Gå till innehåll

Rekommenderade fosfat och nitratvärden i sps kar?


pimo

Rekommenderade inlägg

Här är Ultraliths rekomendation vad gäller vattenparametrar:

No2, nitrit 0,0mg

No3, nitrat 3-6mg

PO4, fosfat 0.01-0,04 mg

KH, karbonathårdhet 6 - 8

Ca, calcium 410 - 450 mg

Mg, magnesium 1200 - 1300 mg

PH 8,1 - 8,5

Salthalt 1,023 – 1,025 (Salinitet 31 - 34 ppm)

Övriga parametrar av vikt:

Kalium 380- 400

Strontium omkring 8ppm

Vettiga rekommendationer för metod nr 2 tycker jag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Som vanligt kör jag lite annorlunda.

Ingen Zeovit metod, nitrat 0,5-2 mg/l och fosfat just nu 0,04 mg/l men fosfaten skall ner lite till.

Kommer jag upp mot 10 mg/l i nitrat tappar flera koraller mycket av färgerna.

I mitt förra akvarium hade jag i princip samma värden - det fungerade klockrent! Men då har man kanske en hel del fisk som via avföring osv tillför en del näring. Och dessutom matas korallerna av bakterierna från kolkällan!

Jag har flera polare som har samma värden i nitrat men kanske lite, lite lägre fosfat och deras burkar är grymma!

Så jag tror inte dina värden är så udda och faktum kvarstår - det finns lite nitrat/fosfat i burken!

Å din burk är också sanslöst fin!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som vanligt kör jag lite annorlunda.

Ingen Zeovit metod, nitrat 0,5-2 mg/l och fosfat just nu 0,04 mg/l men fosfaten skall ner lite till.

Kommer jag upp mot 10 mg/l i nitrat tappar flera koraller mycket av färgerna.

Och 10mg/l brukar jag också tycka är lite för högt - mina koraller blir också lite väl "murriga"...

Men Bernd Mohrs koraller var inte bruna i de näringsnivåerna... titta här bara: http://archiv.korallenriff.de/Mohr/

OBS titta under fliken "Fotos (Dez. 04)"!

Det finns en och annan korall att dreggla över där!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det inte vara bättre att förse koraller med fosfat genom en korrekt matning av t.ex levande phyto/zoo plankton? Då får korallerna i sig de näringsämnen de behöver inkl aminosyror etc utan att det skulle påverka vattenkvaliteten på samma sätt och risken för att problemalger ska få en grogrund.

Jag kanske är lite av en naturnisse som försöker återskapa en revmiljö men det förefaller mig mer effektivt, inte minst med tanke på hur svårt det är att mäta fosfater i saltvatten med de tester vi har. Den levande födan bidrar även till att öka mångfalden hos andra djur i karen vilket förbättrar belastningsförmågan i karet. Titta på Capotes koraller och akvarie som ett exempel. Ibland känns det som att det är lite för mycket teknik och kemi och för lite biologi i den här hobbyn (försöker inte trampa någon på tårna och jag ser skillnad på ett sterilt odlingskar och ett revkar i den här diskussionen).

/Naturnissen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det inte vara bättre att förse koraller med fosfat genom en korrekt matning av t.ex levande phyto/zoo plankton? Då får korallerna i sig de näringsämnen de behöver inkl aminosyror etc utan att det skulle påverka vattenkvaliteten på samma sätt och risken för att problemalger ska få en grogrund.

Jag kanske är lite av en naturnisse som försöker återskapa en revmiljö men det förefaller mig mer effektivt, inte minst med tanke på hur svårt det är att mäta fosfater i saltvatten med de tester vi har. Den levande födan bidrar även till att öka mångfalden hos andra djur i karen vilket förbättrar belastningsförmågan i karet. Titta på Capotes koraller och akvarie som ett exempel. Ibland känns det som att det är lite för mycket teknik och kemi och för lite biologi i den här hobbyn (försöker inte trampa någon på tårna och jag ser skillnad på ett sterilt odlingskar och ett revkar i den här diskussionen).

/Naturnissen :)

Jag tror att man ska vara väldigt försiktig även vid tillförsel av plankton! Jag har en kamrat som odlat clowner kommersiellt (tillsatte plankton) och ett av hans största problem var att hålla nere fosfathalten och att upprätthålla syrenivån. Plankton belastar karet hårt. Därmed inte sagt att det på något sätt är fel!

Men i grunden är det det här Fauna Marin gör i sin dendroblandning. Om jag tillsätter några kryddmått Ultra clam (utan ultramin S) i min burk så stiger fosfatet kraftigt. Jag tror tillverkaren försökt uppnå gämnvikt mellan tillförsel av näring och kolkälla i det systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter

Jo jag tror det och jag tror också att det faktum att zooxantellen och koralldjuret lever i symbios innebär att zooxantellen kan få tag i fosfor via värddjurets plasma. Med kvävet verkar det vara lite annorlunda - i värddjuret föreligger det i form av ammonium och ammoniak och i vårt vatten som nitrat. Rent energiekonomiskt så vore det bättre för zooxantellerna att utnyttja ammoniumet. Men när näringsnivåerna stiger i vattnet så kompenserar korallerna detta med att öka antalet zooxanteller, det verkar då som om detta är den minst energikrävande lösningen. Är det låga nivåer av framförallt fosfor så tillbakabildas zooxantellerna (om det är ett första steg att klara en svältsituation eller inte vet jag inte men det är annars en ganska vanlig strategi att "äta" upp sådant som man för den direkta överlevnaden just då behöver hos andra organismer). Korallerna går över till att bara lita på att äta. Det finns ju revbyggande koraller som inte använder zooxanteller i varma områden men framförallt här uppe i Norden. Näringsnivån i vattnet och därmed fotosyntesen måste betyda något för korallernas överlevnad annars hade det inte varit på detta sätt.

När man kör med extremt låga näringsnivåer så slår man bort åtminstoe ett ben som dessa koraller har för sin överlevnad. Det skulle vara väldigt intressant att veta om man kör en zeovit burk med betydligt mindre ljus än nu och ser till att mata korallerna ordentligt om man får samma resultat. Det finns nämligen ytterligare en process som kan vara ljusberoende och som kan ge energi åt vissa koraller även om antalet zooxanteller är lågt. Det är den sk fluoroscensen och om den har någon aktiv betydelse för korallernas energiförsörjning eller inte vet jag inte.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att man ska vara väldigt försiktig även vid tillförsel av plankton! Jag har en kamrat som odlat clowner kommersiellt (tillsatte plankton) och ett av hans största problem var att hålla nere fosfathalten och att upprätthålla syrenivån. Plankton belastar karet hårt. Därmed inte sagt att det på något sätt är fel!

Men i grunden är det det här Fauna Marin gör i sin dendroblandning. Om jag tillsätter några kryddmått Ultra clam (utan ultramin S) i min burk så stiger fosfatet kraftigt. Jag tror tillverkaren försökt uppnå gämnvikt mellan tillförsel av näring och kolkälla i det systemet.

Det beror nog snarare på hård matning av (andra) matkällor vid uppfödningen eller andra omständigheter kopplat till rening, cirkulation och hur mycket fisk/liter det var frågan om i min mening. Levande phyto från en ren kultur hjälper snarare till att rena vattnet. Om du syftade på tillsats av enbart djurplankton då är det troligt att han använt en hög täthet av rotifers i odlingen. Denna täthet är inte i närheten av vad en stenkorall behöver för att frodas och få i sig tillräckligt med näringsämnen och fosfat.

Död föda belastar alltid karet mer och ett odlingssystem av fisk är kanske inte en rättvis jämförelse där näringsnivåerna och belastningen vida överstiger ett normalt revkar. Hade det varit praktiskt möjligt att ersätta den levande planktonen i hans odlingar med död mat hade problemen varit ännu större med en större andel fosfat i vattnet (och sämre näringsinnehåll).

Men nu kom vi lite på sidospår, jag ville bara trycka på ett alternativ som jag själv tror mer på ur ett helhetsperspektiv och ur ett praktiskt perspektiv för att tillgodose korallernas fosfatbehov som det görs på reven utan att det behöver påverka vattenkvaliteten i lika stor utsträckning. Sparsam ska man vara med all mat som Svärd säger.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror nog snarare på hård matning av (andra) matkällor vid uppfödningen eller andra omständigheter kopplat till rening, cirkulation och hur mycket fisk/liter det var frågan om i min mening. Levande phyto från en ren kultur hjälper snarare till att rena vattnet. Om du syftade på tillsats av enbart djurplankton då är det troligt att han använt en hög täthet av rotifers i odlingen. Denna täthet är inte i närheten av vad en stenkorall behöver för att frodas och få i sig tillräckligt med näringsämnen och fosfat.

Död föda belastar alltid karet mer och ett odlingssystem av fisk är kanske inte en rättvis jämförelse där näringsnivåerna och belastningen vida överstiger ett normalt revkar. Hade det varit praktiskt möjligt att ersätta den levande planktonen i hans odlingar med död mat hade problemen varit ännu större med en större andel fosfat i vattnet (och sämre näringsinnehåll).

Men nu kom vi lite på sidospår, jag ville bara trycka på ett alternativ som jag själv tror mer på ur ett helhetsperspektiv och ur ett praktiskt perspektiv för att tillgodose korallernas fosfatbehov som det görs på reven utan att det behöver påverka vattenkvaliteten i lika stor utsträckning. Sparsam ska man vara med all mat som Svärd säger.

Mvh Peter

Jo, men då är det väl bara att sätta igång och pröva...?

Jag hänvisade bara till det svar jag fick när jag diskuterade den här frågan med honom för flera år sedan! Och varnade han för detta så litar jag på den kunskapen!

Vad jag kanske också menade med mitt inlägg är att man nog bör vara noga med att tillsätta endast den mängd som förbrukas - levande föda som inte förbrukas är snart död under fel förhållanden... Och har den levande födan ett högt fosfatinnehåll så... vips har man högt fosfat.

Men förmodligen är vi rörande överrens om detta som vanligt vid dessa diskussioner...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressanta svar!, fortsätt posta på!

Fosfaten är vi alltså ganska överens om att den i normala fall inte blir för låg?

I mitt nuvarande kar så ligger jag på 0,04-0,06 mätt med photometer.

Men i det har jag inte kört skummare på 4-5 månader och har ca en matsked ultrapower phos som är gammal som gatan, matar gör jag endel.

Och det var efter att jag börjat mäta fosfaten jag blev lite fundersam på hur det skulle bli i nya karet, med kraftig skummning och zeovitmetoden, ifall fosfaten skulle blir för låg såsmåningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressanta svar!, fortsätt posta på!

Fosfaten är vi alltså ganska överens om att den i normala fall inte blir för låg?

I mitt nuvarande kar så ligger jag på 0,04-0,06 mätt med photometer.

Men i det har jag inte kört skummare på 4-5 månader och har ca en matsked ultrapower phos som är gammal som gatan, matar gör jag endel.

Och det var efter att jag börjat mäta fosfaten jag blev lite fundersam på hur det skulle bli i nya karet, med kraftig skummning och zeovitmetoden, ifall fosfaten skulle blir för låg såsmåningom.

Ska du starta en ny burk med hela zeovitsystemet men samtidigt flytta över dina befintliga koraller så bör du (enligt min erfarenhet) sänka värdena mycket långsamt så korallen hinner ställa om.

Ska du inte använda några befintliga korallkollonier så kör med 0,000 från början!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men då är det väl bara att sätta igång och pröva...?

Jag hänvisade bara till det svar jag fick när jag diskuterade den här frågan med honom för flera år sedan! Och varnade han för detta så litar jag på den kunskapen!

Vad jag kanske också menade med mitt inlägg är att man nog bör vara noga med att tillsätta endast den mängd som förbrukas - levande föda som inte förbrukas är snart död under fel förhållanden... Och har den levande födan ett högt fosfatinnehåll så... vips har man högt fosfat.

Men förmodligen är vi rörande överrens om detta som vanligt vid dessa diskussioner...

Värst vad du skriker mycket Magnus, (gäller nästan flertalet av dina inlägg tycker jag). Är det ditt sätt att hävda dig i diskussioner, gör du det på arbetet och runt matbordet också (du kanske är befäl)? Lite sandlåda över det hela tycker jag och jag förstår inte vad du retade upp dig på i mitt svar men, men.

Och ja, jag har drygt två års erfarenhet av den här "natur metoden" samt inom odling liksom Capote har som jag hänvisade till tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värst vad du skriker mycket Magnus, (gäller nästan flertalet av dina inlägg tycker jag). Är det ditt sätt att hävda dig i diskussioner, gör du det på arbetet och runt matbordet också (du kanske är befäl)? Lite sandlåda över det hela tycker jag och jag förstår inte vad du retade upp dig på i mitt svar men, men.

Och ja, jag har drygt två års erfarenhet av den här "natur metoden" samt inom odling liksom Capote har som jag hänvisade till tidigare.

Capote har samma person som referent som jag, om jag inte tar fel!

Vad gäller mina inlägg - i så fall ber jag om ursäkt! Ska naturligtvis försöka tona ner mig!

Men det bor nog en liten "besserwisser" i oss båda, tyvärr...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan sak....

En ppm i 165 liter vatten borde bli 0,165gram fosfat.

Ett kilo Ultraphos klarar att ta upp 20 gram fosfat.

Jag hängde i en påse med en halv deciliter. Den borde kunna ta upp 1 gram (densiteten på ultraphos är lite över 1g/cm3).

Den borde alltså inte kunna bli mättad !?!?

Eller räknar jag som ett fån ??

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av salifert eller Hanna? vem vet egentligen?

Ja, Jörgen man får nog anta att Hanna är det som ligger närmast sanningen (Hanna är en liten fotospektrometer för fosfat prov för den som inte vet) Nu är det dessutom så att akvarietesterna oftast bara tar ortofosfaten och det kan förekomma fosfor i andra former samtidigt. Jag vet inte om Hannametoden tar med alla vattenlösliga fosforformer men de omvandla till varandra under speciella betingelser.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säg inte det till Jonasroman, nitrit är ju tokgiftigt ;)

MVH

Magnus

Jag är läskunnig Magnus...så åter till den mer väsentliga, trådfrågan:

Nitrat är ju snarare bra för koraller inom rimliga nivåer, så ur enbart korallernas aspekt kan nog värden upp till 10 vara ok, eller till om med bra. Dock vill man ju inte ha fula alger i sitt akvarium, vilket är risken med högt nitrat, varför de får bli lite en kompromiss..låga nitratvärden för att hålla alger nere, men inte så låga så korallerna blir sårbara. Mitt önskevärde är mellan 0.5-1.

Beträffande fosfat är de lite av samma resonemang, men jag tror inte man behöver vara så rädd där för nollvärden. För även om det är nästan noll oorganiskt fosfat i vattnet, så får korallen fosfat till exempel via bakterierna, som ju är en näringskälla för korallen, samt annan organisk fosfat som kommer finnas även vid nollvärden på oorganiskt. Så där skulle jag vilja ligga på högst 0.015.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...