Gå till innehåll

Bekämpa Cyano med vitlök?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Det har varit mycket trådar som behandlar cyanobakterier på sistone och jag vill dela med mig av ett galet och högst, host, tillförlitligt test jag gjorde med, hrrmmm vitlök. Jag skrev mest på skoj i en annan tråd om inte vitlök möjligen skulle kunna ha en effekt på cyanon med bakgrund av dess anitbakteriella egenskaper. Jag menar t.o.m. Louis Pasteur, som upptäckte penicillin, erkände vitlökens antibakteriella egenskaper redan 1858 och vitlöksjuice användes framgångsrikt under första världskriget för att bakterier i sår inte skulle leda till kallbrand. Cyano kan ju som bekant bekämpas med hjälp av antibiotika så jag tänkte ge det ett försök även om det lät galet.

Jag tog en vitlöksklyfta och pressade den med vitlökspress och silade sedan saften genom ett melittafilter. Jag fyllde vätskan i en pipet och sprutade ner saften i sanden på det enda stället där cyanon fortfarande hade ett fotfäste. Jag tog ett foto (den vänstra bilden) utifall det möjligen skulle hända något (och då förhoppningsvis inte ge det mer näring med ökad tillväxt som resultat ). Jag märkte ingen skillnad morgonen efter och sedan glömde jag bort det. När jag tittade till det efter tre dagar så var i princip allt borta (den högra bilden).

Nu är jag den första att erkänna att detta knappast är något tillförlitligt experiment och jag är medveten om att förloppet kan bero på en mängd andra faktorer. Samtidigt så har cyanon varit oförändrad på det undangömda stället en längre tid och förändringen var markant och snabb. En lite plätt är även kvar och jag ska testa vitlöken igen för att se om jag kan upprepa resultatet.

Vad tror ni? Kan det finnas ett möjligt samband mellan vitlökens antibakteriella egenskaper och den tydliga och snabba minskningen av cyanon på bilderna? Alla utom Ingvar får svara ;).

Det skiljer som sagt tre dagar mellan bilderna.

Mvh Peter

post-1277-14468914723238_thumb.jpg

post-1277-14468914723425_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte? Det har ju varit något i ditt kar som orsakat förändringen, och ifall du inte gjort något annat ovanligt den senaste tiden, så skulle man ju kunna härleda cyanoförminskningen till vitlökssaften.

Det är det jag alltid har sagt, vitlök är livsfarligt! :) (Därför äter jag det inte heller...)

Kul Peter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant, ska testa detta själv då jag har ett par plättar där de inte vill ge sig.

Jag har tidigare testat med att spruta fullmättad Ca- och Mg-klorid på dem. De såg då ut att dö delvis åtminstone (ibland blev de bara väldigt ljusröda-gula) Ibland kom de tillbaka på samma ställe, men om det var samma "individer" (som överlevt) eller om det var nyetablerade, får jag väl låta vara osagt... men det funkade oftast hyfsat.

(Se till att spruta där det är cirkulation, så det inte lägger sig konc. Mg/Ca någonstans - eller att koraller eller andra lägre djur kan få det på sig!)

Skulle man inte kunna konstruera en typ av vattentät UV-"penna" som man kunde gå in och göra punktinsatser med??

Med ett hyfsat kraftig UV-ljus och en stråle/utsläpp på 1-2 cm, kunde man ju ta död på det "önskade" (t ex cyanobakterierna) utan att skada det runtomkring!? Det borde väl isf räcka med en "belysning" på ett par sekunder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bekämpat ganska utbredd cyano i 1920L-karet under en sväng här och det enda som verkade fungera var en drastisk ökning av ozon. Förutom vattenbyten så har jag kört rätt bra med fosfatsäkning och kört igång kalkmixern igen.

Något av dom åtgärderna fixade alltså biffen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bekämpat ganska utbredd cyano i 1920L-karet under en sväng här och det enda som verkade fungera var en drastisk ökning av ozon. Förutom vattenbyten så har jag kört rätt bra med fosfatsäkning och kört igång kalkmixern igen.

Något av dom åtgärderna fixade alltså biffen...

jag testade detta också..hade ett kar på 90 talet med ozonisator...men ingen redoxmätare, så jag körde ganska okontrollerat...emellertid märkte jag effekt på cyano...o kanske viss effekt när jag körde med kalkvatten...eller rättare sagt en försämring när jag slutade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitlöken kan ju ha haft en negativ effekt på cyanon. Frågan jag ställer mig är hur bra är det för andra bakterier (de goda) som finns, de borde också drabbas likväl som de dåliga. penicillin gör ju detta.

Jag tror inte att det är någon större risk eftersom det är lokalt och så mycket svagare än de kurer som används i komersiella medel där detta är en risk.

intressant,nackdelen är väl att man får "punktbehandla" !

Jo det är sant men många har detta problem på speciella punkter i karet där kanske cirkulationen är begränsad etc. En fördel med detta kan ju vara att det inte påverkar hela karets bakterieflora.

Intressant, ska testa detta själv då jag har ett par plättar där de inte vill ge sig.

Ja det skulle vara kul om fler personer ville testa detta för att se om det har liknande effekt.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...