Gå till innehåll

Vodka under kort period!


Rasmus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 196
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag är ledsen att jag inte läst tråden på ett tag.

Patrik och Jonas: Lämna tråden ett par dagar så jag slipper att låsa den.

Har ni några kommentarer så PM:a mig.

Och ni andra som läst tråden: Försöka att bortse från de inlägg som går ut på att bevisa och motbevisa. Det finns många handfasta tips här som kan ge tips om hur man bearbetar nitratproblem. Och har ni ytterligare tips så tveka inte utan skriv!

Alla som lyckas har gjort rätt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ledsen att jag inte läst tråden på ett tag.

Patrik och Jonas: Lämna tråden ett par dagar så jag slipper att låsa den.

Har ni några kommentarer så PM:a mig.

Och ni andra som läst tråden: Försöka att bortse från de inlägg som går ut på att bevisa och motbevisa. Det finns många handfasta tips här som kan ge tips om hur man bearbetar nitratproblem. Och har ni ytterligare tips så tveka inte utan skriv!

Alla som lyckas har gjort rätt!

Ett tydligt tecken på att think tank eller avancerad forumsdel behövs. Det finns en del som faktiskt tycker och tror att det är nödvändigt att bevisa samband för att lyckas med hobbyn på sikt. Korallrevet är aldeles för komplicerat för att man skall kunna ge generella råd som fungerar i alla akvarium, inget akvarium är något annat likt. Därför anser jag att en förståelse för samband är mycket viktig och att en strävan åt det hållet inte bör strypas av moderatorer. När en åsikt dissas så blir det ofta att personen med åsikten känner sig kränkt, låt de som vill diskutera ha ett eget forum där åsikter kan dissas utan att folk känner sig kränkta. I denna tråden har det tillochmed hänt att en persons åsikt dissas och två andra personer känner sig kränkta. Hur skall vi överhuvudtaget kunna föra en saklig diskussion då?

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte lagarna nu, men förut var det rätt högt bötesstraff på 96%.

annars kan man ju säga till tullarna att man häller det i akvariet;)

Oops. Det man inte vet tar man ingen skada av... *drar fram vodkan för att supa bort minnet av ditt inlägg* :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag brukar göra en del efterforskningar för att kunna vara lite up to date med annan forskning än den som görs här på guiden så ramlade jag på en uppgift som jag mycket väl kände till tidigare, arbetat efter i andra samanhang och alltid understruket vikten av i andra applikationer. Uppgiften fick jag när jag läste en artikel om cyano för att kunna skriva något som är up to date om detta gissel. Problemet är bara att jag aldrig har satt denna kunskap i samband med krascher i system som baseras med organisk kolkälla men nu framstår det som mer logiskt i alla fall för mig.

Med kolkällan vill man ju inte bara producera bakterier som mat utan också gynna de bakterier som denitrifierar. Dessa bakterier lever i - eller åtminstone nästan - syrefria områden i tanken/filtret. Dessa bakterier använder nitraten i vattnet som elektronacceptor i deras förbränningscykel (citronsyracykeln eller Krebs cykel) - alltså där vi använder syre. Problemet uppstår när nitraten faller till mycket låga nivåer (en bit under 0,5 ppm) - dessa bakterier som fortfarande får organiskt kol via kolkällan måste hitta en annan elektronacceptor (jmf om vi inte får tillgång till syre - vi kvävs) Denna acceptor är sulfat och restprodukten är svavelväte. Svavelväte är oerhört giftig och vi har som exempel ett önskevärde på ca 10 - 15 ppm nitrat i utvattnet från vår stora alkoholmatade denitrifikationstank för att slippa risken för svavelväte. Normalt i en väl syresatt revtank är inte en liten svavelväteproduktion någon större fara eftersom svavelvätet oxideras snabbt vid kontakt med syre men blir produktionen för stor eller ett för stort lokalt utsläpp så blir bilden en annan. Alltså - frånsett nitrat som närsalt så finns en klar anledning att inte gå för lågt i nitrathalt om man kör en kolkällemetod. Det är inte alls säkert att den behöver vara mätbar (och alla vet min inställning till nitratmätning i saltvatten) men att det behöver tillföras (eller dra ner kolkällematningen ordentligt) är för mig ganska klart.

Det finns ytterligare en aspekt (och håll i hatten nu Patrik): I sötvatten har det visats att svavelväteproduktion är orsak till fosfatfrigörelse och ammoniumproduktion i syrefria bottnar. Det finns inget som tyder på att detta heller inte skulle vara fallet i saltvatten. Jag håller fortfarande på med att samla in lite ny fakta om cyano och framförallt om de mattbildande typerna. Allt jag har fått fram hitills tyder på att det är nitratbristen som är boven men att mekanismerna är vidare än bara ren kvävekonkurrens. Patriks "närhetsprincip" samt fosforfrisläppning har också betydelse framförallt för de mattbildande cyanon.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag brukar göra en del efterforskningar för att kunna vara lite up to date med annan forskning än den som görs här på guiden så ramlade jag på en uppgift som jag mycket väl kände till tidigare, arbetat efter i andra samanhang och alltid understruket vikten av i andra applikationer. Uppgiften fick jag när jag läste en artikel om cyano för att kunna skriva något som är up to date om detta gissel. Problemet är bara att jag aldrig har satt denna kunskap i samband med krascher i system som baseras med organisk kolkälla men nu framstår det som mer logiskt i alla fall för mig.

Med kolkällan vill man ju inte bara producera bakterier som mat utan också gynna de bakterier som denitrifierar. Dessa bakterier lever i - eller åtminstone nästan - syrefria områden i tanken/filtret. Dessa bakterier använder nitraten i vattnet som elektronacceptor i deras förbränningscykel (citronsyracykeln eller Krebs cykel) - alltså där vi använder syre. Problemet uppstår när nitraten faller till mycket låga nivåer (en bit under 0,5 ppm) - dessa bakterier som fortfarande får organiskt kol via kolkällan måste hitta en annan elektronacceptor (jmf om vi inte får tillgång till syre - vi kvävs) Denna acceptor är sulfat och restprodukten är svavelväte. Svavelväte är oerhört giftig och vi har som exempel ett önskevärde på ca 10 - 15 ppm nitrat i utvattnet från vår stora alkoholmatade denitrifikationstank för att slippa risken för svavelväte. Normalt i en väl syresatt revtank är inte en liten svavelväteproduktion någon större fara eftersom svavelvätet oxideras snabbt vid kontakt med syre men blir produktionen för stor eller ett för stort lokalt utsläpp så blir bilden en annan. Alltså - frånsett nitrat som närsalt så finns en klar anledning att inte gå för lågt i nitrathalt om man kör en kolkällemetod. Det är inte alls säkert att den behöver vara mätbar (och alla vet min inställning till nitratmätning i saltvatten) men att det behöver tillföras (eller dra ner kolkällematningen ordentligt) är för mig ganska klart.

Det finns ytterligare en aspekt (och håll i hatten nu Patrik): I sötvatten har det visats att svavelväteproduktion är orsak till fosfatfrigörelse och ammoniumproduktion i syrefria bottnar. Det finns inget som tyder på att detta heller inte skulle vara fallet i saltvatten. Jag håller fortfarande på med att samla in lite ny fakta om cyano och framförallt om de mattbildande typerna. Allt jag har fått fram hitills tyder på att det är nitratbristen som är boven men att mekanismerna är vidare än bara ren kvävekonkurrens. Patriks "närhetsprincip" samt fosforfrisläppning har också betydelse framförallt för de mattbildande cyanon.

MVH Lasse

Tack för intressant läsning Lasse (håll i hatten du med, de trodde du nog inte skulle komma från mej kanske;))...eftersom den var delvis ett svar på den fundering jag postade i en tråd häromdagen, utan att då få nåt svar.

Ngr frågor..du beskriver att när man närmar sej ett undre gränsvärde kan bakterierna bli tvungna att använda sulfat istället för nitrat, då de senare är en bristvara. Men du nämner 0.5ppm som en gräns? varifrån har du fått den siffran? i naturen ligger ju nitrat betydligt lägre än så, utan att denna nitratsvält uppstår. Din teori låter inte dum...men borde inte denna gräns ligga avsevärt lägre?? åtminstone i nivå med eller under de värden vi har i naturen..?. Skall vi lära oss av den borde denna nitratsvält uppstå först vid värden på kanske 0.05ppm eller lägre!!..o frågan är hur många akvarium som har så låga värden..inte många. Vad jag menar är att de uppstår cyano i akvarium med relativt sett ganska mkt nitrat om du jämför med naturen...så även om jag köper dina tankar, så undrar jag om inte dina gränsvärden är för höga. Då borde hela havet vara fullt med cyano..där ju nitrat är 0.05 eller lägre!??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gränsen 0,5 ppm är tagen från en undersökning av 22 danska sjöar med syrefria bottnar och gäller att de inte såg något internt fosforläckage från sjöar som höll denna nitratnivå. Observera att detta gäller botnar som är syrefria och det har vi som tur är inte riktigt än i den delen av haven där ljuset når ner. Vi har det däremot i djupen och det är dessa frigjorda näringsresurser som kommer upp vid updwelling. I detta fall kan man inte göra en direkt jämförelse med haven. Vi knör ihop biosfären på 2/3 av jordklotets yta och dessutom områden som är mellan 0 och 10 km djupa i ett hundraliters kar (i mitt fall). Vi får en lätt speedad version kan man nog säga.

Jag vill återkomma till cyanon i en annan tråd men att de mattbildande arterna av cyano har ett och annat trix för sig är helt klart. Som organism räknad så är det så nära ursprunget som vi kan komma och jag har tagit mitt avslutande citat från en cyano jag träffade en dag :)

Däremot är det ganska gott om cyano i världshaven - då som fytoplankton. De bakterier som använder fotosyntes (dit cyano räknas) utgör enligt nya rön 80% av fytoplanktonmassan i världshaven om jag kommer ihåg rätt just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håll i hästarna.

Även om diskussionen låter minst sagt logisk Jonas så måste jag inflika.

Du använder akvarium med "relativt mycket nitrat i förhållande till naturen" för att antyda att nitrat faktiskt göder cyano. En mer relevant jämförelse borde vara "akvarium med relativt lägre kväve/fosforkvot än i naturen". Att cyano trivs under de förutsättningarna är som jag förstår det väl utrett inom den så förhatliga vetenskapen.

Min egna personliga erfarenhet säger mig också att cyano likt andra pestalger triggas igång av mycket små amoniumspår. Inte för att de behöver kvävet utan för att det är ett tecken på låg konkurans och fritt fram för tillväxt, men det är en hobbyists anektorella kunskap och finns inte bevisat.

Lasses utspel om svavelväte som en orsak till krasch har jag aldrig tvekat på sanningshalten i, tycker att det är konstigt att Lasse inte sett sambandet innan.

Sulfatreducering är en process som fortgår dygnet runt i naturen och producerar mycket stora mängder svavelväte. Men pga det bakteriella trycket i våra akvarium så har vi en förhållandevis mycket större produktion i akvarium och dessutom inte dessa enorma vattenmassor att buffra med som havet har. Oxideringen av bildat svavelväte är också en syrekrävande process, så diskussionen om svavelväteförgiftning eller syrebrist som orsak till krasch kan vara lite som hönan eller ägget. Ökar vi bakterietrycket ytterligare med kolkälla så ökar risken i vilket fall för bägge, varför det nog är klokt att inte vara för ivrig när det gäller kolkällemetoder. Försiktighet och noggrann observation av djuren i samband med god luftning av vattnet via ytcirkulation och/eller skummare är min rekomendation, grundad mest på teori och mindre på egna erfarenheter.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasses utspel om svavelväte som en orsak till krasch har jag aldrig tvekat på sanningshalten i, tycker att det är konstigt att Lasse inte sett sambandet innan.

Vad f-n tror du jag tycker då? Finns bara ett ord - hjärnblödning - jag bara inte koppla ihop det innan - du vet ju hur jag tjöta om att inte gå ner för mycket i tornen med nitraten...

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gränsen 0,5 ppm är tagen från en undersökning av 22 danska sjöar med syrefria bottnar och .

Då är den siffran kanske inte så mkt att gå på beträffande ett korallrev. jag tror därmed fortfarande att den ligger betydligt lägre, då nitrathalterna de fakto är lägre "på riktigt" även vid "updwelling"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håll i hästarna.
Även om diskussionen låter minst sagt logisk Jonas

Tack!

Du använder akvarium med "relativt mycket nitrat i förhållande till naturen" för att antyda att nitrat faktiskt göder cyano. En mer relevant jämförelse borde vara "akvarium med relativt lägre kväve/fosforkvot än i naturen". Att cyano trivs under de förutsättningarna är som jag förstår det väl utrett inom den så förhatliga vetenskapen.

Nja...de där med kvoten har jag aldrig sagt emot...tvärtom frågade jag igår om nån kunde förklara detta lite närmare...jag är helt enig med dej att cyano kan uppträda vid låga nitratvärden o inte uppkomma vid högre, dvs att värdet i sej inte är de viktiga. men lasse pratar ju om en helt annan kvot kväve/sulfat...o den förklaringen han leverera där tycker jag låter rimlig, även om jag tycker de låter konstigt att nitratbristen skulle uppkomma redan vid värden som ligger 10-100ggr över naturens värden!

varför det nog är klokt att inte vara för ivrig när det gäller kolkällemetoder. Försiktighet och noggrann observation av djuren i samband med god luftning av vattnet via ytcirkulation och/eller skummare är min rekomendation

håller givetvis med dej

grundad mest på teori och mindre på egna erfarenheter.

o där finns de ju många som kan täcka upp din bristande erfarenhet o bekräfta sanningshalten i de du skriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja...de där med kvoten har jag aldrig sagt emot...tvärtom frågade jag igår om nån kunde förklara detta lite närmare...jag är helt enig med dej att cyano kan uppträda vid låga nitratvärden o inte uppkomma vid högre, dvs att värdet i sej inte är de viktiga. men lasse pratar ju om en helt annan kvot kväve/sulfat...o den förklaringen han leverera där tycker jag låter rimlig, även om jag tycker de låter konstigt att nitratbristen skulle uppkomma redan vid värden som ligger 10-100ggr över naturens värden!

Tänk dig din levande sten och de inre delarna av den, i de syrefria delarna. Där sker den sk denitrifikationen. Bakterierna där föredrar att "andas" nitrat framför sulfat. Får de bara nitrat hela tiden så börjar de inte att "andas" sulfat. Problemet ligger då i att det hela tiden måste tillföras nitrat i samma takt som det förbrukas annars börjar bakterierna omedelbart producera svevelväte. Vattnet måste altså diffuseras in i de mycket trånga porerna i stenen för att nå kärnan i en för bakterierna lagom takt. Tänk dig ett akvarium som tidigare hade 10ppm nitrat som matade bakterierna, när nivåerna sakta går ner så är det samma mängd bakterier, samma mängd vatten, men mindre nitrat. Risken ökar för att bakterierna börjar producera svavelväte, därav rekomendationen att skynda långsamt. Vid 0,5 enligt lasses källa orkar inte diffusionen förse bakterierna med erfoderlig mängd nitrat i sjöbottnar. Kanske är ls porerna lättare att tränga in i än kompakta sjöbottnar med mycket organiskt material som förbrukar syre? Kanske är det bristen på organiskt kol som gör att bakteriella aktiviteter på revet inte orkar förbruka samma mängd svavelväte? Kanske är det enorma mängder syre från primärproduktion som snabbt oxiderar bildat svavelväte? Eller kanske en kombination av alla faktorerna? På revet är det i vilket fall högre syrenivåer och avsevärt mycket mindre dött organiskt material, kanske det är därför nivåerna kan hållas lägre utan att det blir en stinkbomb av allt? Våra akvarium torde ligga någonstans emellan revet och insjön. Med vetskapen om riskerna med altför låga nitrathalter och med vetskapen om att många koraller visar vackra färger även vid mätbara nivåer så förstår jag inte varför man vill gå lägre än så. Så fort nivåerna är omätbara så har man ingen som helst aning om hur nära katastrofen man är.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig haft cyano när jag kört vodka och extremt låga näringsvärden men nu har jag det efter mycket matning med ultra clam+ ultramin s mm och minskad vodkadosering. Varför har jag aldrig haft cyano med extremt låga näringsnivåer om det stämmer vad ni skriver? jag vet att mina näringsnivåer var så låga eftersom korallerna var så ljusa och pastelfärgade, åt samma håll som de som häller i zeospur. Jag kommer att återgå till minskad matning + ökad vodkadosering igen för det har alltid funkat. Kkommer att köpa mig en zeolitreaktor och på den vägen ge mat till dem och på så sätt är jag inne mer i zeovitmetoden än jag kanske har planerat men denna metod är ju testad och funkar bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig haft cyano när jag kört vodka och extremt låga näringsvärden men nu har jag det efter mycket matning med ultra clam+ ultramin s mm och minskad vodkadosering. Varför har jag aldrig haft cyano med extremt låga näringsnivåer om det stämmer vad ni skriver? jag vet att mina näringsnivåer var så låga eftersom korallerna var så ljusa och pastelfärgade, åt samma håll som de som häller i zeospur. Jag kommer att återgå till minskad matning + ökad vodkadosering igen för det har alltid funkat. Kkommer att köpa mig en zeolitreaktor och på den vägen ge mat till dem och på så sätt är jag inne mer i zeovitmetoden än jag kanske har planerat men denna metod är ju testad och funkar bra.

ja..som vanligt håller jag med dej...jag har ju också uttryckt min skeptisicm mot de som är rädda för för lågt nitrat. Om kvoten nitrat/fosfat kan ha betydelse..de kan jag inte säga emot, o till o med kunnat köpa, för visst finns de kar med cyanoproblem trots mkt låga nitratnivåer, o lasses teori om sulfat som används istället för nitrat kanske också kan ligga nåt i...men däremot tror jag inte på dom nivåer "lasse et al" anger som farligt låga...för lågt kanske de kan bli rent teoretiskt, men knappast i realiteten. Min erfarenhet är samma som jörgens..desto mer näringsfattigt vatten jag lyckats få, oavsett metod, så har de funkat bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

]... Tänk dig ett akvarium som tidigare hade 10ppm nitrat som matade bakterierna' date=' när nivåerna sakta går ner så är det samma mängd bakterier, samma mängd vatten, men mindre nitrat. Risken ökar för att bakterierna börjar producera svavelväte, därav rekomendationen att skynda långsamt. [/quote']

Hur vet du de?? hur vet du att detta uppstår redan vid så höga nitratvärden?? varför kan de inte lika gärna uppstå vid först 0.005 i nitrat??, dvs sannolikt den låga nivå som skulle krävas i naturen för att bakterierna skulle börja använda sulfat?? Ser detta som en vild spekulation enbart. Du måste kunna visa experimentellt att de förlopp ni befarar sker vid redan så höga nitratvärden.

Vid 0,5 enligt lasses källa orkar inte diffusionen förse bakterierna med erfoderlig mängd nitrat i sjöbottnar
.

Sjöbottnar..hmm...kan nog inte överföras på ett korallrev.

Med vetskapen om riskerna med altför låga nitrathalter och med vetskapen om att många koraller visar vackra färger även vid mätbara nivåer så förstår jag inte varför man vill gå lägre än så
.

De finns betydligt mer solid erfarenhet om att höga nitratvärden är farligare än låga...

..

så fort nivåerna är omätbara så har man ingen som helst aning om hur nära katastrofen man är
.

Där är jag totalt oenig...du kan hitta tusentals exempel på hur nitrat förstört korallrevsakvariet...men att för låga värden bevisligen skulle ha gjort de i många fall...de tror jag bara inte på. Det räcker egentligen med att bara ta sej en titt på de akvarium som har låga o naturliknande värden, o de som inte har...så räcker de för mej för att jag inte känner att du kan övertyga mej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte på något vis lägga ved på brasan genom att som hastigast hoppa in och skriva ett inlägg...men ni (Jonas mf) vet väl att en av de mer framgångsrika SPS-hållarna här på guiden Magnus) rekommenderar ca 2ppm nitrat och även andra jag pratat med LIVE rekommenderar detsamma. Vad jag förstod så blev resultatet i hans burk sämre vid utebliven dosering av nitrat. Har testat det själv på hans rekomendation och resultatet blev iallafall inte sämre än med lägre värden. Mitt problem var dock att hålla nitraten på 2ppm och inte mer (vid första försöket med dosering råkade jag på 100ppm, men det gick snabbt ner).

Om jag fattat det hela korrekt så använder en del korallodlare i tyskland samma teknik men mycket stor framgång.

Orkade inte läsa tråden från början återigen...så det är mycket möjligt att den nämnda "SPS-nörden" Magnus redan förklarat det hela genomgående.

Tänkte mest bara skriva detta då det känns som att de senaste sidorna pekar på att minimala nitratvärden är den enda möjliga vägen...vilket bevisligen är fel.

Själv vet jag inte vilken väg jag skall gå i nya karet...men tankarna går alltmer åt vodkametoden i någon variant. Den känns relativt enkel och billig.

Ni får ursäkta om jag repeterat tidigare skrivna saker, skrivit något sakfel (du får la rätta mig Magnus) eller om jag råkade kasta ved på elden...men det vore ju synd om t.ex nybörjare intalades att den ena eller andra vägen är optimal...kanske är det olika från kar till kar om man skall hålla 0-nitrat eller jobba med högre värden?

Ber om ursäkt i förebyggande syfte utifall att detta var ett totalt onödigt inlägg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropfrog - det är absolut ingen idée att skriva någonting om inte de som opponerar sig läser vad man skrivit. I mitt och ditt inlägg togs bara upp faran för svavelvätebildning i samband med en kolkälletillförsel om nitraten blir för låg. Jag skrev väl under 0,5 ppm (vilket blev till 0,5 ppm av någon anledning). Denna svavelvätebildning sker ju ständigt ute på reven också men precis som du säger så pratar vi om enormt mycket större turnover ute på ett rev än i ett akvarium. Det är dessutom ingen "lasse"teori att anaeroba bakterier växlar mellan nitrat och sulfat alltefter koncentrationerna av respektive ämne utan det är en av de mest stadfästa vetenskapliga sanningarna inom detta område. Desutom när både nitrat och sulfat är slut så övergår de till att använde organiska kolmolekyler och metan blir slutresultatet.

Det går inte att säga en exakt siffra utan det beror på förhållandet mellan nitrat och sulfat.

Dessutom är det så att systemen är inte statiska utan i högsta grad dynamiska och i vissa lägen (beroende på organisk koltillgång) mycket snabba. Jag vet ett denitrifikationstorn som var på en kubik och hade ett genomflöde på 300 liter i timmen och under de dryga tre timmar som ett vattenpaket uppehöll sig i detta filter så försvann över 180 ppm nitrat (200 in och 16 ut). Observera detta var ett saltvattenssystem!

Jag berörde överhuvudtaget inte cyanons förhållande till nitrat (kvävefixering) i detta inlägg utan ville bara visa risken för svavelväte och fosforsläpp.

Tänkte mest bara skriva detta då det känns som att de senaste sidorna pekar på att minimala nitratvärden är den enda möjliga vägen...vilket bevisligen är fel.

Håller helt med dig och inlägget är långt ifrån onödigt

MVH Lasse

PS Jonasroman

De finns betydligt mer solid erfarenhet om att höga nitratvärden är farligare än låga...
du kan hitta tusentals exempel på hur nitrat förstört korallrevsakvariet

Stämmer det här? Vilka nivåer pratar du om? Exempel och då inte på tvärtom utan där just nitrat i de nivåer vi pratar om här (0,5 - 10 ppm) bevisligen ensamma (låga fosforhalter) orsakat död och förtvivlan. Jag "matar" mitt rev med upp emot ca 200 mg nitrat per dag och jag har aldrig haft så bra koraller och en sådan tillväxt som jag har idag. Jag har inga SPS men du skriver korallrevsakvariet och inte SPS akvarie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey Ni menar alltså att har man cyano, smocka i nitrat så försvinner de? Vad jag har läst så utlänska websidor är ju nitrat en av de källor cyanon lever av och för att eliminera cyanon så ta bort fosfat och nitrattillgången för dem. Är detta fallet så är ju det väldigt intressant och att några svenskar har lösningen på cyanoproblem med en sådan enkel åtgärd. borde vi inte dela med oss kunskapen till utlänska akvarister?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...