Gå till innehåll

hallå alla saltisar


jakob

Rekommenderade inlägg

Ännu en person har upptäckt hobbyn saltvatten:P

Nu kan jag ytterst lita om allt som har att göra med saltvatten och vill gärna lära mig allt ni kan:P

Dock det blir nog ganska jobbigt och börjar nog med grunderna:)

har hittat ett av dessa färdiga set, ett 150 liters kar.

Inte för lite och itne för stort...

till alla frågor:

1: vad är en skummare? vad gör den?

2: alla förkortningar kan ni skriva va det betyder: LS osv.

3: jag kan sötvatten ganska bra. Men vad är skillnad på vattnet för utom att det är salt i salt vattnet.

Eller för att skippa alla onödiga frågor finns det en guid eller ngt som hjälp på denna sidan?

tacksam för svar......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jakob!

Kul med fler saltisar. Tror nog du kan mer än du visar för jag förstod att du hade fått tips av Gustav innan!

Jag tycker en bra start här är att läsa massor och söka med sökfunktionen. Tycker även du ska läsa några av artiklarna här. Ta dig tids och se dig omkring så hittar du massor av saker. Hitta dessutom en bra nybörjar tråd och läs den från början och fram till starten.

Sedan rekomenderar jag även en bra bok!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår att du inte är riktigt nöjd med mitt svar och jag tror inte du kommer att förstå allt med en gång för då skulle du vara den första som fattade allt. Tror inte det är någon här.

Gör som Stig säger och låt dina tankar växa fram i tråden så får du ett bra flytt i din kunskapsuppbyggnad.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ännu en person har upptäckt hobbyn saltvatten:P

Nu kan jag ytterst lita om allt som har att göra med saltvatten och vill gärna lära mig allt ni kan:P

Dock det blir nog ganska jobbigt och börjar nog med grunderna:)

har hittat ett av dessa färdiga set, ett 150 liters kar.

Inte för lite och itne för stort...

till alla frågor:

1: vad är en skummare? vad gör den?

2: alla förkortningar kan ni skriva va det betyder: LS osv.

3: jag kan sötvatten ganska bra. Men vad är skillnad på vattnet för utom att det är salt i salt vattnet.

Eller för att skippa alla onödiga frågor finns det en guid eller ngt som hjälp på denna sidan?

tacksam för svar......

Hej Jakob!

Jättekul att du funderar på salt...o jag lovar..om du kommer igång o följer ngr enkla regler i början..så kommer de gå fint för dej..o du lär bli fast som alla oss andra saltnördar:)

Frågorna i början är så många så man vet liksom inte riktigt var man skall börja...och här på guiden vimlar de av inlägg som kan vara svåra för dej att värdera o sortera ut till en början.

Mitt bästa råd just nu till dej är att du köper en ganska enkel bok, men modern, tex "saltvattensakvariet för nybörjare"...den kostar nog runt 300:-. Parallellt med detta så läs gärna nybörjartrådarna, samt så småningom starta en egen tråd om ditt projekt.

Lycka till!

Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får ta och göra detta:) tänkte bara säga att i lomma(skåne) finns en stor zoobutik,zoogiganten. Och de starta saltvattens kurser för nybörjare nydligen.....anmälde mig direkt:P Hoppas bara den blir vettig och intressant....

Har en annan fråga:

jag har själv ett 200liters sötvatten. tycker ni att jag ska sälja det och skaffa ett RED Sea Max(ca140 liter) eller vräka ut dagens invånare och köpa ny utrustning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får ta och göra detta:) tänkte bara säga att i lomma(skåne) finns en stor zoobutik,zoogiganten. Och de starta saltvattens kurser för nybörjare nydligen.....anmälde mig direkt:P Hoppas bara den blir vettig och intressant....

Har en annan fråga:

jag har själv ett 200liters sötvatten. tycker ni att jag ska sälja det och skaffa ett RED Sea Max(ca140 liter) eller vräka ut dagens invånare och köpa ny utrustning?

Jag skulle satsat på RSM, verkar väldigt smidigt och bra, speciellt om man är nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...