Gå till innehåll

ZEOvitmetoden - frågor och svar


Janne

Rekommenderade inlägg

I ca 1 vecka lite drygt och det är som du säger inte mycket till dos eg. Jag har reaktorn efter skummaren och jag brukar slå av skummaren 2 timmar när jag doserar Zeobac och food. ZEOstart doserar jag i sumpen Zfood och Zbac i reactorn Nu är sörjan i skummarkoppen grönkletig och luktar verkligen alger så det måste vara något som är lite fel i doseringen någonstans och jag törs inte mixtra heller direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

.

Tack, men förstår inte exakt de första du skriver. Om zoozanthellerna inte tillbakabildas som du skriver, hur kan då den underliggande färgen störas mindre?? Menar du att antalet är samma men de blir ljusare, eller är de samma färg ,men antalet blir mindre. Nåt av dessa två alt måste de väl vara???

O om de nu är så, vilken mekanism ansvarar för detta i huvudsak?? Nitratredutktionen eller är de fosfatreduktionen också?? om de senare spelar in borde de bli en liknande effekt vid användadet av fosfatremovers..o lägger man till vodka på de så borde man isåfall få samma zoozanthellminskning....dvs ett kar som körs hårt på vodka kanske också blir beroende av bakterier???(o färggrant)

Ja..som du märker är jag novis här....;)

Jag vet inte varför underliggande färgen störas mindre, det skulle kunna vara att zooxathellerna blir tunnare, smalare eller mindre, så färgen lyser igenom lättare.

Min uppfattning är att korallerna blir bruna av fosfat och bara mörkare av nitraten.

Jag tror inte det är så bra och kombinera fosfatremover och Vodka, men det är säkert några som gör det och höjer sin röst nu när jag säger det. Det kan gå bra men, men teoretiskt så skulle fosforn kunna ta slut.

Att korallen fångar bakterier är ett naturligt betende och inget den blir, finns det bakterier i akvariet och det finns det, så fångar den det. Men om det ska bli något rejält tillskott, så får man nog ta till en reaktor.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder inte ZEOspur, men om man ska använda det så tycker jag att man ska vara ZEOanvändare och i fas 3 dvs. inga lagrade näringsämnen kvar.

Du säger fas 3... Kan du inte nämna dessa faser och i vilket stadie dessa representerar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej.

Om aminosyrorna tidigare varit en begränsning för bakterieproduktionen, så löper du en risk nu, att du får mycket större effekt på vodkan.

Jag har en enkel timer från Clas Ohlsson som går att ställa in så att när jag trycker in knappen på timern så stängs strömmen av så länge jag satt den till.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, det tror jag inte. Kör iofs med FM prylarna men man bör stänga av skummaren då man tillsätter nya bakterier, inte näring som jag fattat det hela.

ZEObak = bakterier

ZEOfood = aminosyror m.m.

Man gör protein av aminosyror och det är väl skummaren ganska bra på att ta bort.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tessan gå in på http://zeovit.com/forums/showthread.php?t=14 där har du en mall du fyller i värden, sen postar du den i general discussion, som tex dosing help, då får du bra svar på just ditt kar

Tänkte bara tala om att G.Alexander tyckte doseringen såg bra ut men att jag ska dra ner på CV till 3 droppar/dag och inte dosera ZEOfood ett tag framöver, tänkte att alltid intresserar det någon här vad man fick för råd. Så nu får vi se vad som händer med "B-filmen".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte art.nr 32-2263 du menar?

Nej den här tror jag det är:

Kopplingsur.

Digitalt med veckoprogram. 20 program. (20 On/Off) Minsta inkopplingstid 1min. Nedräkningstimer med sekundinställning. Randomfunktion med programmerbart tidsintervall. Manuell on/off. 230V/16A. Jordat.

Artikelnummer 32-8618 49:-

Det är Nedräkningstimern man är ute efter och CD(countdown) heter knappen.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte varför underliggande färgen störas mindre, det skulle kunna vara att zooxathellerna blir tunnare, smalare eller mindre, så färgen lyser igenom lättare
. ok...som alternativ två då i min fråga.

.

Jag tror inte det är så bra och kombinera fosfatremover och Vodka, men det är säkert några som gör det och höjer sin röst nu när jag säger det. Det kan gå bra men, men teoretiskt så skulle fosforn kunna ta slut.
de e nog sant...vodkan drar ju ner fosfat med
Att korallen fångar bakterier är ett naturligt betende och inget den blir, finns det bakterier i akvariet och det finns det, så fångar den det
. Ja...så är de förstår..korallen programmeras ju inte om direkt...den tar vad den får. Detta är en av anledningarna till att jag inte förstår hur man kana vara så emot zeovit som en del är...som jag ser de är de en naturmetod, bakterierna används till de två syften dom även i naturen används till. (koraller i naturen är faktiskt rätt färggranna, så kanske är de zeovitmetoden som gud fader själv kör med, med tanke på de nitrathalter vi har på ett rev!...de är i alla fall min käpphäst enligt tidigare trådar)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

janne. Du har en photometer fosfat, vad ligger du på i fosfat i karet? Jag undrar också om den ska kalibreras ofta och följer det med någon kalibreringsvätska?

Ja, jag pendlar lite mellan 0,01 och 0,00, den har ej bättre upplösning än så. Den behövs aldrig kalibreras, du blandar akvarievatten med reagenspulver och sen mäts våglängden på ljuset som strålar igenom vätskan. Däremot så måste man nollställs den varje gång, så du tar hänsyn till färgen på akvarievattnet. Den har altså ingen probe, läs Photometer en gång till, så ramlar säkert poletten ner.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tar ett "provrör" och fyller det med akvarievatten", sätter på korken och stoppar det i photometern, sen trycker man på "zero".

Sen tar man upp provröret och häller i en påse "reagens", vänder runt provröret lite tills allt löst sig, och sedan ner i photometern igen och köra mätningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du lägger på lite vatten blandat med reagens ungefär som på en refraktometer. Ingår reagenspulvret när man köper sådan (bör väl ingå tycker man men bäst att fråga)

När jag köpte min från Aquaristik, så fick jag bara med den extra reagenslåda jag köpt, altså inget reagenspulver i Photometerlådan.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tar ett "provrör" och fyller det med akvarievatten", sätter på korken och stoppar det i photometern, sen trycker man på "zero".

Sen tar man upp provröret och häller i en påse "reagens", vänder runt provröret lite tills allt löst sig, och sedan ner i photometern igen och köra mätningen.

Det stämmer, bara lite förtydligan.

I det första momentet så brukar jag inte sätta på korken(bara skruvlocket) och jag brukar skölja bort saltvattnet på glaskyvetten med kranvatten och sen troka av den. Det gäller att hålla glaskyvetterna rena så det inte stör mätningen.

I det andra momentet så ska reagensen inte lösa sig innan den stoppas ner den i Photometern, utan man bara snurar runt den något varv. För om det bildas luftbubblor så kan det också störa mätningen, det kommer lösa sig så mycket det behövs ändå, mycket fosfat så kommer det att lösas mycket pulver och tvärtom.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer, bara lite förtydligan.

I det första momentet så brukar jag inte sätta på korken(bara skruvlocket) och jag brukar skölja bort saltvattnet på glaskyvetten med kranvatten och sen troka av den. Det gäller att hålla glaskyvetterna rena så det inte stör mätningen.

I det andra momentet så ska reagensen inte lösa sig innan den stoppas ner den i Photometern, utan man bara snurar runt den något varv. För om det bildas luftbubblor så kan det också störa mätningen, det kommer lösa sig så mycket det behövs ändå, mycket fosfat så kommer det att lösas mycket pulver och tvärtom.

/Janne

Tackar för det!, har bara testat min ett par gånger, så jag är inte 100 på hur man mäter på "bästa vis" ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...