Gå till innehåll

Balling handbok


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Denna handbok är helt ok...men jag saknar recept på balling plus..dvs där magnesium är med i samma recept som calcium o bikarbonat. Det är ju detta många kör.

kanske dags att uppgradera boken med andra ord.

Kan tänka mej att göra detta om jag har ert förtroende, när jag hinner...givetvis korrektur av er isåfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vidhåller dock att manualen är ålderdomlig...balling plus kör dom flesta, o de finns inget recept på de! Ej heller på Fauna marines burkar. Enligt ovan erbjöd jag mej att göra ett tillägg till manualen..men ingen respons..så de får väl va då. Ni som vill veta dom rätta doserna kan söka upp den tråd där jag sammanfattar de tre ballingrecept som finns.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många påstår att Balling är enklare än en reaktor, jag hävdar motsatsen, jag har använt mig av båda varianterna och inget kan få mig att gå över till balling igen. Kör man med korallgrus i reaktorn så får man in en del spårelement också från korallgruset. Mer jobb är det också med att blanda kemikalier i tid och otid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många påstår att Balling är enklare än en reaktor, jag hävdar motsatsen, jag har använt mig av båda varianterna och inget kan få mig att gå över till balling igen. Kör man med korallgrus i reaktorn så får man in en del spårelement också från korallgruset. Mer jobb är det också med att blanda kemikalier i tid och otid.

Var o en blir salig på sin tro Jörgen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant men jag har kört med balling 2 ggr. Inget för mig.

Visst...båda metoderna funkar ju...man tar de man tror på o ibland väljer man ju en metod mest för att man inte testat den förrut...av nyfikenhet..;)

För mej kan de inte bli lättare. Om kh eller kalcium ändras, så trycker jag bara på en knapp..plus eller minus...thats it...o en gång varannan månad blandar jag kemikalier i 20 minuter.

Om ngr år kanske jag förbannar balling...de vet man aldrig..pendeln brukar ju svänga inom denna hobby..o vi med den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...