Gå till innehåll

alger på rutan


Minerva

Rekommenderade inlägg

Hej efter att ha tittat på många fina kar på forumet så undrar jag hur alla lyckas hålla sina rutor så otroligt rena?på mina rutor så växer det grönalger trots att jag har turbosniglar och rengör med algskrapa och algmangnet så känns det helt omöjligt att hålla dem rena.

Så hur gör ni ?alla tipps är välkommna!:ler:

mvh Minerva

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej efter att ha tittat på många fina kar på forumet så undrar jag hur alla lyckas hålla sina rutor så otroligt rena?på mina rutor så växer det grönalger trots att jag har turbosniglar och rengör med algskrapa och algmangnet så känns det helt omöjligt att hålla dem rena.

Så hur gör ni ?alla tipps är välkommna!:ler:

mvh Minerva

rutan blir ofta algbelagd på bara en enda dag, så skall du ha rutan perfekt är de normalt att behöva skrapa varje dag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också små gröna alger på turan som jag tar med en algmagnet med rakblad på. 2 ggr i veckan räcker för att ha det perfekt och vanligtvis kör jag bara 1 gång/vecka och det duger rätt bra, men inte foto-bra. På mina senaste foton har det vuxit alger på framrutan runt 2 dagar och på sidorna troligtvis runt en månad eller mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blev av med mina alger sedan jag kom upp i 0.9ml/100l med vodka-metoden.

Efterhand som jag fått ner mina värden på fosfat och nitrat så behöver jag bara skrapa rutorna med algmagnet 2 ggr veckan. Mina värden är fortfarande för höga, så jag kör med Vodka sedan några veckor tillbaka. Helt klart så minskar beläggningen på rutorna ordentligt. Just nu kör jag totalt 4 ml vodka per dygn på totalt 235 liter vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med ett kontokort eller isskrapa, funkar perfekt och du riskerar inte att repa rutan som du kan göra med svampar, algskrapor då det kan fasta grus idem.

Av någon anledning har jag inte fått alger på rutan denna veckan, tidigare har jag behövt skrapa den vid varje vattenbyte. Jag kör inte med vodka eller något motsvarande. Tänkte man kanske skulle bli orolig eftersom det kanske hämmar andra i karet från att växa...

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...