Björn 530 Postat 11 november 2007 Dela Postat 11 november 2007 Vet någon vad det är för anemon jag har och vilka om några clowner kan gilla den? Mina A.Ocellaris simmar förbi vilket är lite trist. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hultis Postat 11 november 2007 Dela Postat 11 november 2007 ser ut som en haddoni carpet anemon, och det brukar vara sebae och clarkii clowner främst som gillar dessa? och ett varningens finger! denna anemon brukar vara en fena på att plocka andra firrar som inte är uppmärksamma. men det är en otroligt vacker anemon! har haft en själv. men vill du skaffa substitut till dina ocellaris clowner så skaffa en euphyllia LPS ist. fungerar minst lika bra och dom fastnar inte i pumpar lika lätt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Björn 530 Postat 11 november 2007 Författare Dela Postat 11 november 2007 Mycket intressant tack för svaret. En av mina tre A.Ocellaris försvann mystiskt för några dagar sedan så då är antagligen anemonen förklaringen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 11 november 2007 Dela Postat 11 november 2007 Ser på ena fotot att du har en C bicolor. Har du haft den länge? Någon speciell föda han verkar gilla? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Björn 530 Postat 11 november 2007 Författare Dela Postat 11 november 2007 http://saltaquarium.about.com/library/profiles/bl_anemsclownschart.htmHär kan man se vilken anemon som passar till sina clownfiskar.Min C bicolor gillar Spirulina. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peppz Postat 11 november 2007 Dela Postat 11 november 2007 Hoho!Javisst är de en haddoni, min käkade nån goby å sånt som kom i vägen.Blev less på den när den slurpat i sig min palettkirurg å bytte bort den. Mycket, mycket snygg anemon men ack så farlig för övriga invånare! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 11 november 2007 Dela Postat 11 november 2007 Om den har rätt clowner i brukar de hålla bort andra fiskar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 12 november 2007 Dela Postat 12 november 2007 Stichodactyla Gigantea , Stichodactyla haddoni eller en Stichodactyla mertensii Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Björn 530 Postat 12 november 2007 Författare Dela Postat 12 november 2007 Anemonen är så vacker att den får vara kvar ett tag till, är större än bilderna förmedlar 30-40 cm i diameter. Anemonen har dessutom gått i akvarium under de senaste 15 åren så den är tålig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ingvar Hellmalm Postat 12 november 2007 Dela Postat 12 november 2007 Kan även nämna att den även är fena på att tag ormsjöstjärnor och annat (som eremitkräftor och snäckor) som kommer för nära under natten. Min var mycket stor grön och otroligt vacker men tog 8st innom loppet av 2 mån. (den spottar ut osmält efter några dagar) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 13 november 2007 Dela Postat 13 november 2007 Kom ihåg att LÄS PÅ INNAN du köper något i fortsättningen.Jag tror det är en S. Haddoni. Från min bok; Wild collection should be discouraged. Will eat aquarium fishes (och andra invånare tydligen). Lives under the sand; sand bed should be at least 15-20cm deep. Prefers low to moderate currents. Passar inte till dina clownfiskar. Hade du skaffat den om du hade läst på innan och känt till detta? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Björn 530 Postat 29 november 2007 Författare Dela Postat 29 november 2007 Nu har jag fått det bekräftat köpte en ny clown (odlad) idag, gick och käkade och när jag var åter vid karet så hade anemonen svalt halva fisken (stendöd). Kan inte ha kvar anemonen så har du ett kar utan fiskar och vill ha en mycket vacker och STOR anemon får du gärna köpa min. Det konstiga är att jag har ett antal "gamla" fiskar i karet som gått ett antal år med anemonen och de har klarat sig (har väl sett hur det går för nykomlingarna). Har du fiskar som levt ihop med farliga anemoner eller STORT akvarium kanske man vågar testa med denna i alla fall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peppz Postat 29 november 2007 Dela Postat 29 november 2007 DEdär med med anemoner å clowner verkar ju vara lite si å så med tycker jag.Jag har haft både perculas å ocellaris som gått med e.quadricolor och ocellarisar som vägrat gå i h.magnifika. Min gammla haddoni bor ihop med en liten ocellaris hos nuvarande ägare, mina ocellarisar vägrade ens titta på den. Man tager vad man haver verkar de som till viss del Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 30 november 2007 Dela Postat 30 november 2007 Alternativt kräver du pengarna tillbaka av din handlare och ger honom en känga för att han inte förklarat vad det är för djur du köpt och vilka egenskaper det har. Men som sagt läs alltid på innan i fortsättningen, inte minst när det gäller anemoner. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Connaissancen Postat 1 december 2007 Dela Postat 1 december 2007 Jag har haft både perculas å ocellaris som gått med e.quadricolor och ocellarisar som vägrat gå i h.magnifika.....Man tager vad man haver verkar de som till viss del Jo, clowner tar nog oftast vad som finns till buds, verkar det som.Man har ju sett clowner hålla till i det mesta - xenia, sarcophyton skivisar m m.Hos mig har det inte varit så, men efter att jag fått ta över två bubbletip's tog det ca 1 månad innan en av occelarisarna började gå i dem. Hos den tidigare ägaren hade det tagit 6 mån innan hans occelarisar hade brytt sig om dem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.