Gå till innehåll

ZEOvitmetoden - frågor och svar


Janne

Rekommenderade inlägg

ZEObac/Bakterier

Att man försöker ympa in bakterier på LS, det är den färska Zeoliten som man ympar in bakterierna på.

I ett ZEOvit system så är den kontinuerliga bakterietillförseln inte bara för att säkerställa bakteriefloran i ZEOvit-filtret utan även mat till korallerna.

Man behöver inte vara rädd för att dosera bakterier/ZEObac när näringnivån sjunker för snabbt, för det är kolkällan/ZEOstart2 som är begränsande vid näringsexporten och inte bakterierna.

Så om korallerna ser hängiga ut eller har trasiga toppar och man doserar mera ZEOfood så kan man med fördel också droppa i några extra droppar ZEObac.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 3 veckor senare...

Blir det verkligen någon skillnad med vodka v.s zeostart2 Blir resultatet detsamma eller får man bättre resultat med zeostart2. Vad jag förstår innehåller den kanske något mer än kolkällan, har hört talas om jästextrakt. Zeostarten behöver man ju inte dosera heller så mycket av heller. Jag har jämfört prsiskillnaden och den är inte så stor som jag trodde från början. Ska jag byta bort vodkan mot zeostart och testa? Vad tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä egentligen skiljer det inte mycket i pris, jag köpte en liter i juni och har halva flaskan kvar,jag körde vodka efter att mina värden skjutit i höjden efter min ryggoperation, men det gick betydligt

snabbare neråt med zeostarten, i ditt fall rör det sig ju inte om stora tillsaser per dag, så jag skulle nog kört zeostart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det verkligen någon skillnad med vodka v.s zeostart2 Blir resultatet detsamma eller får man bättre resultat med zeostart2. Vad jag förstår innehåller den kanske något mer än kolkällan, har hört talas om jästextrakt. Zeostarten behöver man ju inte dosera heller så mycket av heller. Jag har jämfört prsiskillnaden och den är inte så stor som jag trodde från början. Ska jag byta bort vodkan mot zeostart och testa? Vad tycker ni?

Jag har ju inte provat med Vodka, så jag vet inte skillnaden, men ZEOstart:en innehåller flera kolkällor, Om vi tittar historiskt på ZEOstart:en, så var den första versionen för effektiv och skapade problem för de som startade med ZEOvit. ZEOstart2 gjorde man lite snällare så att det blev mindre problem. För att krångla till det ännu mer så har man i höst släppt en ny variant på ZEOstart2, men det är inget som står på flaskan, har man utgångsdatum 08/2009 eller senare så har man den nya. Jag såg något om att det skulle bli bättre färger med den, men det är inget jag vet.

Problemet med ZEOstarten/annan kolkälla är att man får en peak när man doserar den som sen sjunker tills man doserar igen, det är ju därför man rekomenderar att dosera flera gånger över dygnet. Nu spekulerar jag lite, det skulle kunna vara det som påverkar färgen på korallen att näringsnivån flukturera lite och att man tagit fram en långsammare kolkälla som inte peakar så mycket.

Nån som vet vad skillnaden är med den nya?

De har även släppt en ny ZEObak som har fått längre hållbarhetstid.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker som ovanstående grabbar, som det är just nu stöts och blöts det om Zeovit metoden i ganska många olika trådar och det är lite svårt att få en bra överblick och de som inte vill ta del om Zeovit behöver ju inte läsa om det heller även om det är oundvikligt ibland då ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en liter skulle räcka i 1000 dagar om man doserar efter rekomendation 1-2ml till 1000l vatten. Jag har ca 550-600l vatten i systemet och redan låga näringsnivåer. Jag funderar dock på att prova en 250ml flaska att börja med.

Köp du en 250 ml och prova, det är svårt och säga hur mycket du behöver dosera, det beror ju på i vilket skick ditt akvarie är när det gäller lagrade näringsämnen.

Gissnigsvis så behöver du dosera 1-2ml uppdelat på två gånger per dag. Börja lågt och så länge du inte får bakterieblommning på glaset eller att korallerna ger dig några tecken t.ex. blekning så kan du sakta rampa upp.

Och kom ihåg när man doserar ZEO-produkter så gäller alltid "Less is more".

/Janne

PS Crille, ja jag har hållit på ett tag nu med ZEO, så jag försöker bidra med mina erfarenheter när jag kan. DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nog väldigt låga näringsvärden redan men en hel del koraller la sig på hullet med zoox då jag matade hårt, nu är ordningen återställd. Jag har en doserpump jag vill använda till detta och 1ml klarar den ju galant men mindre vet jag inte, får kolla upp detta. 1ml per dag vore perfekt och helst vill man ju inte dosera mer för om man måste detta så blir vodkan mycket billigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...