmässigt, men innehåller ca 250 liter vatten inkl. sumpen som är ett 54-liters helglas alá Hornbach. Ställningen har jag själv svetsat ihop på jobb av 20mm fyrkantsjärn som är förstärkt i alla hörn med en plåtvinkel. Ställningen är sedan pulverlackad svart. Utanpå detta har jag limmat fast en sarg av MDF som är obehandlad. Den ska så småningom få sin färg på utsidan. Ovanpå karet har jag en liknande sarg, men som jag skruvat ihop av MDF och vanliga reglar som vilar på karet.

Tekniken:

Belysningen är för tillfället riktigt dålig. En 70W MH med en 20k K lampa tillsammans med 1st 18W T8 för att få lite blått ljus i karet. Jag har en 150W + 2x24W T5 armatur på gång, så det ska snart bli ändring på det hela.

Skummare: Deltec TS 1250 som sköter sitt jobb utmärkt, dock lite svår att få till den exakta nivån i skummaren, tycker den har en tendens till att skumma över om man inte är väldigt försiktig.

En doppvärmare på 150W ligger i sumpen som jag gjort väldigt enkel i sin utformning. Vattnet går som ett U, ner i ena hörnet, runt en glasskiva som siter fast med lite korallim, och sedan upp igen via en Tunze Master som sköter returen upp i karet. Jag har ett likadant kar som skall fungera som sötvattensreservoar, men det karet läcker faktiskt och jag har inte bemödat mig att laga det än, men det kommer väl. :)

Cirkulation i karet sköts förutom returpumpen utav en Tunze 6000 kopplad till en Multikontroller 7095, skall komplettera med en nano-stream 6055 är det tänkt.

Invånarna:

Jag gillar fisk. Mer än koraller, tycker om när det rör på sig och alla dessa färger.

Jag har totalt 15 st fiskar:

1 st Plectorhinchus chaetodonoides - Harlequin Sweetlip

1 st Amphiprion polymnus - Saddleback clownfish

7 st Chromis viridis - Grön Chromis

1 st Neopomacentrus azysron - Yellowtail Demoiselle

1 st Halichoeres chloropterus - Pastel-green Wrasse

1 st Cirrhitichthys falco - Falcos Hawkfish

1 st Ctenochaetus binotatus - Blue-eye surgeonfish

1 st Zebrasoma scopas - Scopas kirurg

1 st Cryptocentrus leptocephalus - Pink/Bluespotted Watchman Goby

Tills i förra veckan hade jag en Xanthichthys auromarginatus - Blåkindad tryckare, köpt 06-09-09, men den hade hoppat upp på nätet som ligger på avrinningsboxen och torkat in rätt så rejält när jag upptäckte den. Jag hade en mandarinfisk innan också, men den går i karet hos en kille inne i Malmö då han endast har ett par clowner och mycket sten med mycket räkdjur. Får se om han får behålla den eller om jag plockar hem den ifall mina planer på ett nano i sovrummet brir verklighet i framtiden.

Koraller består till huvudparten av mjukisar i olika former, knappar, skivanemoner och en och annan läderkorall och Sinularia är på gång. Jag har även en montipora och en Euphyllia. Rätt namn på Euphyllian är välkommet. :)

Tillsatser/mat:

Jag tillsätter Grotech Nutri-Marine lite då och då samt Corallife jod enligt föreskrift på flaskan.

Matning sker med foderautomat en gång om dagen då de får en blandning utav Ocean Nutrition Formula one & two, Seaveggies, Spirulinaflakes och in emellan matar jag med fryst artemia för att variera. Jag har även pellets som är till damfiskar i min blandning som dessvärre är så stora så endast ett fåtal av fiskarna kan ta dem, men när de legat en stund i vattnet så blir de så pass mjuka att resten också kan njuta utav dem.

Vattenvärden tar jag när jag tycker det verkar vara något fel på karet, annars får det gå sin gång. Vattenbyten görs allt för sällan, men brukar bli en 25 liter åt gången.

Bilder då? Så klart!

post-1377-14468914560112_thumb.jpg

post-1377-14468914560337_thumb.jpg

post-1377-14468914560569_thumb.jpg

post-1377-14468914560789_thumb.jpg

post-1377-14468914560997_thumb.jpg

post-1377-14468914561182_thumb.jpg

post-1377-14468914561528_thumb.jpg

post-1377-144689145618_thumb.jpg

post-1377-14468914561981_thumb.jpg

post-1377-14468914562187_thumb.jpg

post-1377-14468914562406_thumb.jpg

post-1377-14468914562612_thumb.jpg

post-1377-14468914562824_thumb.jpg

post-1377-14468914563003_thumb.jpg

post-1377-14468914563196_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fin akvarium Jimmy.

En fråga: går det bra att ha Kirurgerna tillsammans i en kub på 270l?

Varför jag frågar är därför jag har liknande mått på min burk och varit sugen på en kirurg nu ett tag, men tvekat lite på grund av storleken..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack allesamman! Det värmer att se alla dessa positiva inlägg! :)

ser lovande ut! Hur länge har karet varit igång?

Karet har varit igång som det är nu sedan i juli, då jag satte upp det i huset efter flytten, men innehållet har följt med under en längre tid, i flera kar. Fiskar har bytts ut och sten likaså i omgångar.

vilken belysning är det du ska/har fixat ? märke ?

Jag har en 150W MH + 2x24W T5 som kommer från Ocean Light. Metrcrue har lovat mig att få köpa den, vilket blir i slutet på denna månaden.

ocean%20light%20150+.jpg

hur fixar du kalcium och kh?

Jag har inte mätt på senaste tiden men jag har haft problem med väldigt högt kH-värde efter att ha kört i slaskvatten från osmosen i karet, men det har gått stadigt neråt då jag nu enbart kör med kranvatten, vilket jämnar ut värdena rätt så bra. Jag har också en flaska med Coral-Calcium som jag kan använda vid behov att hålla rätt nivå. Sen har jag möjlighet att blanda till kalkvatten ifall det skulle behövas.

Intressant har du returröret kopplat med borrad baksida?

attachment.php?attachmentid=17435&d=1192661122

Vid eventuellt strömavbrott har du då borrat retur röret så häverten bryts eller har du en backventil?

Röret går så pass nära ytan att vid strömavbrott så fylls sumpen till två tredjedelar, dvs där finns fortfarande utrymme tillgodo. Jag har testat det så det ska fungera. :) Meningen var att returen skulle komma i samma hörn, fast från botten, men när jag skulle hämta karet så hade et hålet blivit felborrat, men jag beslöt mig för att behålla det som det var och kör nu returen upp utanför karet på baksidan. Det fungerar bra och passr mig bra.

Fin akvarium Jimmy.

En fråga: går det bra att ha Kirurgerna tillsammans i en kub på 270l?

Varför jag frågar är därför jag har liknande mått på min burk och varit sugen på en kirurg nu ett tag, men tvekat lite på grund av storleken..

Tack! För mig fungerar det utan problem, och de kommer bra överens. Men det blir inga fler kirurger i karet just pga dess storlek.

Det är inga fiskar som bråkar faktiskt, och det är skönt då jag slipper försöka fånga dem för att kunna ta upp dem. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack allesamman! Det värmer att se alla dessa positiva inlägg!

Röret går så pass nära ytan att vid strömavbrott så fylls sumpen till två tredjedelar, dvs där finns fortfarande utrymme tillgodo. Jag har testat det så det ska fungera.

Meningen var att returen skulle komma i samma hörn, fast från botten, men när jag skulle hämta karet så hade et hålet blivit felborrat, men jag beslöt mig för att behålla det som det var och kör nu returen upp utanför karet på baksidan. Det fungerar bra och passr mig bra.

hmm följdfråga ;)

Hadde du returen kopplad via detta borrade hål eller upp utanför karet på baksidan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från pumpen i sumpen går det ett rör ut genom bakstycket på underredet, upp till en genomföring i övre bakkant och ut i karet. Stängs pumpen av så går vattnet tillbaka ner igenom pumpen tills dess att nivån i karet har nått underkant på mynningen på returutloppet. Hoppas det hjälper Christian. :)

Ska se om jag kanske kan ta en bild hur det ser ut på baksidan av karet ås du förhoppningsvis kan förstå. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt akvarium du har. Min kub är med samma mått och när du fått din nya belysningsramp så har vi samma där också. Jag kör med en 20 000k lampa sedan i somras, vad hur du tänkt använda?

Hur många veckor har ditt kar varit igång?

Jag får se vilken lampa det blir, beroende på vilka T5-rör jag ska använda. Det ska bli skönt att få lite ordentligt ljus i burken, då blir jag riktigt nöjd!

Ang din andra fråga: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=198646&postcount=12

;)

Snyggt, skönt att flera vågar använda BTN slimline i sitt saltvatten - mycket snyggare än att titta på en bakruta. Snyggare blir detnär kalkalger och dylikt växt fast.

MVH Lasse

Tack Lasse! Det var tack vare ditt 80-liters projekt som jag valde en sådan bakgrund! Det ser väldigt mycket bättre ut, och fler och fler har valt att använda denna typen av bakgrund vilket jag tycker ser mer naturtroget ut.

Det har kommit lite kalkalger så smått och ett par knappar har fått fäste på ett ställe som jag hoppas ska kunna växa till sig så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andreas. Den bakgrunden jag har är köpt i butik efter jag köpte karet, men den var inplanerad i samband med att jag bestämde mig för nytt kar. Materialet är samma som i BTN's övriga sortiment vad jag vet, dvs någon form av skumplast som har en hårdplastyta som är målad med en viss sorts färg som är akvariebeständig. Det tråkigaär om man behöver en större mängd av dessa plattor, de kostar ändå lite grand, så det kan lätt skjuta iväg, men resultatet tycker jag kan vara värt det, jag gav lite över tusenlappen för mina plattor, och då fattas jag ändå ca 5cm, som ses på bilden från sidan. Nackdelen är också att högsta höjd på plattorna är 60cm, så har man ett högre kar så får man laborera lite. Själv har jag sand i botten som täcker den del som inte har bakgrund, och sen går den ju inte hela vägen upp iheller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, så var det nog, de största var inte mer än 55cm höga. Jag stod rätt så länge och valde mellan 5 olika skivor för att få rätt nyans, även om det i karet kommer spela mindre roll då de blir övervuxna med alger i olika förger, och jag märker tor skillnad på de ställen det inte vuxit något på mot där det har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...