Gå till innehåll

Öka avdunstningen genom höjd temperatur


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Jag använder kalkvatten för att reglera kalcium, pH och hardhet i vattnet men har märkt att Ca stadigt ligger och pendlar runt 380-390 mg/l trots Mg pa 1200. Jag har fram till nu kört en temperatur pa 26 grader men tänkte att jag skulle kunna öka avdunstningen genom att höja temperaturen och därmed kunna tillsätta mer kalkvatten. Nagon som har känsla för hur mycket avdunstningen ökar (i procent) i runda slängar vid en tempökning pa 1-2 grader?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder kalkvatten för att reglera kalcium, pH och hardhet i vattnet men har märkt att Ca stadigt ligger och pendlar runt 380-390 mg/l trots Mg pa 1200. Jag har fram till nu kört en temperatur pa 26 grader men tänkte att jag skulle kunna öka avdunstningen genom att höja temperaturen och därmed kunna tillsätta mer kalkvatten. Nagon som har känsla för hur mycket avdunstningen ökar (i procent) i runda slängar vid en tempökning pa 1-2 grader?

tycker inte du skall lösa detta calciumproblem med att höja tempen...då försämrar du på en parameter för att få en annan bättre. 26 gr är perfekt, ändra inte på de.

.Ett bättre alternativ är att du skaffar en kalkmixer..de ökar kalkvattnets effektivitet...men fortfarande är avdunstningen den begränsande faktorn, varför kalkvatten ofta inte räcker ensamt att hålla Ca o Kh i schack. Lägg till tex biocalcium om kalkvattnet inte orkar ända fram..eller rent av köp en kalkreaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan aldrig höja Ca nämnvärt genom att tillsätta kalkvatten.

Kalkvattnet höjer mest pH och överflöd fäller kalk i pumpar och på inredningen. Du bör inte höja pH över 8,2. Går värdet över 8,4 bromsas tillväxten på de flesta koraller.

Då sänks också kH.

Vill du ha allmänt höjda värden skall du höja Mg med magnesiumklorid. Och du har lågt Mg. Värdet bör vara mellan 1300 och 1400. 1500 är mindre dåligt än 1200. (Pröva ungefär 80gram i små portioner).

Vill du höja kH är det Natriumbikarbonat som gäller.

Vill du höja Ca är det kalciumklorid som gäller.

Vill du läsa mer så sök på Balling här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett sätt att öka avdustningen är att ha riktigt ordentlig cirkulation vid vattenytan, gärna en pump riktad uppåt, men tillräckligt långt ner för att inte orsaka 'vatten plask' = oljud.

Har min AqualClear som ordnar ett litet "vattenfall" i ytan. Stigigemla sade att kalkvatten inte räcker till att få upp kalcium. Blir till att tjacka peristaltpumpar trots allt, då :-(. hade hoppats slippa det. Inga kommentarer till förslaget om ättiksyra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ättiksyra hjälper jättemycket. Men det är en kolkälla så då får du bakterietillväxt med påföljande nitratbrist?

Jag har testat kalciumacetat (Kalkvatten med ättika) med bra resultat mot nitrat. Det är litet lugnare än vodka mot nitrat.

Doserar du ättikan i osmosbehållaren då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ättiksyra hjälper jättemycket. Men det är en kolkälla så då får du bakterietillväxt med påföljande nitratbrist?

Jag har testat kalciumacetat (Kalkvatten med ättika) med bra resultat mot nitrat. Det är litet lugnare än vodka mot nitrat.

Hur gör du det rent praktiskt? Hur doserar du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Niklas o Jonas för intressanta synpunkter. Har fatt lite att fundera pa. Ett annat alternativ kunde kanske vara att sänka RO vattnets pH en smula med ättiksyra ("white vineager") för att lösa upp mer CaOH.

Nja...nä...mixtra inte med att sänka RO vattnets ph. Som sagt...en kalkmixer kan möjligen räcka om du har väldigt lite stenkoraller...men precis som stig också skriver, är min erfarenhet att kalkvatten mkt sällan ensamt klarar hålla vare sej Ca eller Kh på rimliga nivåer. Ditt kar är väldigt litet, så kalkmixer blir nog lite bökigt. Enklast är nog för din del att du kör med Balling...dvs tillsätter manuellt calciumklorid o natriumvätekarbonat i balanserade mängder. Finns färdiga sådanan lösningar, tex har TM tre flaskor som heter 1,2,3 (enkelt va), som du doserar exakt samma mängd ifrån varje, dagligen. Då kan du eventuellt helt strunta i kalkvattnet, som ju är ganska meckigt jämfört med balling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalciumacetatet framställde jag genom att i små doser lägga i kalciumhydroxid i ättiksprit och skaka om. När pH var nere i 6,5 slutade jag. Sedan tillsatte jag 30 ml om dagen till mitt system och nitraten bankade ner i noll. Ett antal koraller bleknade, framför allt grön och gul färg men även t.ex blå Pocillipora. Nu tillsätter jag nitrat och korallerna har mycket bättre färger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalciumacetatet framställde jag genom att i små doser lägga i kalciumhydroxid i ättiksprit och skaka om. När pH var nere i 6,5 slutade jag. Sedan tillsatte jag 30 ml om dagen till mitt system och nitraten bankade ner i noll. Ett antal koraller bleknade, framför allt grön och gul färg men även t.ex blå Pocillipora. Nu tillsätter jag nitrat och korallerna har mycket bättre färger.

Lite nyfiken på en sak: Luktar det fortfarande ättika då ??

Undrar mest om det går att "avslöja" om köpta Ca-lösningar är acetatbaserade

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...