Gå till innehåll

Vad sänker KH?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

I mina 2 kar så går KH ned relativt fort i mitt lilla kar medans det är relativt stabilt i det stora. Vad påverkar KH (uppåt och nedåt)?

  • Högt calcium kan trycka ner KH, dvs en imbalans mellan calcium o KH
  • Lågt magnesium kan göra så att kh faller eller får svårt att stiga.
  • Introduktion av mkt ny sand, eller mkt av annat kalciumkarbonatmaterial kan sänka KH:t. ger en precipitation av kalciumkarbonat på ytan. kan motverkas genom att mätta tex sanden med magnesium (låta sanden ligga i nytillblandat saltvatten i 24 timmar)
  • Alltför mkt tillsättning av kalkvatten på en gång kan ge precipitation av kalciumkarbonat, vilket i sin tur kan sänka KH:t (därav mitt tidigare tjat om att alltid tillsätta kalkvatten med hjälp av autopåfyllning). Alltså en motsatt effekt av den man vill uppnå med sitt kalkvatten!
  • O förstås en hög förbrukning rent allmänt av både calcium o karbonater(men då sjunker ju även calcium, vilket jag inte uppfattade att ditt problem gällde)
  • Hög belastning, "turnover" på kvävecykeln, dvs hög omvandling av ammoniak till nitrit. detta utarmar alkaliniteten
  • Av andra orsaker en sänkning av Ph:t

Många kan mkt om detta..fyll gärna på listan.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Hög belastning, "turnover" på kvävecykeln, dvs hög omvandling av ammoniak till nitrit. detta utarmar alkaliniteten

Mvh

Jonas

Mmm, den här punkten verkar vara en väldigt slukare av alkalinitet, särskilt för de som kör med hög biologisk filtrering. Enligt den här länken förbrukas 8,64 mg (!) av alkaliniteten per 1 mg av ammonium/ammoniak.

Den här artikeln är också intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm, den här punkten verkar vara en väldigt slukare av alkalinitet, särskilt för de som kör med hög biologisk filtrering. Enligt den här länken förbrukas 8,64 mg (!) av alkaliniteten per 1 mg av ammonium/ammoniak.

Den här artikeln är också intressant.

De kan ju va ett argument för att skumma kraftigt: mindre turnover/belastningen på den biologiska filtreringen o därmed mindre belastning på alkaliniteten.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kan ju va ett argument för att skumma kraftigt: mindre turnover/belastningen på den biologiska filtreringen o därmed mindre belastning på alkaliniteten.

Mvh

Jonas

Detta är exakt en av anledningarna till att köra BB, barebottom, hålla DOM, DOC, POM, DON svävande i vattenkolumnen med kraftig cirkulation och skumma som attan. :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är exakt en av anledningarna till att köra BB, barebottom, hålla DOM, DOC, POM, DON svävande i vattenkolumnen med kraftig cirkulation och skumma som attan. :smiley20:

ja..fast i praktiken kan du inte med någon skummare i världen skumma bort så mkt så du inte behöver någon biologisk nedbrytning i karet. Jag tror alla akvarium måste lita sej på en viss biologisk filtrering, företrädesvis i stenen och/eller sanden. Skummaren behöver så att säga en hel del hjälp på traven o vice versa. Båda systemen behövs. Att köra helt BB är att exkludera ett biofilter..varför de??..klart att ett biofilter om de inte funkar får motsatt effekt, men om vi nu inte talar om DSB, utan tunna sandbäddar inom ramen för Berlinsystem, så tror jag sandbädden hjälper dej yyterligare lite på traven, o avlastar skummaren.

Vi kämpar hela tiden mot ett så näringsfattigt vatten som möjligt...jag tror inte vi skall överteoritisera o säga att bara de eller de funkar...en kombination av alla de metoder vi har för att få ner näringsämnenan brukar funka bäst...de är ju så naturen gör själv. Biologin är inte svart eller vit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte att denna tråd spårar ut i teori A vs teori B.

Av de listade anledningarna får jag nog anta att det i mitt fall är kvävecykeln som är orsaken. Tror jag matar lite för bra i det lilla karet. Får se om jag inte kan dra ned på den biten lite. Borde ju även leda till att jag får minskad algtillväxt som för närvarande är lite för kraftig i det karet (fula macroalger).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joo, fast nu börjar vi närma oss OT rätt rejält. Tråden är om KH. :)

Jag håller helt med dig, Jonas, om att ingen skummare i världen är 100% effektiv. Det är så sant som det är sagt. Däremot håller jag inte alls med om att man behöver en (extra) biologisk filtrering, oavsett om det är i form av SSB (shalow sand bed) eller om det är Berlinsystem med massa LS, eller kombination av båda. Men det kan vi ta i en separat tråd om det kan finnas behov av fortsatt diskussion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joo, fast nu börjar vi närma oss OT rätt rejält. Tråden är om KH. :)

Jag håller helt med dig, Jonas, om att ingen skummare i världen är 100% effektiv. Det är så sant som det är sagt. Däremot håller jag inte alls med om att man behöver en (extra) biologisk filtrering, oavsett om det är i form av SSB (shalow sand bed) eller om det är Berlinsystem med massa LS, eller kombination av båda. Men det kan vi ta i en separat tråd om det kan finnas behov av fortsatt diskussion.

Allrigt:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Bumpar denna istället för att skapa en ny tråd.

Mitt KH har alltid varit rätt så högt, men nu har det gått ner något och värdet ligger på 12,4. Övriga värden är som följer:

Nitrat: 2-5 ppm

Kalcium: 500 ppm (det slog om precis mellan 490 och 500)

Magnesium: 1120 ppm

Salthalt: 1,024

Efter mätningen slog jag i resten av mitt magnesiumpulver och gissar på att det hamnade på runt 1150-1200, ska kolla igen ikväll. Det jonasroman skriver ovan att man kan intruducera kalciumkarbonatmaterial i karet för att få ner KH något, vad kan det vara för matterial? Döda korallskellet ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bumpar denna istället för att skapa en ny tråd.

Mitt KH har alltid varit rätt så högt, men nu har det gått ner något och värdet ligger på 12,4. Övriga värden är som följer:

Nitrat: 2-5 ppm

Kalcium: 500 ppm (det slog om precis mellan 490 och 500)

Magnesium: 1120 ppm

Salthalt: 1,024

Efter mätningen slog jag i resten av mitt magnesiumpulver och gissar på att det hamnade på runt 1150-1200, ska kolla igen ikväll. Det jonasroman skriver ovan att man kan intruducera kalciumkarbonatmaterial i karet för att få ner KH något, vad kan det vara för matterial? Döda korallskellet ?

På något sätt så måste du ju tillföra karbonaterna, är det inte bättre och sluta med det istället för att först tillsätta och sen ta bort?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byter du vatten med ett salt som har högt kh?

/Janne

Minns inte vilket märke jag har, men locket är gult och tunnan vit med turkos och gult på om jag inte minns fel. :)

Ska kolla upp det ikväll, även blanda upp en liter vatten och mäta innan jag häller det i karet. Kanske ska låta det stå en dag med en liten pump i så det blir ordentligt uppblandat innan jag mäter det?

Marko, jag har använt detta sedan jag började med saltkar, och efter ett längre uppehåll kom jag på att jag kanske skulle tillsätta detta igen. Häller som sagt i en kapsylfull i mitt system på ca 275 liter vatten i veckan. Ska dock inhandla en flaska med jod också eftersom jag bara har mjukisar, som har stannat lite i växten sen det tog slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, har nu gjort ett test på nyblandat saltvatten som fått stå i någon timme med en cirkulationspump igång. Saltet jag använder är Reef Crystals.

KH: över 18! Gjorde halvtestet och dubblade upp från 9...

Det som sen gör mig en aning förvånad är att jag testade Kalcium också och fick ett värde på 390. Hur går det ihop med det jag gjorde häromdagen i akvariet och då fick ett värde på 490-500?

Jag mätte KH på kranvattnet också och det låg på 7,6, lite mer normalt. Jag antar att mitt sötvattenspåfyllande späder ut KH'n så den hamnar på 12,4, skummar en del blött och får ut lite saltvatten då också, samtidigt som jag har en del naturligt förbrukande.

Om jag byter salt kan det justera värdet då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad hade du för salthalt ?

Använder du osmosvatten när du gjorde testet med Reef Crystal ?

"Sötvattenspåfyllning", vad menar du med detta ?

Ersätter du bortdunstat vatten med kranvatten eller osmosvatten?

Använder kranvatten eller osmosvatten vid vattenbyte ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropic Marin BIO-Calsium innehåller BÅDE calsium och karbonater dvs den höjer både Ca och KH.

Jag vet för jag gjorde misstaget att när jag under uppstart av karet hade låg kalsiumhalt i (~350),

så slängde jag i en hel del TropicMarin-BIO-calsium och det gjorde att KH direkt stack upp till 18.

Det var inte det man ville direkt....

Det är helt okey att leverantörer blandar olika kemikalier, men TropicMarin säger ingenting i innehållsförteckningen att deras BIO-calsium innehåller en massa karbonater!!!

Det står bara att det innehåller calsium och inte påverkar PH.

Dom nämner ingenting om påverkar av karbonater (KH)....detta är dåligt....

Vill man bara höja Ca, så ska man använda calsiumclorid.

Instant Ocean salt har höga KH värden (~11) och låga Ca -värden (~340).

Gör man vattenbyten med detta salt, så ökar KH-värdet och ca sjunker.

(under förutsättning att man har KH som ligger på typ 7-9 och ca ~ 410-430

Om man inte vill höja KH och sänka ca, så kan detta kompenseras med att tillsätta calsiumklorid med InstantOcean's salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder inte TM's BIO-Calsium nu, däremot har jag gjort det lite grand innan. Däremot blir det saltbyte till nästa tunna vilket blir efter nästa eller näst-nästa vattenbyte. Jag gissar i början på mars månad. Det är väl bara att gilla läget så länge, så får jag se hur det ser ut sen.

Med sötvatenspåfyllning menar jag alltså när jag fyller på med avdunstat vatten.

Tack för engagemang och svar! :)

Vart hittar man förresten Kalsiumklorid? (Inte för att jag behöver det nu, men kanske i framtide?.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns nog hos alla saltbutiker och kostar typ 100:-/kg, men det finns dyrare också ;-)

Jag använder inte TM's BIO-Calsium nu, däremot har jag gjort det lite grand innan. Däremot blir det saltbyte till nästa tunna vilket blir efter nästa eller näst-nästa vattenbyte. Jag gissar i början på mars månad. Det är väl bara att gilla läget så länge, så får jag se hur det ser ut sen.

Med sötvatenspåfyllning menar jag alltså när jag fyller på med avdunstat vatten.

Tack för engagemang och svar! :)

Vart hittar man förresten Kalsiumklorid? (Inte för att jag behöver det nu, men kanske i framtide?.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...