Gå till innehåll

sumpbygge


ghosten

Rekommenderade inlägg

funderar på att bygga en liten sump där jag skall ha skummaren för att få mer plats i karet.

då jag har begränsat utrymme i skåpet under så funderar på hur många fack skall man ha i sumpen jag funderade på 3st men dom blir inte stora varje fack blir ca 10cd i bredd och ca 12 i längden.

jag har desto mer att ta av på höjden om det är någon mening med detta.

i vilket fack skall man sätta skummaren i ellr blir det lika bra att ha 2 st fack och vart skall skummaren stå och vad kan jag ha i dom andra facken.

någon som mycket erfarenhet av detta som kan tipsa en

/andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att max tre fack.

Skulle jag bygga en ny sump idag skulle jag ha tre:

1. Skummare, värmare, kol osv

2. Returpump och vattenreglering

3. Refugium

Jag har svårt att tänka mig att fler behövs. Det är även praktiskt med tre stora eller två stora (utan refugium), då kommer man åt lättare och det blir inte så trångt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att max tre fack.

Skulle jag bygga en ny sump idag skulle jag ha tre:

1. Skummare, värmare, kol osv

2. Returpump och vattenreglering

3. Refugium

Jag har svårt att tänka mig att fler behövs. Det är även praktiskt med tre stora eller två stora (utan refugium), då kommer man åt lättare och det blir inte så trångt.

Läs detta innan du rekomenderar 3 fack:

funderar på att bygga en liten sump där jag skall ha skummaren för att få mer plats i karet.

då jag har begränsat utrymme i skåpet under så funderar på hur många fack skall man ha i sumpen jag funderade på 3st men dom blir inte stora varje fack blir ca 10cd i bredd och ca 12 i längden.

jag har desto mer att ta av på höjden om det är någon mening med detta.

i vilket fack skall man sätta skummaren i ellr blir det lika bra att ha 2 st fack och vart skall skummaren stå och vad kan jag ha i dom andra facken.

någon som mycket erfarenhet av detta som kan tipsa en

/andreas

Det finns anledning till att ha fler än ett fack men det beror på syftet och storleken på sumpen. Är det trångt och din skummare inte avger några bubblor ser inte jag i ditt fall någon anledning till fler än ett fack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ska ta mina första trevande steg i saltvattensvärlden nu så jag börjar med ett sumpbygge.

Klurat ut dimensionerna för att få in det under aluställningen på ett 220 liters kar.

Gjort en liten skiss som jag skulle uppskatta om man fick lite synpunkter på.

Syns inte på bilden, men mellan Filter1/Filter2 och Filter3/retur så är det "underrinning" och på de övriga överrinning.

Tänkte att skummaren skulle skicka direkt till det första facket, och det som den inte hinner med rinner över av sig skälvt.

Vet inte exakt vad jag ska ha i de olika facken, men ett fosfatfilter i det sista känns givet.

Tänkte att det kanske är likabra att det lite förberett inför framtiden om jag vill skicka i nått annat filter/grunka.

86gtgcz.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att ha 4 fack i min sump:

1) Inkommande från durso standpipe

2) Skummare

3) Zeolitreaktor (+ev andra reaktorer)

4) Retur

Första facket är jättekänsligt för olika nivåer då detta ger mottrycket för Durso:n. Andra facket är det samma sak med, skummaren vill ha en viss nivå som man ställer in en gång för alla - skulle den rengöras så vill jag inte att den ska störa nivån för dursofacket.

Tredje facket är till för att zeolitens bakterier inte ska åka in i skummaren utan tvingas åka ut i sista facket. Sista facket sitter osmolatorns avkännare och det är hit tillsatser och annat åker i för att returneras till akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att ha 4 fack i min sump:

1) Inkommande från durso standpipe

2) Skummare

3) Zeolitreaktor (+ev andra reaktorer)

4) Retur

Första facket är jättekänsligt för olika nivåer då detta ger mottrycket för Durso:n. Andra facket är det samma sak med, skummaren vill ha en viss nivå som man ställer in en gång för alla - skulle den rengöras så vill jag inte att den ska störa nivån för dursofacket.

Tredje facket är till för att zeolitens bakterier inte ska åka in i skummaren utan tvingas åka ut i sista facket. Sista facket sitter osmolatorns avkännare och det är hit tillsatser och annat åker i för att returneras till akvariet.

Är det någon särskild finess med att ha inkommande och skummare i separata fack? Går det inte lika bra att reglera "mottrycket" (?) för Durson mha dess rörlängd? Har man någon särskild anordning för att kunna reglera vattenhöjden? Jag undrar därför att jag också planerar min sump... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rörlängden spelar en mindre roll, det är bara för att justera mottrycket. Mottrycket skapas ju av... just det... vattennivån. Förändrar du vattennivån så förändrar du ju mottrycket.

Prova att köra en sump utan några fack som jag gjort i någon månad. När vattennivån sjunker tack vare avdunstning så börjar durson leva rövare. :-(

Jag har gärna en ventil på durson längst ner som sista anhalt ner i sumpen, bara för att kunna stänga av vid behov och i viss mån justera mottryck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rörlängden spelar en mindre roll, det är bara för att justera mottrycket. Mottrycket skapas ju av... just det... vattennivån. Förändrar du vattennivån så förändrar du ju mottrycket.

Det jag menade var att man borde kunna justera vattennivåen (i förhållande till Durson) genom att ändra på rörlängden... Men om vattennivån i skummarsektionen är konstant så behövs med andra ord inte en separat sektion för inflödet till sumpen?

Om man surfar runt och tittar på bilder av sumpar så ser man inte sällan en massa sektioner med biobollar och refugiums och sånt. Är det något att ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut, men så fort du tar ut skummaren för rengörning... ja, då blir det genast bu & bä för dursons mottryck.

Misstolka inte, det fungerar säkert! Det är bara jag som stört mig fruktansvärt på min durso att jag tänker ta till livrem, hängslen, silvertejp och betong för att inte göra fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biobollar ökar substratyta och vill du ha grogrund för mer bakterier så är det en väg att gå. Vanligtvis när man kör kolkällemetoder (vodka, zeolit osv) så vill man ha stor yta som bara biobollar, zeolit och sånt kan skapa.

I övrigt tror jag det blir en nitratfabrik av alltihop och ställer kanske till mer problem än vad man tänkt sig, om man inte använder ovan metoder för näringsbegränsning.

Refugium finns det blandade känslor inför, såklart, så där är det upp till tycke och smak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla! Är olika fack ett måste i en sump? Jag hade tänkt starta upp ett 100 liters kar, mitt första, med en 54 liters sump. Men i sumpen hade jag bara tänkt lägga levande sten och en del teknik (doppvärmare, skummare och lägga ner en pump som pumpar 620 l/m för att koppla ihop akvarierna).

Funkar det att bara göra så eller behövs det separata fack?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag tänkt om lite efter lite råd som jag fått.

Vore bra med fler synpunkter dock, om ni kan tyda mina skisser.

Mest sugen på den första, men där kan problemet vara att det fortfarande är ganska så liten volym i det sista facket med returpumpen.

I den andra skissen så är det större, men då får jag mindre odlingsyta (om jag nu skulle vilja odla lite extra) och lite stök med att komma åt ett av facken.

Hade tänkt ha en ATI bubblemaster 200 som skummare, ska vara till ett akvarium på 220 liter.

Men jag överdimensionerar litegranna så att jag kan köra med ett 600 liters kar om jag skulle fastna för saltvatten.

Skiss:1

85kwh34.jpg

Skiss:2

6xj4a4m.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ATI BM200 vill gärna ha ~25cm i vattendjup. Då har man mest justeringsmån.

25cm är inget problem för mig att fixa, har faktiskt beställt glas som är 25cm högt och hade tänkt skära av 3cm då jag hörde av en att han hade sin i 20cm djup.

Men jag har svårigheter att hitta officiell info om vilket djup jag ska ha den i.

Nån som sitter på en länk?

Har ca 55cm i höjdled att tillgå.

Hej.

Några saker att tänka på, se till att det finns tillräckligt med marginal vid strömavbrott. Fundera på om du inte vill ha lite bubbelfällor innan returpumpen(såg att du hade de om jag förstod rätt:)).

Du förstod helt rätt, innan hade jag ett par större fack som även fungerade som bubbelfångare.

Men då jag behöver mer volym i facket med returpumpen så försvinner det ena facket för att bli en bubbelfångare istället.

Tycker jag bör kunna få till en ganska bra marginal för strömavbrott, sumpen är trotts allt ganska så stor förhållandevis. Har väll en ganska hygglig area me i den så höjdskillnaderna bör inte vara alltförstora vid strömavbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25cm är inget problem för mig att fixa, har faktiskt beställt glas som är 25cm högt och hade tänkt skära av 3cm då jag hörde av en att han hade sin i 20cm djup.

Men jag har svårigheter att hitta officiell info om vilket djup jag ska ha den i. Nån som sitter på en länk?

Saxat från ATI:s hemsida:

"Q: Was sind die Maße für den Bubblemaster?

A: Die aktuellen Maße des Bubblemaster sind wie folgt:

Grundfläche: 38 x 24cm

Höhe: 53cm

Hantierhöhe: 57cm

Wasserstand: 20 - 25cm"

Vattenstånd: 20 - 25cm.

Sedan står det i instruktionsboken 15-25cm...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saxat från ATI:s hemsida:

"Q: Was sind die Maße für den Bubblemaster?

A: Die aktuellen Maße des Bubblemaster sind wie folgt:

Grundfläche: 38 x 24cm

Höhe: 53cm

Hantierhöhe: 57cm

Wasserstand: 20 - 25cm"

Vattenstånd: 20 - 25cm.

Sedan står det i instruktionsboken 15-25cm...?

Tackar! Verkar som om jag nöjde mig med att bara titta under produkten, och inte under support.

Kommer ha den första inneväggen på 25cm då, så kan jag ställa nånting under den om det skulle bli för djupt.

Känns som om det kan bli vettigt kanske, Hade tänkt ha en 25 liters dunk brevid som jag antingen med gravitation, eller med en pump fyller på sumpen vid behov.

Kommit över ett litet Omron styrsystem som jag ska fixa ihop en styrning av.

Rätt kuligt att bygga å trixa :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...