Gå till innehåll

Kan man ta med sig från thailand?


bläckis

Rekommenderade inlägg

Inget levande alls. Det överlever mest troligt inte då temperaturen i bagageutrymmet brukar gå ner en del, även om det inte är minusgrader, sen är det på de flesta platser inte tillåtet att ta fisk, skaldjur eller knäcka av koraller från sina stenar och annat de växer på.

Jag har själv fyllt en halvliters petflasnka på en semester på Maldiverna och tagit med hem, men inte något levande(även om man kanske kan se sanden som sådan), och har desutom en no-touch-policy när jag dyker och snorklar, alltså att jag inte rör vid varken koraller eller fisk. Sten kan ju vara ok, så länge det inte växer något på dem, och i vissa fall nästan ett måste då man dyker i grottor och dyker på väldigt strömma ställen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte Thailands lagar men om du t.ex skulle besöka en exportör och köpa en korall så krävs det ändå cites för den. I egypten är det helt förbjudet att ens ta ett snäckskal på stranden och det finns en historia om en Ryss som fick 20000$ i böter för att han försökte smuggla ut en korallbit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nope ingenting! Inte ens sand eller bitar av död korall från stränderna. Allt är förbjudet att ta med sig!

Vänta nu, de kan väll inte vara olagligt att ta med sig sten eller sand ut ur landet. Eller är det verkligen så illa att man inte ens kan ta med en petflaska "halvdöd/fuktig" sand tillbax till Sverige?

:smiley3:

Gissar på att du ska till Phuket å härja?

Kolla upp om de finns några akvarieaffärer där, finns säkert prylar som är riktigt billiga.

Själv ska jag till Bangkok och i de trakterna, ska försöka lurka mig till några akvarieaffärer och köpa nano/pico skummare som går på syresten bla. och lite annat smått å gott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vore tullare och sågon någon med en flaska med något som liknade sand i....

Skulle du tro på att det är vanlig sand?

Och dessutom är det faktiskt olagligt. Det är väl för att enskilda tullare kan ha svårt att skilja på en sten med död eller levande korall. Ett snäckskal eller en sällsynt eremit. En utrotningshotad snäcka som är dödad för att sälja skalet till turister. Och så vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vore tullare och sågon någon med en flaska med något som liknade sand i....

Skulle du tro på att det är vanlig sand?

Och dessutom är det faktiskt olagligt. Det är väl för att enskilda tullare kan ha svårt att skilja på en sten med död eller levande korall. Ett snäckskal eller en sällsynt eremit. En utrotningshotad snäcka som är dödad för att sälja skalet till turister. Och så vidare.

__________________

En petflaska med sand skulle jag nog godta som tullare.

Snäckor och koraller skulle någon få stå till svars förr.

Ok, så man ska inte föra ut blöt korallsand, snäckor, koraller osv. Men torr korallsand i en petflaska är ingenting jag kan tänka mig någon tullare på denna jord skulle sätta dit någon för.

Kanske att man blir fast i tullen och får förklara att det skulle vara semesterminne och att man har sand från alla stränder man varit på hemma;)

Men om man nu "råkar" vara en person som ska till Thailand (Bangkok) och titta förbi. I Thailand betyder ju att ha ett akvarium hemma tur, låt säga att akvarium inte är så sällsynt i det landet. Så någonting vättigt måste man ju få/kunna köpa som saltvattensakvarist? Vad kan man fynda för någonting? Någon som vet någon affär med saltprylar eller liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag ska till pukhet jaa det är självklart man kommer att försöka hitta någon saltbutik och rensa^^. Men jag kommer nog ändå ta med mig sand elr nåt liknande, jag tror inte att man blir tagen för att ha sand dessutom ska jag nog ha det i resväskan inte i " handvänskan"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gifMänniskohandel är inget vi vill uppmana till.

LOL! (vet inte vad som stod innan det redigerades, men det måste varit fruktansvärt politisktinkorekt.)

Nu när det är avklarat så vill jag bara fråga, varför ska man ta med sig sand, snäckskal mm? Jag har gjort det själv innan jag visste bättre, men tycker nu att sakerna ligger bra där dom ligger. Tänk om alla turister plockade på sig allt vad naturen hade att bjuda, då blir det fort ont om snäckor på turisttäta stränder.

Ta ett kort om du vill ha ett minne, vill du ha sand så köper du den i affären då går förhoppningsvis lite av pengarna till lokalbefolkningen och det tjänar naturen på i slutändan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom hem från thailand den 28 november. Jag va bara tvungen att fråga dykinstruktören på båten vi va ute med när vi skulle snorkla vad straffet va för att ta med en liten korallbit. Han kolla på mig som jag va dum i huvudet först, sedan förklarade jag att jag hade ett akvarium hemma och sa att det va mest för vetskapensskull. Hans svar va 10 år och uppåt i fängelse och att det va hans skylldighet att rapportera det. Reven där nere räknas ju som naturreservat och dom är väldigt stolta över dom. Regeringen har ett ställe där dom odlar saltvattensfisk och återplanterar tillbaka i havet. Det ligger utanför krabi, om ni kan åk dit det är skit coolt. Dom kan inte så bra engelska men det är mycket att se. Muränor, cloner hajar. Dom har hur mycket clowner som helst där nere. Bara ett tipps från mig. H så trevligt ni som e i Thailand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...