Gå till innehåll

Vodka under kort period!


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Ett kilo till 400L vatten, vodkan är en kolkälla (mat) för bakterierna och just därför ska du använda vodka eller zeostart.

Patrik älskar sina referenser och det som vi just läste handlade ju om vodka till ett akvarium med deep sand bed, klart han är extra försiktig i sina utalanden och mängden han rekomenderar är väldigt små, Jag är mer rakt på sak. DSB är inget att ha alls! skit och att köra vodka i ett kar med DSB är ju korkat. varför? En del tycker ju att DSB är så jäkla bra och då behövs väl ingen vodka för att hålla nere näringsnivåerna! Man får välja en metod och hålla sig till den och inte kaka på kaka. Jag vet att Patrik sätter herrar som Jörg Kokott mfl på pidestal och allt de säger är det mest pålitliga som finns, Jag har kört vodkametoden i över 2 år och det är nog bara jag och Pwin i Sverige som har längs erfarenhet i detta men va fan vi heter inte Jörg kokott eller michael mrutzek och vi skriver inte långa artiklar i en massa ämnen i utlänska tidsskifter och forum så vi kanske inte har vad som krävs i patriks ögon, Jag börjar bli trött på att upprepa mig och jag ser ingen vits att fortsätta skriva om detta så jag kan bara hänvisa till andra trådar i detta ämne. men jag avslutar med att hänvisa till till inlägg nr 15 i denna tråd. där har du mitt råd och förslag hur du kan få ner dina nitratvärden med en enkel och billig metod sen är det upp till dig att ta det avgörande beslutet hur du ska göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 196
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

jag har ett ganska bra tag nu, är väl 7-8 månader eller något, kört med Fauna Marines UltraMin S och Ultra Organic, är väldigt nöjd med resultatet, karet ser bra ut nu och korallerna växer på fint. Men jag tycker det blir lite dyrt med Fauna Marines grejor och har funderat på att prova med vodka istället. Mest för att jag är orolig för näringsnivåerna om jag nu slutar med UltraMin S som ju innehåller kolkälla. Vad tycker ni, kan det vara värt att våga sig på vodka istället?

Jag är också lite fundersam på vad UltraMin S och Ultraorganic innehåller utöver kol och hur det kan påverka korallerna?

Kanske lite off topic, men tycker inte det är lönt att starta en vodka-tråd till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ett ganska bra tag nu, är väl 7-8 månader eller något, kört med Fauna Marines UltraMin S och Ultra Organic, är väldigt nöjd med resultatet, karet ser bra ut nu och korallerna växer på fint. Men jag tycker det blir lite dyrt med Fauna Marines grejor och har funderat på att prova med vodka istället. Mest för att jag är orolig för näringsnivåerna om jag nu slutar med UltraMin S som ju innehåller kolkälla. Vad tycker ni, kan det vara värt att våga sig på vodka istället?

Jag är också lite fundersam på vad UltraMin S och Ultraorganic innehåller utöver kol och hur det kan påverka korallerna?

Kanske lite off topic, men tycker inte det är lönt att starta en vodka-tråd till

Jag hade samma tankar då jag kör med samma system.

Började med vodka för ett par veckor sedan, då drog jag ner på användandet av UltraMinS och Ultra Organic, doserar dessa 2-3 ggr/v istället, men har börjat blanda i UltraClam och CyclopEeze i ultraminen, så jag kör det endast som korallmat. Organicen doserar jag i samband med att korallerna matas, men halverad dos.

Helt klart är att det börjar ge effekt nu, färgerna på korallerna börjar komma fram så sakteliga. Har bla. en millepora som jag trott var lite brunaktig, det visar sig att denna rackare är ju blå:smiley9:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett kilo till 400L vatten, vodkan är en kolkälla (mat) för bakterierna och just därför ska du använda vodka eller zeostart.

Patrik älskar sina referenser och det som vi just läste handlade ju om vodka till ett akvarium med deep sand bed, klart han är extra försiktig i sina utalanden och mängden han rekomenderar är väldigt små, Jag är mer rakt på sak. DSB är inget att ha alls! skit och att köra vodka i ett kar med DSB är ju korkat. varför? En del tycker ju att DSB är så jäkla bra och då behövs väl ingen vodka för att hålla nere näringsnivåerna! Man får välja en metod och hålla sig till den och inte kaka på kaka. Jag vet att Patrik sätter herrar som Jörg Kokott mfl på pidestal och allt de säger är det mest pålitliga som finns, Jag har kört vodkametoden i över 2 år och det är nog bara jag och Pwin i Sverige som har längs erfarenhet i detta men va fan vi heter inte Jörg kokott eller michael mrutzek och vi skriver inte långa artiklar i en massa ämnen i utlänska tidsskifter och forum så vi kanske inte har vad som krävs i patriks ögon, Jag börjar bli trött på att upprepa mig och jag ser ingen vits att fortsätta skriva om detta så jag kan bara hänvisa till andra trådar i detta ämne. men jag avslutar med att hänvisa till till inlägg nr 15 i denna tråd. där har du mitt råd och förslag hur du kan få ner dina nitratvärden med en enkel och billig metod sen är det upp till dig att ta det avgörande beslutet hur du ska göra.

Jörgen, du kan ha missförstått mitt inlägg. Du har faktiskt samma rang hos mig vad gäller det praktiska som Kokott m.fl. :) Jag är vidare av samma åsikt som du: att DSB är skit och inget att ha, se bl.a. tråden i min signatur. Det jag citerat här om vodkan ville jag bara säga att en försiktigare dosering kan vara bra i början och för folk med dsb eller på annat sätt med skitigare kar. Nitrat över 100 ppm betraktar jag som högst "skitigt". Häller man i massa med vodka och har samtidigt massa näring i form av nitrat och fosfat kan det finnas risk för en mycket allvarlig syrebrist som kan slå ut hela tanken, blir liksom grumlig bakteriesoppa. Varför skynda nu, när karet har haft dessa värden ett tag så räddar man väl inget av att överdosera vodkan? Bättre att ta det lugnt och metodiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett kilo till 400L vatten, vodkan är en kolkälla (mat) för bakterierna och just därför ska du använda vodka eller zeostart.

Patrik älskar sina referenser och det som vi just läste handlade ju om vodka till ett akvarium med deep sand bed, klart han är extra försiktig i sina utalanden och mängden han rekomenderar är väldigt små, Jag är mer rakt på sak. DSB är inget att ha alls! skit och att köra vodka i ett kar med DSB är ju korkat. varför? En del tycker ju att DSB är så jäkla bra och då behövs väl ingen vodka för att hålla nere näringsnivåerna! Man får välja en metod och hålla sig till den och inte kaka på kaka. Jag vet att Patrik sätter herrar som Jörg Kokott mfl på pidestal och allt de säger är det mest pålitliga som finns, Jag har kört vodkametoden i över 2 år och det är nog bara jag och Pwin i Sverige som har längs erfarenhet i detta men va fan vi heter inte Jörg kokott eller michael mrutzek och vi skriver inte långa artiklar i en massa ämnen i utlänska tidsskifter och forum så vi kanske inte har vad som krävs i patriks ögon, Jag börjar bli trött på att upprepa mig och jag ser ingen vits att fortsätta skriva om detta så jag kan bara hänvisa till andra trådar i detta ämne. men jag avslutar med att hänvisa till till inlägg nr 15 i denna tråd. där har du mitt råd och förslag hur du kan få ner dina nitratvärden med en enkel och billig metod sen är det upp till dig att ta det avgörande beslutet hur du ska göra.

Nja... Visserligen är Kokott diplomerad biolog och skriver vetenskapliga artilar. Men det är inte därför man ska läsa det han skriver. Metoden är framtagen av Kokott och Mrutzek tillsammans - inte via någon vetenskap utan genom praktiska test i akvarium. Numer har de en ganska stor praktisk kunskapsbank där nu ca 100 akvarister testat metoden och rapporterat resultaten. Utifrån dessa praktiska erfarenheter har de tillsammans tagit fram doseringen. Doseringen är numer ändrad från den ursprungliga vilket beror på de problem som ett antal akvarister rapporterat.

Dina erfarenheter är naturligtvis lika intressanta men man ska inte förakta andras erfarenheter även om de är skrivna av en "vetenskapsman"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul, med korta, konkreta och tydliga anvisningar!

Bra som omväxling till alla dessa långa och teoretiska diskussioner som aldrig slutar.

Tack, Jörgen !

skit i detta Lasse Zeoliten är grymt bra, räcker inte detta?

Jo hur visste jag att du har en turboflotor? Jo, dina höga nitratvärden och när du sa nog skummat för lite. Denna skummare är egentligen ett skämt. jag hade en sådan på ett 222L kar en gång och den dög knappt till det karet. Satsa på en riktig skummare, en fauna Marin Ultraskim 1 kanske vore något.

Det finns massor att läsa här på guiden om vodkametoden och zeovitmetoden. Så här gör du. Köp dig 1kg zeolit, det finns flera olika märken men dessa som jag nämner är bäst. Zeovit, zeosand, coralife nitrat controller. Du sköljer av zeoliten först och lägger den i en nätpåse och hänger den i sumpen där det är lite cirkulation. Nu tar du fram vodkaflaskan och börjar dosera 2ml varje dag i en vecka, skaka zeolitpåsen(under vattnet) sen ökar du till 4ml och kör en vecka, mät sedan nitraten, tycker du inte det är någon skillnad ännu så öka vodkan till 6ml tills du ser att nitraten gå nedåt då minskar du till 4ml igen. Man får mäta ibland till man hittar rätt dosering för när du är nere i 0 så räcker de kanske med 1-2ml varje dag för att hålla nere nitraten. I zeovitmetoden så skakar man zeoliten varje dag för att få ny yta för bakterierna samt att de bakterier som blir bortskakade blir ett utmärkt foder för korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade samma tankar då jag kör med samma system.

Började med vodka för ett par veckor sedan, då drog jag ner på användandet av UltraMinS och Ultra Organic, doserar dessa 2-3 ggr/v istället, men har börjat blanda i UltraClam och CyclopEeze i ultraminen, så jag kör det endast som korallmat. Organicen doserar jag i samband med att korallerna matas, men halverad dos.

Helt klart är att det börjar ge effekt nu, färgerna på korallerna börjar komma fram så sakteliga. Har bla. en millepora som jag trott var lite brunaktig, det visar sig att denna rackare är ju blå:smiley9:.

menar du att vodkan börjar ge bättre effekt än UltraMin So hc Ultra Organic? Hur gjorde du med doseringen av vodkan när du skiftade över till vodka?

Upplever du skillnad mellan att dosera vodka mot UltraMin S och Ultra Organic?

Kan kanske vara en bra idé att dosera UltraMin S och Ultra Organic några gånger i veckan, om inte annat så för spårämne och dyl.

Jag tycker som sagt att resultaten är bra med Fauna Marine, men kostnaden blir ganska hög, vodka är ju bra mycket billigare och om inte skillnaden är så stor så finns det ju annat att lägga pengarna på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strunta i bakteriesubstrat helt och hållet och följ den här doseringen om du vill vara på den säkrare sidan:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=288714&perpage=25&pagenumber=21

ska han strunta i zeolit bara för inte du provat?du dömer ut dsb innan du ens har kunnat fått igång,

jag har en dsb i sumpen,sedan två år no probs,att jag kör zeovit och även har dsb är för att jag har

hög belastning men vill ha hyffsat fina sps oxå,dsb tycker jag är en bra generator för pods o andra smådjur,patrik en sak har du iallafall lärt mig, använd icke maizena som kolkälla!

Rasmus du kan köra utan zeolit,men det blir absolut inte sämre om du använder det.

hade äran att vara på dejong i holland ,kan ni gissa vad dom kör för metod sina tankar?

sen var den här farbrorn och plockade fina fiskar

http://www.saltcorner.com/sections/photos/readerphotos/davidsaxby.htm

kan ni gissa vad han köpte mer? jo faktiskt zeovitprodukter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska han strunta i zeolit bara för inte du provat?du dömer ut dsb innan du ens har kunnat fått igång,

jag har en dsb i sumpen,sedan två år no probs,att jag kör zeovit och även har dsb är för att jag har

hög belastning men vill ha hyffsat fina sps oxå,dsb tycker jag är en bra generator för pods o andra smådjur,patrik en sak har du iallafall lärt mig, använd icke maizena som kolkälla!

Rasmus du kan köra utan zeolit,men det blir absolut inte sämre om du använder det.

hade äran att vara på dejong i holland ,kan ni gissa vad dom kör för metod sina tankar?

sen var den här farbrorn och plockade fina fiskar

http://www.saltcorner.com/sections/photos/readerphotos/davidsaxby.htm

kan ni gissa vad han köpte mer? jo faktiskt zeovitprodukter

Bra skrivet crille!. Den praktiska erfarenheten väger tyngst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack jonas,

jag tycker inte man ska döma ut nån metod för man själv föredrar en annan,nu är kolkällemetoder

på topp och det funkar otroligt bra, men dsb eller andra metoder slutar ju inte funka för det, jag förstår inte pointen riktigt med att överbevisa att just det jag gör är bäst,jag personlingen tycker

det är jäkligt intressant att se vilka fina resultat folk kan få,på olika sätt,plocka lite här och lite där,dsb har diskuterats i åratal hit o dit,när jag starta upp mitt 1000l,frågade jag många erfarna akvarister som testat detta, lyssnade på dom som tyckte det var bra, men även på dom som tyckte det va skit,vägde för och nackdelar därefter körde jag igång den.bättre att lära av varandra än och hålla på motargumentera i all oändlighet.

Rasmus jag tycker du ska lyssna på killarna som kör vodka och behärskar det

det finns två superfina kar på guiden som kör på vodka,lyssna på dem så blir det bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

menar du att vodkan börjar ge bättre effekt än UltraMin So hc Ultra Organic? Hur gjorde du med doseringen av vodkan när du skiftade över till vodka?

Upplever du skillnad mellan att dosera vodka mot UltraMin S och Ultra Organic?

Kan kanske vara en bra idé att dosera UltraMin S och Ultra Organic några gånger i veckan, om inte annat så för spårämne och dyl.

Jag tycker som sagt att resultaten är bra med Fauna Marine, men kostnaden blir ganska hög, vodka är ju bra mycket billigare och om inte skillnaden är så stor så finns det ju annat att lägga pengarna på :)

Jo, jag tycker att det blir bättre effekt med vodkan än när jag enbart körde med ultramin och organic, kan ju vara kombinationen med zeoliten, vodkan och FMs produkter. Tror inte att jag kommer sluta med UltraMin-S och Ultra organicen helt, utan fortsätter mata med blandningen ett par ggr/v (UltraMin-S, UltraClam och CyklopEeze).

Jag började dosera vodkan försiktigt 1ml/dag till mina 375 liter, efter 3 dagar ökade jag till 2ml. Nu ett par veckor senare har jag gått ner till 1ml igen för att de om näringsvärdena ökar eller inte.

Jag kommer nog köra detta kontinuerligt för att hålla värdena nere.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste då fråga en sak som kanske Magnus kan svara på... Hade inte tänkt köra någon zeolith men ska däremot köra biofilter. I dessa finns ett stenmaterial som skall vara väldigt bra för bakterier att fästa på...dock var det som sagt inte zeolith, utan något annat.

Kommer köra mina bakterieampuller tills dom är slut, men funderar sedan på att ev testa vodka istället.

Kommer detta material att funka lika bra som zeolith? (Magnus...kommer du ihåg vad peter på reefzone hade i sina biofilter under korallburken?).

Kommer inte heller ha möjligheten att skaka dessa filter då de kommer sitta samma med pvc-rör. Kommer detta att förstöra effekten av det hela?

Kommer detta funka på samma vis som vodka+zeovithpåse?

Hej Erik! Jag tror att det är Preis "Bioporon"! Som bakteriesubstrat fungerar det klockrent! De måste inte skakas! Jag tror det finns 2 varianter - ett för droppfilter och ett för "bakvänt droppfilter". Bäst effekt är att köra ett av varje i serie, tror jag.

Substratet går dessutom att återanvända hela tiden - det är bara att göra rent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille och Jonas: praktisk erfarenhet i all ära, sedan gäller det att förstå principerna bakom praktiken på ett någorlunda hållbart och populärvetenskapligt sätt och inte enbart med massa myter, gissningar och tyckanden hit och dit. Jag påstår inte jag att har alla svar solitt vetenskapligt underbyggda, men jag försöker för min egen skull hitta en förklaring som har någorlunda stöd i forskningen, istället för att bara spekulera. Det sistnämnda tänkte jag överlåta åt er. icon10.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Erik! Jag tror att det är Preis "Bioporon"! Som bakteriesubstrat fungerar det klockrent! De måste inte skakas! Jag tror det finns 2 varianter - ett för droppfilter och ett för "bakvänt droppfilter". Bäst effekt är att köra ett av varje i serie, tror jag.

Substratet går dessutom att återanvända hela tiden - det är bara att göra rent.

Om du syftar på att ZEOviten skall skakas så har du missat hela poängen med ZEOvit-metoden. Det är ju anledning till att korallerna överlever trots de låga näringsvärdena.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille och Jonas: praktisk erfarenhet i all ära, sedan gäller det att förstå principerna bakom praktiken på ett någorlunda hållbart och populärvetenskapligt sätt och inte enbart med massa myter, gissningar och tyckanden hit och dit. Jag påstår inte jag att har alla svar solitt vetenskapligt underbyggda, men jag försöker för min egen skull hitta en förklaring som har någorlunda stöd i forskningen, istället för att bara spekulera. Det sistnämnda tänkte jag överlåta åt er. icon10.gif

?????

De va väl en ganska grov förolämpning patrik! Jag vågar nog påstå att vi spekulerar inte hej vilt, utan förstår precis vad vi sysslar med såväl teoretiskt som praktiskt!! 20 års erfarenhet med samtidig någorlunda teoretisk bakgrund är allt annat än de "myter" du påstår vi sysslar med!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, det var ingen förolämpning utan bara ett konstaterande. När du skriver att du hoppas att jag får ordning på mitt kar efter FlatwormExit när vi diskuterar någonting helt annat - kolkällor/vodka - så skulle jag också ta som en nedlåtande förolämpning, men det tar jag ju inte upp. Jag har hittills inte sett dig eller Crille komma med en väl underbyggd förklaring med objektiva källor till problematiken i fråga. Därför betraktar jag det som sägs som en spekulation. Det ordet har ingen negativ klang för mig, utan beskriver bara en företeelse. Även forskarna spekulerar innan de får sina teorier/spekulationer prövade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller helt med Patrik, har du någon vetenskaplig artikel som kan bevisa att du blivit förolämpad av hans uttalande? Såvida du inte kan referera till en objektiv källa med en underbyggd förklaring som påvisar att du tog det negativt så tänker jag tolka ditt uttalande som ren spekulation Jonas...

Jag är övertygad om att Patrik kan slänga upp en helt bunta med vetenskapliga artiklar om hur du och Crille bara går runt hela dagarna och sprider myter och håller på att tycker hit och dit. Nä, nån måtta får det väl ändå vara på spekulerandet, står det i en artikel att det inte fungerar så FUNGERAR DET INTE! Det står ju faktiskt svart på vitt att DSB inte fungerar...

Hur är det man stavar det där ordet nu igen.... orino? Irino? Orion? Äsch, jag ger upp...

Sorry...kunde inte låta bli, Patrik serverar den ju så fint...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du syftar på att ZEOviten skall skakas så har du missat hela poängen med ZEOvit-metoden. Det är ju anledning till att korallerna överlever trots de låga näringsvärdena.

/Janne

Jag svarade bara på frågan som handlade om Preis "Bioporon"!

Jag har själv sett Thomas Pohl skaka sina zeovithfilter på plats i Coburg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

prata mindre, njut av akvariet mera! Man måste inte förstå allt utan det räcker med att konstatera att saker fungerar eller inte. jag kan inte mycket om kemiska processer eller biologi mm men jag lyckas ganska bra ändå.

Jörgen, du är och förblir min "mentor" och guru;) Kan bara hålla med dig i det du säger (igen).

Jag kan inte heller en massa teorier och skit. Inbillar mig att man klarar sig långt med annan kunskap, erfarenhet och sunt bonnförnuft. Jag tittar hellre på mitt kar än sätter mig in alla kemiska processer.....

Klart. Det hjälper väl upp dig en hel del med tanke på hårdrocken oxå. ROCK ON!:jävul:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay, det är lika häftigt varje gång man ser de små polyperna expanderar efter något som man inte ens kan se. Jag tycker alltid det far runt lite particklar i vattnet, men vad är det som triggare korallerna när man lösgör bakterierna? Det är som ett brev på posten, direkt när man pumpar zeoliten så expanderar de polyperna. I måndags kväll efter jag köpt koraller på Triton så var jag tvungen att pumpa zeoliten lite även fast jag brukar göra det på morgonen och vist kände de nya igen maten och expanderade polyperna, Yess tänkt jag! som när nyköpta fiskar tar maten för första gången.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe. vi metalheads kan ju avreagera oss med musiken och just därför så är vi hårdrockare lugna och snälla :)

Samuel. Jag är inte någon DSB förespråkare men säger crille att det fungerar i sitt kar så gör det väl det och vad en artikelförfattare än säger så har han ju ingen aning om hur crilles kar funkar. Det är lustigt att visa sväljer vad som helst som de läser, de behöver ju inte nödvändigtvis ha rätt i allt heller. Forskningsrön tenderar ju att ändras emellanåt och vad som är sant idag kan vara fel imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ren nyfikenhet, skulle man tjäna något på att bara dosera en mindre mängd alkohol kostant, säg 1ml per dag, utan att nå upp minskningseffekten på näringsvärdena? Iom att jag kör utan skummare så är jag inte så jättesugen på att lägga mig i riskzonen för syrebrist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...