Gå till innehåll

Rostratus-matare och fosfatsänkare


mekl

Rekommenderade inlägg

Säkert fler av er som prövat denna idé men den är verkligen värd prövas. För att öka möjligheterna för min Chelmon rostratus att få i sig tillräckligt med mat tog jag ett enkelt rör 25mm och borrade små hål (ca 4-5mm) i det och limmade dit en botten och ordnade så att den kan hängas på akvariets kant.

Rostratusen är mycket nyfiken och är smartare än de andra fiskarna jag har. De andra fiskarna hugger på hela röret medan rostratusen fattar att han bara får ut maten genom hålen. Så rostratusen får nu maten först och är tjock och fet.

Jag började ge all mat i "röret" och som grädde på moset så sjönk näringsvärdena rätt häftigt i och med att i pricncip all mat nu blir uppäten utan att behöva stänga av en enda pump. Både fosfat och nitrat droppade till omätbara värden och nu måste jag mata utanför röret samt tillsätta lite fosfat och nitrat för att lyckas hålla uppe dessa värden.

Så möjligen kan en plastbit på 25 cm bespara både nitrat och fosfatreaktorer???

Har nu använt denna i över ett halvår och den har gjort livet mycket lättare.

Fler med liknande erfarenheter?

Kan i alla fall kanske rädda livet på några rostratusar som ju brukar vara lite kinkiga...

post-1622-14468914702219_thumb.jpg

post-1622-14468914702311_thumb.jpg

post-1622-14468914702392_thumb.jpg

post-1622-14468914702529_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

verkar vara en smart lösning :smiley20: har inte heller sett nåt liknande.. så ALL mat t.ex ON formula pellets kommer att åka ur hålen tack vare karets cirkulation då? det som inte rostratusen tar alltså?

kan inte minnas att jag sett nån tråd om ditt kar heller?? verkar vara fint och välvuxet! så har du ingen tråd så tycker jag att du gör en om ditt kar och lägger upp en massa bilder ;) anonyma kar vill vi inte ha här hehe :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder sedan en tid en lösning med samma princip. Bestående av en liten burk med lock som jag har borrat små hål i och sedan monterat på rostfri svetstråd, så att jag kan hänga den på kanten. Fungerar perfekt, nu är det pincetten som bestämmer, dom andra matvraken får snällt stå och vänta.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även "filmburksvarianten" fungerar hyfsat, men diametern är lite stor så för mig blev det ibland lite mat kvar längst in i burken. Sedan är det nog en poäng att ha ett genomskinligt rör så att maten syns.

Någon fler som märkt skillnad i näringsvärden efter att använt detta?

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maten sjunker genom röret... när röret tar slut kommer de andra fiskarna åt maten.

Schysst lösning Mattias... ångrar att jag slängde bort mitt genomskinliga PVC rör när jag sålde av allt senast... fast å andra sidan så är det väl bara att vänja fiskarna vid att här ur kommer maten och lukten av mat sprider ju sig ganska fort i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...ett enkelt rör 25mm och borrade små hål (ca 4-5mm) i det och limmade dit en botten...
Maten sjunker genom röret... när röret tar slut kommer de andra fiskarna åt maten.

Lite det som jag också funderat på. Om det sitter en botten i röret så kan ju inte maten komma ut av sig själv, så vida man inte har större hål där och någon form av cirkulation som blåser ut maten i karet när den sjunker neråt i röret... :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har något extra hål precis innan bottenplattan. Jag tror botten behövs för annars kommer all mat att åka ut för snabbt. Fryst foder sjunker precis lagom fort. Rostratusen sliter ut en del mat i det fria och lite åker ut av cirkulationen så det disponeras ut ganska perfekt. Man får testa sig fram lite med mängden hål.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...
  • 2 månader senare...

Verkligen ett bra tips. Det ska jag testa. Min Rostatus äter visserligen väldigt bra, men är lite kinkig på annat är artemia och den innehåller ju inte så där jätte mycket näring. Vilket lett till att den ser lite mager ut. Som det är nu ligger mina andra fiskar före i racet om maten. Detta kanske även kan vara nått för mandarinfiskar i blandkar? Jag ska hur som helst testa, det ser ut att vara en enkel och smart lösning. Och som sagt Rostatusen är en nyfiken liten rackare, så den lär sig nog snabbt.

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...