Gå till innehåll

Stenkoraller, främst SPS; Vilka näringsnivåer?


havre

Rekommenderade inlägg

Gällande SPS är väl de övergripande reglerna att cirkulationen skall vara kraftig, bra belysning och tillsättande av vissa spårämnen. Hur är det med näringen i vattnet? "Måste" man ha en skummare i ett SPS kar för att de behöver "rent" vatten? Överlag skall väl näringsnivåerna i vattnet vara låga, om jag förstått det rätt. I tillägg ska det kanske sägas att karet skall endast innehålla en invånare, så det kommer inte bli skitigt av mycket matning.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thomas, har du läst denna tråden?

Det finns de som kör utan skummare och de som kör med, de som kr med Zeovit och de som kör balling, light eller normal, allt för att hålla de näringsnivåer och kvalitéer som just de anser vara optimala.

Du kommer nog få en hel del varierande svar här, så mitt förslag är att kolla igenom "Mitt akvarium" och se hur de gör som har ett kar som du gillar och få lite vägledning därigenom. Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon expert är jag inte, men kör uteslutande SPS i mitt kar och har 2 clowner i i övrigt utan att använda skummare.

Tillsätter Calsium, magnesium, KH och strontium (stavning?).

Korallerna hos mig har alla vita toppar och växer så jag tror det fungerar utan skummare.

Edit: har kört utan skummare ett år nu ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att man kan behöva arbeta i karet när man har SPS!

En Peacok mantis som den på Triton skulle jag definitivt inte stoppa ner fingrarna till!

(För den som undrar så var den 20 cm!!!)

Jag rekomenderar dig att inte ha nått i karet som du måste använda händerna till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att man kan behöva arbeta i karet när man har SPS!

En Peacok mantis som den på Triton skulle jag definitivt inte stoppa ner fingrarna till!

(För den som undrar så var den 20 cm!!!)

Jag rekomenderar dig att inte ha nått i karet som du måste använda händerna till!

Hoppas att det gick bra korallern som du köpte Tomas. Är det lila burken som du tänkte ha SPS isamt mantisen eller har du nån annan ide?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gällande SPS är väl de övergripande reglerna att cirkulationen skall vara kraftig, bra belysning och tillsättande av vissa spårämnen. Hur är det med näringen i vattnet? "Måste" man ha en skummare i ett SPS kar för att de behöver "rent" vatten? Överlag skall väl näringsnivåerna i vattnet vara låga, om jag förstått det rätt. I tillägg ska det kanske sägas att karet skall endast innehålla en invånare, så det kommer inte bli skitigt av mycket matning.

Mvh Thomas

jag är heller ingen expert...för jag vet inte hur man blir en sån...men sysslat med stenkoraller, lps väldigt mkt, o nu sps. Det är nog inte så stora skillnader i krav mellan lps o sps...där de ju finns många lps som är betydligt svårare än sps.

Nåväl...givetvis rätt värden på Ca, Kh, Mg, Str o Jod, o sen enligt min käpphäst ett mkt näringsfattigt vatten, med fosfat på 0.015ppm o nitrat på max 1 ppm, helst lägre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är heller ingen expert...för jag vet inte hur man blir en sån...men sysslat med stenkoraller, lps väldigt mkt, o nu sps. Det är nog inte så stora skillnader i krav mellan lps o sps...där de ju finns många lps som är betydligt svårare än sps.

Nåväl...givetvis rätt värden på Ca, Kh, Mg, Str o Jod, o sen enligt min käpphäst ett mkt näringsfattigt vatten, med fosfat på 0.015ppm o nitrat på max 1 ppm, helst lägre.

Fråga: Märker du någon skillnad på tillväxten på SPS när nitrat är mer än 1 ppm? (eller är det bara färgerna som blir bättre med mindre än 1?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas att det gick bra korallern som du köpte Tomas. Är det lila burken som du tänkte ha SPS isamt mantisen eller har du nån annan ide?

Det gick alldeles utmärkt! Får tacka för besöket och kommer gärna åter :). Pistalatans polyper kom ut efter bara någon timme och den är väldigt vacker.

Ja det är i det nya lilla karet jag tänkte köra SPS eftersom med få invånare är det lättare att hålla näringsnivåerna nere, (om det nu är bra ;) ).

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att man kan behöva arbeta i karet när man har SPS!

En Peacok mantis som den på Triton skulle jag definitivt inte stoppa ner fingrarna till!

(För den som undrar så var den 20 cm!!!)

Jag rekomenderar dig att inte ha nått i karet som du måste använda händerna till!

Det är precis det som fått mig att tveka över mantisen hela tiden. Grundtanken var ett mantiskar men karet skall stå centralt i lägenheten och då är det dumt att inte göra det fint med koraller när man ändå startar ett nytt. Koraller ska det bli, frågan är bara om det blir en mantis...

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är precis det som fått mig att tveka över mantisen hela tiden. Grundtanken var ett mantiskar men karet skall stå centralt i lägenheten och då är det dumt att inte göra det fint med koraller när man ändå startar ett nytt. Koraller ska det bli, frågan är bara om det blir en mantis...

Mvh Thomas

Kika på illustratörens tråd om hans "frogfish" eller vad det nu heter, skitcool fisk tycker jag som inte verkar kräva så stort kar, kanske vore nått?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...