Gå till innehåll

Arcticreefs nya nano


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Hittade en riktigt kul tråd på RC (enormt stor) om aquascaping med massor av bilder.

Inlägg 263 tycker jag är en riktigt snygg helhetslösning (syftar inte på damen) på en burk med sump.

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=659579&perpage=25&highlight=nano%20tank%20of%20the%20month&pagenumber=1

Har ägnat dagen åt att bygga ut burken lite. Har skaffat en Eheim Classic att driva "brödrostkylaren" och den Hydor flow-through värmare jag skaffat. I det lilla filtret har jag en liten skiva skumplast för filtrationen samt en liter substratkeramik som jag hoppas kommer att bli full av nyttiga bakterier. Hang-on filtret innehåller nu bara aktivt kol och fosfatremover och har iöv till uppgift att hålla ytan ren och fin. Burken börjar likna en intensivvårdsavdelning men jag gillar ju teknik...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lite nya bilder. Vad andra bilden visar tarvar väl ingen närmare förklaring. Den första visar kalkvattensapparaten. Nedan följer ett par ytterligare bilder.

Man häller i kalciumhydroxid i flaskan och kopplar till osmolatorn. RO vattnet pumpas in i botten där kalciumhydroxiden rörs om. På toppen finns lätt mjölkigt kalkvatten som är det som hamnar i burken via anslutningen i toppen på flaskan. Fantastiskt vad man kan få för bara 75 Euro.... En någorlunda händig person (dvs inte jag) skulle kunna smälla ihop detta för 5 spänn.

Nästa projekt blir att fixa till den idiotiska fästanordningen till Tunze osmolatorn så att jag kan höja vattennivån ett par centimeter. Har införskaffat ett magnetfäste med det krävs lite araldite för att få det att fungera.

post-3231-1446891471966_thumb.jpg

post-3231-14468914719789_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade turen att hitta några en gång, köpte fyra stycken som gjorde rent hus undertiden jag hade semester (2v). Så jag vet inte hur super effektiva dom är, men effektiva är dom =-)

Vet att de är lite sällsynta att få tag på och efterfrågan är stor, så någon borde ge sig på odling.

You speak the word!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pepparminträkorna är effektiva glasrosätare, må jag säga. Hade väl ett tiotal på stenen men allt försvann på ca 2 dygn. Har aldrig sett dessa i Sverige, dock. Är de svåra att få tag på?

Har inte hållt på med denna hobby länge men sett pepparmint 2 ggr i butik. Dessutom tror jag triton skulle få in en sändning nu snart. Har själv en lite rackare.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag läst så mycket ont om kamelräkan har jag läst på extra och det är wurdemanni jag har sett. Tycker det är en ganska stor skillnad mellan de båda.

Pratade med Triton idag och de hoppades få in ca 200 wurdemanni nästa vecka.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag läst så mycket ont om kamelräkan har jag läst på extra och det är wurdemanni jag har sett. Tycker det är en ganska stor skillnad mellan de båda.

Pratade med Triton idag och de hoppades få in ca 200 wurdemanni nästa vecka.

Mvh Thomas

Du ser säkert skillnad på de olika räkorna, men amatörer brukar kunna ta fel.

Jasså de kommer in pepprisar till Triton nästa vecka. Då får man se om de finns några kvar den 1dec.

Hur går de med karet, något nytillkommet eller nya bilder kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ser säkert skillnad på de olika räkorna, men amatörer brukar kunna ta fel.

Jasså de kommer in pepprisar till Triton nästa vecka. Då får man se om de finns några kvar den 1dec.

Hur går de med karet, något nytillkommet eller nya bilder kanske?

Mjaa, jag kan nog missa men den gode "Fritz the Fish dealer" växte upp med pepparmintsräkor sa jag litar pa honom. Sen hur de slafsade i sig glasrosorna pekar att det verkligen var Wurdemanni.

Ligger lite lågt med nytt liv då jag åker på semester snart. Men blev tvungen att köps två ricordeor som jag såg idag. Skall försöka fixa lite nya bilder ASAP.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det dags att ge sig iväg på tjänsteförättning i det soliga Kalifornien under en vecka (nån måste ju göra det, också ;-) ). Akvariet kommer då att övervakas av min ack så kompetenta och vänliga sekreterare men som tyvärr inte vet vad som är upp och ned på ett akvarium...

Värdena ser nu bra ut. Ca ligger runt 430. Vid 26 grader avdunstar circa 1 liter per dygn vilket drar i runda slängar 1.5 gram CaOH2/liter genom kalkvattenbehållaren. Här fick jag trixa lite med Balling för att höja värdet från 380-390. Mg 1300, dKH 9-10, PO4 0, nitrit 0, nitrat1-2, pH8.1-8.3 på dagen.

Ännu har jag begränsat med liv i burken. Ser ut ungefär så här

Euphyllia divisa

Cynarina lacrymalis

Montipora sp

6 st Acropora fraggar (kunde inte motstå)

Ricordea yuma

Discosoma sp

Rhodactis

Xenia

2 st pepparmintsräkor

Clean-up crew

Nu gäller det att hålla tummarna!

Är föv lite impad av nanoskummaren från Tunze. trots den låga belastning så ser innehållet i koppen ut som dy (lättflytande, dock). Skummaren i mitt RSM som har betydligt högre belastning producerar trots ihärdigt mixtrande något som mer liknar starkt te.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Burken lever och har hälsan! Trots 1 vecka utan tillsyn. Ca låg på 415, pH 8.0 och alla kreatur levde och hade hälsan. Drar mycket vatten, dock. Avdunstningen har legat på ca 1.2 liter/dygn.

Var iväg och offrade silver till havsguden Triton igen. En riktigt fin hystrix som jag fick tjata genom securityn på Arlanda. Samt att jag köpte en burk Ultralith. AquaClear filtret är perfekt för detta ändamål. Bara att stoppa ned materialet. När sedan det behöver röras om är det bara att dra filterkassetten upp och ned.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häpnadsväckande så mycket varierat liv man får plats med i ett nano på bara 74 liter. just nu finns:

Euphyllia divisa

Cynarina lacrymalis

Montipora sp

6 st Acropora fraggar (kunde inte motstå)

Ricordea yuma

Discosoma sp

Rhodactis

Pumpande Xenia (nästan hypnotiskt att titta på deras synkroniserade pumpande)

S. Hystrix

Några liftande zoanthider

En Millepora fragg

En sarcophyton fragg

2 st pepparmintsräkor

Clean-up crew

En liftande krabba

Fisk tänker jag vänta med till efter jullovet.

Att fylla upp något som är större än ett nano måste kosta en smärre förmögenhet.

Vattenvärdena håller sig bra, tycker jag. Ca 410, Mg1260 (skvätte i lite extra så att jag nådde 1300), PO4 0, nitrit 0, nitrat 2 samt pH 8.1. Gillar kalkwasserapparaten mer och mer.

Såg dessutom ett par analysvärden på det top-off vatten jag har tillgång till. Total Organic Compounds 4 PPB (det bjuder jag på!) samt 18 megaohm. Nån som vet vad en RO anläggning förmår prestera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags att åka iväg på tjänsteförrättning igen. Sedan blir det semester tom 6/1. Kommer således inte att se burken på nästan 1 månad! Har skaffat, laddat och testat en foderautomat, har lärt sekreteraren var det finns RO vatten (behållaren har bara tillräckligt för ca 10 dagar). Vattenvärden är perfekta och nu är det bara att hålla tummarna! Det här kommer att bli en rysare! Huvvaligen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske bara jag som är intresserad av detta men blev tvungen att aka tillbaka till jobbet nagra dagar innan semestern och burken lever och har hälsan!. Bifogar min "akvariedagbok" som sammanfattar uppmätta värden samt lite vad jag har gjort. Mg som jag anger är en färdig magnesiumlösning jag tillsätter när jag tycker det behövs. Ett streck betyder att jag inte kollat den parametern den dagen. Blev inte sa snyggt men Word och SG verkar inte lira sa bra ihop.

Nagon som har nagra kommentarer?

Ursäkta svengelskan. Yrkesskada.

Date Ca PO4 Mg KH Nitrit Nitrat pH Temp

18/11/07 350 0 1050 10.7 - - 7.9 26.0

20/11/07 380 0 1260 9.3 - - 8.0 26.0

21/11/07 370 - 1110 - - - 8.0 26.0 Add 50 ml Mg

After Mg 360 - 1200 - - - - -

22/11/07 380 - 1230 10.2 - - 8.0 -

390 - - - - - 8.1 27.0

25/11/07 390 - - - - 5 8.1 27.0 Add 50 ml Mg

26/11/07 380 - 1260 9.6 0.1 3 - 26.0

430 - - - - 12g CaCl2

26/11 kvällen 440 0 1260 10.6 0 2 8.1 26.0 d=1.025 fyllde pa 5.5 liter dest, markerade med tva streck.

3/12/07 415 - - - - - 8.0 26.0 Dunstar 1.2 l/d

4/12/07 410 0 1270 8.8 0 2 8.0 26.0 add 50 ml Mg

5/12/07 415 - 1350 8.0 - - - -

6/12/07 420 - - 9.3 - - - 26.0 Bytte 4 l vatten 7/12/07 425 - 1240 8.0 - - 8.4 26.0 add 50 ml Mg

13/12/07 410 0 1380 8.0 - 2 8.1 26.0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Har inte tittat till burken sedan den 15/12 och allt lever! De kiselalger som täckt botten är helt borta men makroalgerna hade växt som tusan. En Ricordea hade krupit iväg en bit och likasa en en fungia. I övrigt var allt bra. Ca var 410, Mg 1350 och KH 6.1. Fortafarande mat kvar i foderautomaten och likasa CaOH i burken. Vattnet i pafyllningsbehallaren var helt slut men det sag ut att ha hänt för mindre än ett dygn sedan sa ingen kris.

under vistelsen i Sverige fick jag nagra fraggar av den vänlige Oveb (stort tack!). Dessa överlevde transporten och finns nu planterade i karet. De verkar inte helt glada, dock. De slemmar nagot alldeles oerhört. Aterkommer om dessa i morgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en liknande men tycker det blir mycket mat när den är nypåfylld och sedan mindra och mindre

jag tycker den här har fungerat bra men funderar faktiskt pa en annan modell som innehaller 27 individuella fack som töms ett och ett. Den är lite dyrare, tyvärr. Den lokale fiskhökaren här vill ha CHF 140 för den. En sadan borde lösa eventuella problem.

Har som sagt utökat antalet arter nu med Ovebs benägna stöd.

Montipora sp (grön)

Montipora digitata

S. Hystrix (en lila färgvariant)

Funderar pa om jag skulle vaga mig pa en Tridacna nu. Har sett en mycket vacker crocea som jag är sugen pa.

Borde ocksa vara dags för lite fisk. Samma handlare har nagra mycket trevliga A Ocellaris som med lite tur kanske kan bli symbiotiska med min ganska välvuxna Euphyllia.

En amerikansk kollega visade sig ha ett saltkar och han blev till sig i trasorna över den gröna montiporan. Fa se om den tar sig. Vore kul om fraggar fran den kunde sprida sig fran Sverige via Schweiz till New jersey.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...