Gå till innehåll

Peckas nya Red Sea Max 130L


pecka

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Jag har länge funderat på att starta ett saltvattensakvarium och nu efter mycket velande så köpte jag ett komplett start kit.

Jag har läst en del här på forumet om LS. Min fråga handlar om vad det är jag ska rengöra på stenen?

Jag har precis lagt i den utan substrat. Den luktade hav, och inte tång eller något liknande. Nu ser jag att det är ganska MKT vita fläckar på stenen. Ska jag skrubba bort detta, eller bara låta stenen vara och låta kemiprocesserna vara, eller kan man påskynda processen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej låt stenen vara skrubba inte. Dom vita fläckarna tror jag att det är kalkalger som blivit vita.

Roligaste med hobbyn är att enbart studera och se hur det utvecklas några genvägar finns inte för ett lyckat akvarium. Allt tar sin tid

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har mitt akvarium varit igång 3 dagar och jag har tittat lite på värdena.

Jag är lite konfunderad över dem och jag hoppas någon kan hjälpa mig.

Ammoniak: 0,25 p.p.m

Nitrit: 0,5 p.p.m

Nitrat: 20 mg/l

Som jag uppfattade det är det ammoniak som ska öka, sedan nitrit för att sedan gå över till nitrat.

Är det något jag borde göra nu i inkörningsfasen som att byta vatten eller ska jag bara låta det vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är inte lika noga. Ett nitratvärde på upp till 25 mg / liter klarar i stort sett alla organismer.

Och är det under fem behöver du inte tänka på det. Det enda är att alger växer bra. Men har du snäckor och/eller eremitkräftor eller kanske sjöborrar tar de hand om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är inte lika noga. Ett nitratvärde på upp till 25 mg / liter klarar i stort sett alla organismer.

Och är det under fem behöver du inte tänka på det. Det enda är att alger växer bra. Men har du snäckor och/eller eremitkräftor eller kanske sjöborrar tar de hand om det.

härligt, trodde jag va tvungen o vänta tills det va nere på 0 hehe

då blire o inhandla nån eremit, snigel o kanske nån borre nu då :)

sorry för o hackat tråden :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett litet tips direkt.. stenen på höger sida.. ändra den så att du kan komma åt med en algmagnet på insidan så du enkelt kan skrapa rutorna fria från alger.. (ser ut som stenen ligger direkt mot rutan där)

Det blir prioritet 1 direkt när jag kommer hem!

Tackar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan ni bara hålla tyst och låta han börja med levande efter några dagar! Vad ligger fosfaten på? om man krämar på med belysning direkt så kommer algerna som ett brev på posten. Normalt tar det ca 4 veckor innan kväveprocessen har kommit igång. Lasse startar lite annorlunda men han vet vad han sysslar med. Ta det lugnt och låt ljuset vara av och mät fosfaten också. skaffa inga djur än. snäckor är känsliga för höga ammoniak och nitratvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan ni bara hålla tyst och låta han börja med levande efter några dagar! Vad ligger fosfaten på? om man krämar på med belysning direkt så kommer algerna som ett brev på posten. Normalt tar det ca 4 veckor innankvävaprocessen har kommit igån. Lasse startar lite annorlunda men han vet vad han sysslar med. Ta det lugnt och låt ljuset vara av och mät fosfaten också. skaffa inga djur än. snäckor är känsliga för höga ammoniak nitratvärden.

vet ej om du har läst allt.. men 'Blaze' har köpt 'allt' från Fredrik.. färdigt o klart..

om du menar 'peckas' akvarie så har du helt rätt.. han har bara sten i.

så har jag uppfattat det som , gissar att stig antagit det samma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...