Gå till innehåll

ZEOvitmetoden - frågor och svar


Janne

Rekommenderade inlägg

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Köpte mig idag Eisen konzentrat (Järn) jag blev dock lite förbryllad av doseringsanvisningen. På flaskan står det 1ml till 200l vatten en gång i veckan men på zeoguiden står det 1 droppe per 100L vatten, en viss skillnad! Flaskan har ju en glaspimpett för droppdosering och ska man då veta att det går ca 20 droppar på 1ml! då ska jag dosera ca 60 droppar, jag doserade hälften sen vågade jag inte mer, vilken dosering är rätt???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kom till min kännedom att en viss person tror att Ted har betalat mig för att promota zeovitmetoden här på guiden och jag vill nu dementera på det bestämdaste att det inte finns någon sanning i dessa absurba konspirationsteorier, jag har valt helt själv att börja med denna metod och jag har köpt preparaten med mina egna pengar och inte fått en enda droppe eller zeolitsten gratis. Mina inlägg om zeovitmetoden kommer från mitt väckta intresse och viljan att lära mig metoden och jag har inte förrän nu kännt mig mogen att starta. Jag har lärt mig en hel del med vodkan och nu känndes det rätt att utveckla mig. Jag ville bara skriva detta för att inte det ska spridas ett rykte som smutsar ner mig och Ted, jag blev faktiskt jäkligt besviken på dig! om du känner för att ge mig en förklaring så pm'a mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick fosfaten uppmätt med photmetern, 0,54 blev det. 0 med salifert. Mäter hanna photometern ortofosfat kanske eller andra fosfater som inte salifert hittar? Jag är rätt så okunning inom detta så jag undrar bara, intressant sak det vart fall bli om den kommer att gå ner tills nästa besök hos Ted.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick fosfaten uppmätt med photmetern, 0,54 blev det. 0 med salifert. Mäter hanna photometern ortofosfat kanske eller andra fosfater som inte salifert hittar? Jag är rätt så okunning inom detta så jag undrar bara, intressant sak det vart fall bli om den kommer att gå ner tills nästa besök hos Ted.

Jag har ingen aning men jag vet att en Hanna kan visa rejält fel vid enstaka tester utan att man tycker sig ha "fumlat". Gör alltid 2 tester och om de visar olika gör ytterligare ett. Trist metod men den funkar.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte mig idag Eisen konzentrat (Järn) jag blev dock lite förbryllad av doseringsanvisningen. På flaskan står det 1ml till 200l vatten en gång i veckan men på zeoguiden står det 1 droppe per 100L vatten, en viss skillnad! Flaskan har ju en glaspimpett för droppdosering och ska man då veta att det går ca 20 droppar på 1ml! då ska jag dosera ca 60 droppar, jag doserade hälften sen vågade jag inte mer, vilken dosering är rätt???
Jörgen jag kör ca 5 droppar i veckan med Eisenkonzentrat,gynnar skit alger o stoppar tillväxten på korallerna men får dina gröna att se bra ut.Ta det lungt med järnet.Patrik

Jag har kört 5ml i veckan till mitt kar i nästan tre år, och har bara positivt att säga.

Det har aldrig kommit några skitalger av den doseringen, och korallerna har garanterat vuxit.

Så Salar om dina koraller slutar växa och algerna kommer av 5 droppar per vecka, så har du andra problem med ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Illa om doseringsanvisningen inte stämmer på flaskan!

Doseringsanvisningen på flaskan bygger på normal förbrukning per dag i ett normalt populerat revakvarium. Doseringsanvisningen i ZEOvit manualen bygger på förbrukningen i ett ZEOvit kar (med övriga tillsatser som man doserar). Till detta måste man lägga att inget som inte förbrukas skall doseras. Alltså öga, mäta sedan dosera.OBS doseringar avser total vattenvolym exklusive sten o annat. Pohl´s sätt att tänka är att inte överdosera ett fåtal ggr i månaden utan istället tillsätta i den takt ämnen förbrukas. Något som jag har väldigt lätt att ta till mej men som kanske kan verka skevt i andras öron.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kom till min kännedom att en viss person tror att Ted har betalat mig för att promota zeovitmetoden här på guiden och jag vill nu dementera på det bestämdaste att det inte finns någon sanning i dessa absurba konspirationsteorier, jag har valt helt själv att börja med denna metod och jag har köpt preparaten med mina egna pengar och inte fått en enda droppe eller zeolitsten gratis. Mina inlägg om zeovitmetoden kommer från mitt väckta intresse och viljan att lära mig metoden och jag har inte förrän nu kännt mig mogen att starta. Jag har lärt mig en hel del med vodkan och nu känndes det rätt att utveckla mig. Jag ville bara skriva detta för att inte det ska spridas ett rykte som smutsar ner mig och Ted, jag blev faktiskt jäkligt besviken på dig! om du känner för att ge mig en förklaring så pm'a mig.

Så att ingen skall känna sig träffad så bryter jag min princip att inte skriva här. Den person som Svärd avser är mig när jag på skämt frågade Ted förra helgen vad han betalat Svärd för övergången till zeovitmetoden. Det var ett skämt och jag beklagar om Svärd tagit detta på allvar. Svärd - du känner ju mig - jag har aldrig trott att du gör saker för att tjäna pengar på hobbyn.

Jag ber så mycket om ursäkt - det var ett klumpigt och helt ogrundat skämt. Jag ber också Ted om ursäkt om han har missuppfattat mig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört 5ml i veckan till mitt kar i nästan tre år, och har bara positivt att säga.

Det har aldrig kommit några skitalger av den doseringen, och korallerna har garanterat vuxit.

Så Salar om dina koraller slutar växa och algerna kommer av 5 droppar per vecka, så har du andra problem med ditt kar.

Skönt att höra. Jag låter den dosering jag gjorde gälla denna vecka och sen provar jag mig fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så att ingen skall känna sig träffad så bryter jag min princip att inte skriva här. Den person som Svärd avser är mig när jag på skämt frågade Ted förra helgen vad han betalat Svärd för övergången till zeovitmetoden. Det var ett skämt och jag beklagar om Svärd tagit detta på allvar. Svärd - du känner ju mig - jag har aldrig trott att du gör saker för att tjäna pengar på hobbyn.

Jag ber så mycket om ursäkt - det var ett klumpigt och helt ogrundat skämt. Jag ber också Ted om ursäkt om han har missuppfattat mig.

MVH Lasse

Din ursäkt är godtagen Lasse, jag ville bara dementera direkt då rykten snabbt kan spridas även om du skämtade. Då är saken utagerad och inget mer behöver sägas, synd att du inte vill skriva mer här Lasse, det beklagar jag verkligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick fosfaten uppmätt med photmetern, 0,54 blev det. 0 med salifert. Mäter hanna photometern ortofosfat kanske eller andra fosfater som inte salifert hittar? Jag är rätt så okunning inom detta så jag undrar bara, intressant sak det vart fall bli om den kommer att gå ner tills nästa besök hos Ted.

Även om det synts på ditt akvarie att du har fosfat så blir jag lite tveksam till 0,54. Då borde du ha både dålig tillväxt och polypexpansion. Om du har så mycket fosfat så är det nästan så att du skulle ta till kraftigare tag. Det kommer att ta lång tid att göra dig av med den mängden fosfat, räkna inte med några under utan minst ett halvår för att få ordning på den. Det här är det sämsta läget att börja med ZEOvit, det bästa är färsk LS.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick fosfaten uppmätt med photmetern, 0,54 blev det. 0 med salifert. Mäter hanna photometern ortofosfat kanske eller andra fosfater som inte salifert hittar? Jag är rätt så okunning inom detta så jag undrar bara, intressant sak det vart fall bli om den kommer att gå ner tills nästa besök hos Ted.

jag har samma fråga!..har mätt fosfat i mitt kar med deltecs rolls royce test, som är mkt lättavläst...o jag får 0.00, o om jag tolkar de åt de negativa hållet 0.008. detta är alltså fosfat...de betyder att ortofosfat är detta värde X3, dvs som mest 0.024. med saliferts test som mäter ortofosfat, får jag 0.015, eller kanske ännu lägre.

Hanna mätaren visade nånstans runt 0.5 för mej också...o om nu detta är fosfat, så är ju ortofosfat 1.5!!, men om de är ortofosfat så är de vansinning högt ändå...de är ju 20 ggr högre!!

Nåt av testerna mäter fel...eftersom jag mätt flera ggr med olika dropptester o alltid fått värden runt 0.015 eller lägre, så tror jag faktiskt de smugit sej in nåt fel i hannaproceduren. Deltecs fosfattest kan ju gärna inte visa 20ggr för lite...men innan jag säger nåt mer skall jag testa med en helt ny deltectest som jag beställt från ted...blir de då samma resultat får frågan gå till ted om de är nåt fel på hans apparat, eller kanske vätskorna? kärlen???

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en hanna photometer och ligger på 0.04 i mitt kar som är missskött, oskummat och övermatat.

Så det låter som att det är något skumt med teds mätare.

intressant...ja..så kan de va...finns de nån inställning på den, så de kanske blir en annan skala??...här handlar de ju om en tiopotens fel..??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...