Gå till innehåll

Starkaste Calsiumhöjande medel?


Speedster

Rekommenderade inlägg

Har haft svårt att få upp mitt kalciumvärde men är på rätt väg efter att ha inhandlat magnesiumklorid, calsiumklorid och kh buffer.

Har fått upp CA värdet till 390 efter att ha hällt i en halv bruk Biocalsium i 10 liter nyblandat saltvatten. (jag vet, inte den bästa iden kanske men lyckades höja CA värdet till 390 från 280 på 3 dygn). Detta är högsta nivån jag kommit på ett halvår och alla koraller mår bättre än någonsin.

MG liggger på 1380

KH ligger på 8

Relativt bra värden och allt mår bra, MEN jag buffar CA varje morgon och varje kväll med en "spade" kalciumklorid varje gång utan att lyckas höja ca värdet mer. Har ingen ide varför mer än att mina koraller gör av med det?

Nu känner jag att jag behöver något starkare CA och hälla i akveriet, så vilket är den starkaste CA höjande medlet som finns på marknaden och vart köper jag det?

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte en halvliter jag hällde i, burken jag har är bara på en halvliter tror jag så jag hällde väl i hälften av det. Så mycket som korallerna "blommade ut" 3-4 dagar efter det har jag aldrig sett innan.

"Spaden" jag menar är den lilla "tesked" eller vad det är som hängde med i grotech burken i kalciumkloriden. Problemet är ju nu att jag tar en sån "spade" varje morgon och varje kväll o buffar och CA sjunker. Om det ändå hade stannat på samma nivå hade jag varit glad.

Andra problemet är ju att varje gång jag buffar på det här sättet blir akvariet helt vitt o det är inte heller kul även om jag nästan bara är intresserad av att få mina koraller att växa.

Tror inte jag vågar buffa mer kalciumklord per dag för jag tror karet ska kracha varje gång jag hällt i ca-kloriden för det ser inte klokt ut, även om det vita försvinner inom någon timme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en undran..är saliferts CC kalciumklorid??

/J

Det står inte vad Salifert Coral Calcium innehåller så jag har ingen aning. Den "ryker" i akvariet vilket kanske ger en indikation på vad det är för nått.

Jag gillar den iallafall mest av praktiska skäl, 10ml av lösningen ger mig 10ppm :) Löjligt enkelt m.a.o.

Jag håller på och testa FM's nya Ca-lösning, den skall enl receptet vara en aning "starkare".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...