Gå till innehåll

Fosfat i fryst foder - (O)vetenskaplig test


Wiking

Rekommenderade inlägg

Gjorde en test i kväll huruvida jag kan uppmäta fosfat från mitt frysta foder.

Ingredienser: Fryst mysis, osmosvatten, 1 dricksglas, Tee sil, Salifert Fosfat test

1. I med 1 tärning fryst mysis i min Tee sil. Det fick ligga i blöt ca 10 min

- Uppmätt fosfat, långt utanför Saliferts skala, uppskattningsvis mellan 5 - 6 ppm

2. I med Tee silen i nytt vatten, vispa om och doppa under 5 min

3. I med Tee silen i nytt vatten, vispa om och doppa, uppmätt fosfat 3 ppm

4. I med Tee silen i nytt vatten, vispa om och doppa under 5 min

5. I med Tee silen i nytt vatten, vispa om och doppa, uppmätt fosfat 2 ppm

6. I med Tee silen i nytt vatten, vispa om och doppa under 5 min

7. I med Tee silen i nytt vatten, vispa om och doppa, uppmätt fosfat 2 ppm

Sedan ledsnade jag.

2 frågor

- Skulle jag få samma resultat med torrfoder?

- Hur gör ni med fryst foder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde en test i kväll huruvida jag kan uppmäta fosfat från mitt frysta foder.

Ingredienser: Fryst mysis, osmosvatten, 1 dricksglas, Tee sil, Salifert Fosfat test

1. I med 1 tärning fryst mysis i min Tee sil. Det fick ligga i blöt ca 10 min

- Uppmätt fosfat, långt utanför Saliferts skala, uppskattningsvis mellan 5 - 6 ppm

2. I med Tee silen i nytt vatten, vispa om och doppa under 5 min

3. I med Tee silen i nytt vatten, vispa om och doppa, uppmätt fosfat 3 ppm

4. I med Tee silen i nytt vatten, vispa om och doppa under 5 min

5. I med Tee silen i nytt vatten, vispa om och doppa, uppmätt fosfat 2 ppm

6. I med Tee silen i nytt vatten, vispa om och doppa under 5 min

7. I med Tee silen i nytt vatten, vispa om och doppa, uppmätt fosfat 2 ppm

Sedan ledsnade jag.

2 frågor

- Skulle jag få samma resultat med torrfoder?

- Hur gör ni med fryst foder?

tack för ambitiöst test!

rent spontant verkar de va rätt så förväntat..inte så där jättemkt, med tanke på att de är så koncentrerat. Jag kör med fryst foder var tredje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe måste verkligen berömma dig för din energiska (O)vetenskaplig test!

Jag antar att du triggade på tråden som diskuterade korallerna som la av och där Magnus skrev om att fryst foder hade fosfat! Personligen upplever jag att akvariet inte blev lika hårt belastat när man sköljde det frysta fodret väl.

Därför sköljer jag alltid mitt frysta foder innan jag matar.

Pellets har jag faktiskt ingen aning om, men ligger det och drar så kommer det säkert att ge ifrån sig nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inser att jag borde fortsatt testet tills jag kom ner i 0 ppm, men vad tusan.............

tack för ambitiöst test!

rent spontant verkar de va rätt så förväntat..inte så där jättemkt, med tanke på att de är så koncentrerat. Jag kör med fryst foder var tredje dag.

Och jag som tycker att det var mycket. Jag använder fryst varje kväll, borde kanske tänka om.

Jag antar att du triggade på tråden som diskuterade korallerna som la av och där Magnus skrev om att fryst foder hade fosfat! Personligen upplever jag att akvariet inte blev lika hårt belastat när man sköljde det frysta fodret väl.

Därför sköljer jag alltid mitt frysta foder innan jag matar.

Japp, det var den jag triggade på. Sköljer du i rinnande kranvatten eller använder du också osmosvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sköljer aldrig i rinnande vatten utan tinar fodret i en burk. Rör om låter fodret sjunka och häller sen av vattnet. Fyller på vatten rör om, fodret sjunker ner och häller av. 2-3 ggr kör jag så då brukar vattnet ha blivit alldeles klart.

Då använder jag vanligt kranvatten, osmosvatten känns som lite överkurs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket intressant. (Tänk också på vart all den fosfat tar vägen i ett oskummat kar med tjock sandbotten, eller i ett torrskummat kar med dålig cirkulation och massor av LS. Men det är OT här.)

Det vore också intressant om någon kunde mäta fosfathalten i phytoplanktonet på liknande sätt som du gjort, Ingemar, dels färskodlat phyto och dels "död". Jag har tyvärr inte tillgång till phyto och kan inte göra testet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket intressant. (Tänk också på vart all den fosfat tar vägen i ett oskummat kar med tjock sandbotten, eller i ett torrskummat kar med dålig cirkulation och massor av LS. Men det är OT här.)

Det vore också intressant om någon kunde mäta fosfathalten i phytoplanktonet på liknande sätt som du gjort, Ingemar, dels färskodlat phyto och dels "död". Jag har tyvärr inte tillgång till phyto och kan inte göra testet.

Fauna Marins Ultra Clam tror jag innehåller fosfat - jag har gjort misstaget att mäta mitt fosfat direkt i samband med matning med preparatet och då fått ett högre utslag på mitt test.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket intressant. (Tänk också på vart all den fosfat tar vägen i ett oskummat kar med tjock sandbotten, eller i ett torrskummat kar med dålig cirkulation och massor av LS. Men det är OT här.)

ja tänk, sandbotten är ju ett substrat som bakterierna trivs och därmed bryter ner fosfat(Dumt)

och torrskumma, ja hur kan tusentals akvarister vara så dumma?

är helt på din linje!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket intressant. (Tänk också på vart all den fosfat tar vägen i ett oskummat kar med tjock sandbotten, eller i ett torrskummat kar med dålig cirkulation och massor av LS. Men det är OT här.)

ja tänk, sandbotten är ju ett substrat som bakterierna trivs och därmed bryter ner fosfat(Dumt)

och torrskumma, ja hur kan tusentals akvarister vara så dumma?

är helt på din linje!

Du predikar för döva öron Crille.

Angående levande phytoplankton så tar det upp fosfat ur vattnet så länge det lever om man inte slänger i en kultur man precis har tillsatt näring till förstås. Detta kan undvikas genom att även phyton filtreras ut vilket jag gör.

Intressant test Wiking som stärker uppfattningen att man ska se till att smälta fodret först.

Om man räknar på att glaset innehöll ca 25cl och höjde detta vatten med ca 6ppm borde det i mitt fall höja fosfaten på kort sikt med 0,05ppm/tärning (300L vatten). Undrar var vattnet hade mätt om du först hade sköljt bort isen och sedan fyllt på med vatten och mätt nivån (då skulle man komma lite närmare nettoeffekten av vad själva isvattnet innehåller).

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket intressant. (Tänk också på vart all den fosfat tar vägen i ett oskummat kar med tjock sandbotten, eller i ett torrskummat kar med dålig cirkulation och massor av LS. Men det är OT här.)

ja tänk, sandbotten är ju ett substrat som bakterierna trivs och därmed bryter ner fosfat(Dumt)

och torrskumma, ja hur kan tusentals akvarister vara så dumma?

är helt på din linje!

bra inlägg crille. jag vill nog också påstå att de patrik skriver är helt enkelt fel. Min sand bryter i alla fall ner fosfaten patrik...för där finns trevliga bakterier som gör de. Sjävklart talar jag om en fungerande sandbädd nu...en med lagom detritus, o som hålls i ordning med diverse djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har drevet flyttats även hit ser jag. Så fort jag postar något, även inom parentes, citeras det genast av inte en, inte två, utan hela tre bättrevetare. Skönt att veta att jag har en viss dragningskraft i alla fall. Jag ber dock trådskaparen om ursäkt för min offtopic, som togs upp av andra.

Magnus: precis, det är det jag ville veta. Jag vet i o f s att död phyto är en fosfatkälla, för det är ju liksom växtdelar, och de består ju av bl.a. av fosfat. Vore intressant att veta hur mycket, om någon har en flaska med phyto och kan testa.

Dessutom är Wikings test intressant på det sättet att han mäter bara ren orthofosfat, samtidigt som det bör finnas en hel del dissolved organic phosporus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att undvika anklagelser om ovetenskapliga tester så har jag i kväll följt upp gårdagens test med en ny runda.

Ingredienser: Ocean Nutrition Formula One Marine Pellet (en liten nypa villket innebar ca 90 stycken korn), osmosvatten, 1 dricksglas, Salifert Fosfat test

Fodret fick ligga i osmosvattnet 10 minuter.

- Resultat, uppskattat värde 5-6 enligt Saliferts färgskala. Skalan slutar ju på 3 så värdet kanske är helt galet. Men ändå, färgen blev densamma som med Mysisen.

Eftersom mitt Testkit börjar ta slut bytte jag inte vatten och mätte flera gånger.

Alla ni som konstaterade att torrfoder inte innehåller (samma mängd) fosfat bör samla ihop pengar så jag kan köpa ett nytt Testkit.

Övriga läsare bör gnugga geni knölarna och komma på bra knep för att få bort fosfaten innan utfodring. Dela gärna med er av era knep.smiley38.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Övriga läsare bör gnugga geni knölarna och komma på bra knep för att få bort fosfaten innan utfodring. Dela gärna med er av era knep.smiley38.gif

Jag anser att man kommer långt med att göra såsom du gjort, dvs. skölja frysfodret innan matningen. Det som sitter kvar i mysiscellerna skall ju sitta kvar där, då är det ju i form av organik som skall till viss del komma fiskarna tillgodo. Resten skummar jag ut som attan. Andra låter bakterierna försöka ta hand om resterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men fiskarna sväljer väl fodret?

Att vattnet i ett frysfoder inehåller fosfor är förståss varken bra eller önskvärt, det hamnar ju direkt i vattnet. Men med torrfoder som matas i rätt mängd är ju mängden fosfat mindre interessant. Fiskarna behöver trots allt fosfor.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men fiskarna sväljer väl fodret?

Att vattnet i ett frysfoder inehåller fosfor är förståss varken bra eller önskvärt, det hamnar ju direkt i vattnet. Men med torrfoder som matas i rätt mängd är ju mängden fosfat mindre interessant. Fiskarna behöver trots allt fosfor.

MVH

Magnus

bra inlägg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...