Gå till innehåll

Arcticreefs nya nano


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Ok. Antligen pa plats pa nya jobbet i nya landet. Dags att börja sätta upp kontorsnanot. Hittills har bara ställningen (aluprofiler fran Akvarielagret) kommit upp sa bilder vantar jag med nagra dagar till.

Akvariet som jag beställt fran Meerwasser-Aquaristik Fritz (jawohl, sa heter stället!) har matten 60 (b)x30 (h)x40 (d). Gjort i 10 mm glas (Optiwhite). Belysningen är en Arcadia 4x24 w som man fäster pa akvariet som är pa väg med raketmail fran Triton. Renhallningen i akvariet tänkte jag sköta enl följande. Ca halva bottenytan skall tas upp av ett Jaubert system men förmodligen utan plenum (enl Leffe gar det lika bra). Sen fyller jag pa med levande sand som köps i blött skick fran Fritz här ovan. Cikulationen sköts av en Tunze nanostreamer som pumpar 1000-5000 liter i timman (här skall det bli omsättning!). Skummaren är en Rio som jag tänker köra med ozon. Dessutom tänker jag ha ett Aqua Clear hang-on filter som jag laddar med lite filter material samt tva pasar med fosfat absorber och aktivt kol. Till pafyllning har jag skaffat en osmolator fran Tunze. Eftersom inte osmolatorpumpen gillar kalkwasser blir det en Grotech trekanals peristaltpump för Balling light.

När jag byggde upp mitt RSM gjorde jag misstaget att ha i alldeles för mycket LS. Kul iofs med mycket spännande liv men aquascapingen blev lidande. Nu tänker jag ffa förlita mig pa sanden för bioprocesserna och ha mycket öppna ytor för koraller. Jag har tänkt mig ett ganska minimalistiskt akvarium. Det skall vara väldigt lite fisk i burken och fokus skall vara pa ryggradslösingar och fritt glasklart vatten.

Jag älskar anemoner och symbiosfirrar. Men tyvärr blir nog den här burken lite för liten för ett sadant par (savida inte nagon pa guiden har en bra ide om hur jag kan lösa det).

Vad tror ni? Kan detta bli nagot?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

10mm för ett akvarie som är 30 högt! :) ambitiöst.

Yup. men det finns tva skäl till det. Först, det skulle bli ett j...a liv om det blev läckage fran det. Sen vill jag att det skall vara enkelt i sin konstruktion utan mittbalk osv. Sen kommer det kanske att bli hem at en mantis i framtiden och 10 mm borde inte vara sa lätt att banka sönder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu börjar jag bli stressad. Belysningen har inte kommit fram än. Börjar undra om man inte helt kan lita pa svenska och/eller schweiziska postverket. Naväl, den som lever fa se. Vännerna pa triton har dock satt igang att spara peket. Resten av prylarna (förutom själva burken som levereras imorgon) star har och väntar. En stor glädje är att jag pa jobbet kan fa tag pa ultrarent vatten som far mitt gamla osmosvatten att likna en dypöl. Vi använder pa labben ett vatten som inte bara destillerats utan även körts över jonbytare i flera steg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är allt pa plats! Fritz levererar som utlovat. Fyllde glatt upp burken (sa vacker med 10 mm glas, svart silikon och slipade kanter). När jag gjort det upptäckte jag mitt misstag. Sniken som jag är avstod jag fran optiwhite i botten och baksidan men hade givetvis vänt det bakochfram. Näval, det var bara att tömma och vända pa det.

Arcadia 4x24 w producerar fett med ljus men mycket lite värme. Dessutom är den väldigt lättarbetad. Kan rekommenderas! Havsguden (Triton) säljer den till ett riktigt hyfsat pris!

Rio tyckte jag bullrade lite väl mycket och nu är den utbytt mot en Tunze nano. Det Aqua clear pahängsfilter jag använder fungerar utmärkt. Ytan halls ren utan flytande gunk. Rätt logiskt, egentligen da det fungerar precis som ytavrinning fast tvärt om.

Bilder kommer förhoppningsvis snart.

(Undrar förresten vilka illegala droger konstruktören av Tunzes fästanordningar använder. Nagot mer komplicerat har jag aldrig sett. Iofs kan det väl vara sa att det är jag som är en smula oteknisk)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va e bilderna Christer?

Man vill ju gärna se lite pix.

Dom kommer. Min jobbdator lirar inte med min kamera än och jag har inte fatt internet till dit jag bor än. Men max 48 timmar, sen är det klart.

Jag tror att Dr Phil (Greger) kommit ganska nära sanningen. Och ikväll skall jag montera Tunze Osmolatorn :-(

Sag ni detta? Killen kan knö ned frun i skummaren. Skumm, skummare, skummast?

http://reefkeeping.com/issues/2007-11/totm/index.php

Vem pa Guiden har störst skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sa här ser det ut nu i början. Längst till vänster sitter Rio skummaren pa men den bullrade lite för mycket sa den bytte jag ut mot Tunzen pa de senare bilderna. Vattnet var fortfarande rejält mjölkigt da den levende sanden (18 lbs totalt) innehaller en hel del finkorningt material.

Sedan bilderna tagits har osmolatorn lagts till.

Filtret AquaClear20 kan jag verkligen rekommendera. Den haller ytan ren och fin (trots att den bara pumpar ca 350 liter i timmen). Den är väldigt lätthanterad och kan rengöras utan att stängas av samt att det finns hyggligt med utrymme för aktivt kol och fosfatremover. Dessutom kostar den bara 200 spänn! Har inte sett den till försäljning i Sverige, dock.

En kul observation är hur tyst burken är. Mitt RSM later som en stenkross i jämförelse

post-3231-14468914676031_thumb.jpg

post-3231-14468914676301_thumb.jpg

post-3231-14468914676433_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow! SNyggt å påkostat. Bara tanken på att allt är optiwhite och att du kör med en tunze skummare/riktig skummare gör att det utstrålar first klass.

Tips på nano sida:http://www.francenanorecif.com Kolla in trådarna och tipsen, man behöver ju inte ens kunna italiano för att fastna på denna sida.

Kul att du gillar det. Det är ju inte sa stort om man säger sa men jag tänkte att det skulle bli hyfsat tekniskt avancerat samtidigt som det skulle fungera i en kontorsmiljö. Tänkte pallra mig iväg och skaffa lite levande sten för att fa en antydan till liv i det men jag tänker skynda langsamt. Aker till Sverige i helgen och hoppas kunna plocka upp styrsystemet för Balling light oxa. I mina svaga stunder funderar jag pa en san här http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=786⊂=0&page=1 Men det kanske vore att överdriva...

Tack för referensen ovan. Väldigt inspirerande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man fråga vad själva karet kostade samt armaturen?

Mvh Thomas

Fritz tog 145 Euro för det. I övrigt har det kostat ungefär som mitt RSM. Ca 2000 för armaturen, 200 för AquaClear, ca 1000 för skummaren, 1300 för osmolatorn och ca lika mycket för "cirkulationsfläkten".

Har igen offrat silver till Havsguden Triton. Det blev en AN nanokylare som orkar med 100 liters akvarier och den är inte större än en brödrost. Dessutom lurade jag av den snälle Leffe ett beggat 27 liters AN Evolution (tror jag det heter) som jag skall använda som reservoar till osmolatorn. I det skall jag fästa en fullkomligt genial sak (tycker jag) för att hantera kalkvatten

http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=SE&user_tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter037

Ett magasin för kalciumhydroxid som faktiskt fungerar och inte är speciellt dyrt! Frågade Leffe varför han inte tagit hem denne pryl som borde kunna ersätta de flesta kalciumreaktorer.

Passade pa att införskaffa en foderautomat, dessutom. Med dessa grejor tycker jag att jag borde kunna lämna burken utan tillsyn i åtminstone 2 veckor.

Det verkar dessutom som om triton kan tänka sig ta hem AquaClear påhängsfilter som ju (uitfrån min erfarenhet) håller ytan hur ren som helst och knappt kostar något. 200 spänn för en sådan och 299 för en Rioskummare. Ger ett flöde på över 700 liter i timmen, filtration samt skummning för mindre än 500 spänn!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm det där påhängsfiltret låter lovande, kanske ska få dem att ta hem en åt mig samtidigt. Är inne i ungefär samma teknik banor med rioskummaren.Emellertid kommer jag nog ta rampen med 2x24W, är vänligare mot en studentplånbok.

Mvh Thomas

Skule definitivt satsa på det med en studentplånbok. Samtidigt erbjuder det vad man behöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det börjar komma lite gröna tradalger nu men inga röda ännu sa länge. Abalonen är en tillgang. Den far fram som ett troll pa amfetamin och äter alger som en skördetröska.

En av stenarna har en del sma glasrosor (kommer fran mitt RSM). Skaffade därför 2 stycken Lysmata Wurdemanni som förhoppningsvis skall lösa problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...