Gå till innehåll

Arcticreefs nya nano


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Undrar hur det ses på planet om man sitter och blandar vätskor (jag hade inte gillat det)

sen är det väl totalt 100ml /person så isåfall 3 personer

heh, han får väl göra det på muggen i avgångshallen för alla lättskrämdas skull

Sen tror jag man får ha med sig flera 100ml förpackningar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tyvärr måste jag byta kontor och därmed flytta på burken. Har dock tänkt att utnyttja detta till min fördel. Då jag blir tvungen att lyfta ur innehållet har jag tänkt hälla i mer levande sant, lägga ett lager myggnät på toppen och sedan fylla på med ett par cm sand; en riktig, DSB, således. Finns det några risker med detta? Bökande djur bör ju effektivt förhindras av att "gå på djupet" av myggnätet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Flyttade hem burken igår. Var lite imponerade över hur snabbt det gick. Kunde vara lite "brutal" eftersom den är gjord i så pass kraftigt glass (10 mm). Hade förberett ca 45 liter nytt vatten dagen innan så det var bara att fylla upp. Allt som allt to flytten 2.5 timmar. Passade också på att lägga myggnät mellan den översta centimetern sand och resterande ca 6 centimeter för att slippa kringbökande djur som kan riskera att förstöra den förhoppningsvis anaeroba miljön längre ned.

Hittade en massa intressanta djur som följt med som liftare, bla bristle worms (vad heter dessa på svenska) varav en var riktigt vackert orange.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har idag hittat en billig ozongenerator (ca 500 spänn) av modell "More-Zon 10". Vi får se hur den funkar. Den skall ge 10 mg/h.

Yup, den fungerade. Vattnet blev genomskinligt som luft och då få alger som fanns börjar redan dra sig tillbaka.

Passade också på att titta titta lite i det Aqua Clear påhängsfilter jag har men som går tomt. På botten av det har samlats några millimeter korallgrus (jag använder ganska finkornigt sådant). Gruset bokstavligen kryllade av liv. Antar att det har fungerat som ofrivilligt refugium som varit skyddat från rovdjur. Det här med saltvatten blir bara mer och mer spännande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Allt höll på att ta en ände med förskräckelse nyligen. Hade varit på besök i Svedala och när jag kom tillbaka var naturligtvis akvariet det första jag tittade på. Allt såg ut precis som det skulle. Men medan jag står där och tittar börjar osmolatorpumpen att pumpa vilt och jag ser hur vattnet i burken sjunker och det börjar skvala på golvet. Panik utbryter. Vad som hänt var att fästet till kylaren gått tvärt av och vattnet rann rakt ut. Allt detta var dock snabbt åtgärdat. men vad som hade hänt var att detta åste ha skett i samma ögonblick som jag klev in i lägenheten. Lustigt!

Hjältarna på Triton åtgärdade detta omedelbart genom att skruva dit ett nytt fäste för slangen. "No questions asked". Heder åt dem!

Akvariet har ju nu varit igång några månader och jag har märkt att skummaren får allt mindre att göra trots att biobelastningen är högre än någonsin. Jag förmodar att detta beror på att akvariet mognat och tar hand om det som tidigare skummades bort själv. Kanske är det så att skummare är något man ffa behöver under uppstarten? I alla fall om man inte har gott om fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland skall man ha tur.

hur går det med ditt andra projekt (den lilla lådan)

Hehe. En god vän till mig bröt nacken i en trafikolycka blev blev i stort sett helt återställd. Personalen på neurokirurgen i Göteborg talade om "vilken fantastisk tur" han hade haft. Själv menade han att om han hade haft tur hade han aldrig brutit nacken... Något liknande skulle väl jag kunna säga om översvämmningen.

Den lilla lådan är på gång (antar att du menar 10x10x10cm burken). Jag har "byggt" vad som skall bli LS genom att med superlim limma samman korallfragment som normalt används i kalkreaktorer (!!!). Inget projekt jag rekommenderar men har man alldeles för mycket tid så...

Allvarligt talat, det ser ganska trevligt ut och mängden hålrum för små varelser i det blir enorm. Just nu ligger stenen i 74 l burken för att förhoppningsvis invaderas av liv.

Såg förresten på Triton den snyggaste nanoburk jag sett. Den är av ett italienskt märke jag aldrig hört talas om. Ser ut att ha designats av Armani och enligt Leffe är det bara obetydligt dyrare än en ny Ferrari.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg förresten på Triton den snyggaste nanoburk jag sett. Den är av ett italienskt märke jag aldrig hört talas om. Ser ut att ha designats av Armani och enligt Leffe är det bara obetydligt dyrare än en ny Ferrari.

"- Den där kommer Christer gilla !" , sa jag till Leffe när jag såg den :)

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...