Gå till innehåll

Vilken anemon har jag?


Björn 530

Rekommenderade inlägg

ser ut som en haddoni carpet anemon, och det brukar vara sebae och clarkii clowner främst som gillar dessa? och ett varningens finger! denna anemon brukar vara en fena på att plocka andra firrar som inte är uppmärksamma.

men det är en otroligt vacker anemon! har haft en själv. men vill du skaffa substitut till dina ocellaris clowner så skaffa en euphyllia LPS ist. fungerar minst lika bra och dom fastnar inte i pumpar lika lätt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom ihåg att LÄS PÅ INNAN du köper något i fortsättningen.

Jag tror det är en S. Haddoni. Från min bok; Wild collection should be discouraged. Will eat aquarium fishes (och andra invånare tydligen). Lives under the sand; sand bed should be at least 15-20cm deep. Prefers low to moderate currents. Passar inte till dina clownfiskar.

Hade du skaffat den om du hade läst på innan och känt till detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har jag fått det bekräftat köpte en ny clown (odlad) idag, gick och käkade och när jag var åter vid karet så hade anemonen svalt halva fisken (stendöd). Kan inte ha kvar anemonen så har du ett kar utan fiskar och vill ha en mycket vacker och STOR anemon får du gärna köpa min. Det konstiga är att jag har ett antal "gamla" fiskar i karet som gått ett antal år med anemonen och de har klarat sig (har väl sett hur det går för nykomlingarna). Har du fiskar som levt ihop med farliga anemoner eller STORT akvarium kanske man vågar testa med denna i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DEdär med med anemoner å clowner verkar ju vara lite si å så med tycker jag.

Jag har haft både perculas å ocellaris som gått med e.quadricolor och ocellarisar som vägrat gå i h.magnifika. Min gammla haddoni bor ihop med en liten ocellaris hos nuvarande ägare, mina ocellarisar vägrade ens titta på den.

Man tager vad man haver verkar de som till viss del :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft både perculas å ocellaris som gått med e.quadricolor och ocellarisar som vägrat gå i h.magnifika...

..Man tager vad man haver verkar de som till viss del :)

Jo, clowner tar nog oftast vad som finns till buds, verkar det som.

Man har ju sett clowner hålla till i det mesta - xenia, sarcophyton skivisar m m.

Hos mig har det inte varit så, men efter att jag fått ta över två bubbletip's tog det ca 1 månad innan en av occelarisarna började gå i dem. Hos den tidigare ägaren hade det tagit 6 mån innan hans occelarisar hade brytt sig om dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...