Gå till innehåll

T5 eller MH


havre

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag är under uppstarten av ett ca 65L kar och funderar på vilken typ av belysning jag skall välja. Har ingen erfarenhet av hur det är att ha MH.

T5: 2x24W med måsvingereflektorer. Rör1: Fauna Marin Aqua science duo Rör 2: Fauna marin Aqua science special

MH: AM AS Future 250W (Ja, det är en på guiden som säljer en sådan;) )

Är 250 för starkt för ett så litet kar? Går den att "lägga" på ramen eller är det ett minimum avstånd till vattenytan? Bör den alltså hänga från taket?

Största skillnaden till att jag står mellan valet och kvalet är glittret från MH:n...

Prismässigt är det ingen skillnad, inte på elen heller eftersom den ingår i hyran!

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Jag är under uppstarten av ett ca 65L kar och funderar på vilken typ av belysning jag skall välja. Har ingen erfarenhet av hur det är att ha MH.

T5: 2x24W med måsvingereflektorer. Rör1: Fauna Marin Aqua science duo Rör 2: Fauna marin Aqua science special

MH: AM AS Future 250W (Ja, det är en på guiden som säljer en sådan;) )

Är 250 för starkt för ett så litet kar? Går den att "lägga" på ramen eller är det ett minimum avstånd till vattenytan? Bör den alltså hänga från taket?

Största skillnaden till att jag står mellan valet och kvalet är glittret från MH:n...

Prismässigt är det ingen skillnad, inte på elen heller eftersom den ingår i hyran!

Mvh Thomas

hej Thomas!

Mkt en smaksak förbåda alt funkar. Vill du ha glittret så måste de ju blir MHI..o då tror jag 150w blir fullt tilräckligt. till de behövs också ett blått rör, o eftersomakvariet är ganska litet så kan de bli lite ont om plats. Mhi måste hänga i alla fall 30 cm ovan vattenytan.

Lysrör blir ju praktiskt enklare, slipper hänga upp en lampa, o du kan kombineraditt spektra mer flexibelt. den komination du skriver låter jättebra..har den själv;)

Lycka till!

Jonas

PS: om jag skulle valt skulle jag tatt lysrörsalternativet..men som sagt...mkt en smaksak..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock inget som säger att man måste komplettera MH´t med T5 om man väljer lämpliga lampor...dessutom måste man väl hänga upp rören med...om man inte har huv dvs? Stora skillnaden är nog värmen som blir lägre med T5.

Nja...MHI har sällan de där perfekta spektrat med lagom blått, vitt etc...jag tror nog vi kan rekommendera starkt att en MHI bör kompletteras med ett actinicrör. Så gör dom flesta.

Lysrören kan monteras närmare ytan, så där kan man ju göra en mindre låda, eller bara lägga armaturen på kanten...ger mindre ljusutsläpp o är ett mycket enklare arrangemang.

Värmen..precis..de är också en synpunkt att tänka på;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tidigare förespråkat MH, på grund av glittret och det fina ljuset.

Men jag har upptäckt andra fördelar med t5 som gör att jag ändrat mig.

Den stora fördelen med t5 är att ljuset inte kommer från en punkt utan från hela röret dvs ljuset kommer från en lång sträcka istället för en punkt. Detta gör att koraller inte får den tydliga skuggsidan utan får polyper på mer sidor än om man kör MH. Resultatet blir färgrannare koraller. Det kanske bara är jag som upplevt detta, men om jag ska starta nytt kar i framtiden så blir de t5 för hela slanten. Alternativet är MH som rör sig sakta över akvariumet under dagen, en simulering av solens gång på himlen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...