Gå till innehåll

Kan man ta med sig från thailand?


bläckis

Rekommenderade inlägg

Om du är i Phuket områderna så skulle jag helt klart rekommendera Nai harn beach på höger sida där lyxhotellet ligger. Där var det grymma koraller samt musslor,Drakfiskar som simmade max halv meter ifrån oss.Det är inga som är där och därför e inte korallerna så förstörda som dom är ute vid typ PHI PHI. Bodde där i ett par dagar och det var bland det bättre ställen i Phuket området i min meningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var i Khao Lak i februari i år. Jag såg inte tillstymmelse till någon affär som säljer saker av intresse för en saltvattensakvarist, utom möjligen bilderböcker på det djurliv man kan se där.

Och det är som sagt bara att låta snäckskal och andra rester av djurliv att vara kvar, inte minst av etiska skäl. Ju högre efterfrågan blir från turister, desto mer kommer de lokala handlarna att se till att skaffa fram mer till försäljning. Jag undvek medvetet mobilerna av snäckskal och köpte istället med mig en mobil gjord av kokosnötsskärvor till mitt Thailands/akvarierum - känns mycket bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du är i Phuket områderna så skulle jag helt klart rekommendera Nai harn beach på höger sida där lyxhotellet ligger. Där var det grymma koraller samt musslor,Drakfiskar som simmade max halv meter ifrån oss.Det är inga som är där och därför e inte korallerna så förstörda som dom är ute vid typ PHI PHI. Både där i ett par dagar och var bland det bäst ställen i Phuket området i min meningen.

tack för tipset men va det inte läskigt att simma med drakfiskar!!! :smiley3: lite riskabelt så att säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vargklo jag förstår men nu är jag mer intresserad av dem tekniska delarna till saltvattensakvarium, det lär väl endå inte påverka naturen ??

Nejdå, givetvis inte, men nu var det många inlägg om varandra i tråden från flera personer, så se det mer som en allmän reflektion från min sida :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du håller dig till turistdelarna av Thailand så kommer du knappast att hitta någon utrustning till saltvattensakvarium. Jag har rest runt i Thailand i 3 olika omgångar och varit där i sammanlagt ett drygt år och aldrig sett butiker som säljer saltvattensutrustning. Visst kan man hitta det mesta i Bangkok om man bara letar ihärdigt, men det är inte många scharterturister som kommer dit. Intresset för saltvattenshobbyn är minst sagt svag i ett land där man bara behöver fenor och snorkel för att se det på riktigt, där det dessutom är förbjudet att plocka upp mycket av det man ser.

Jag tror du gör bättre i att skippa utrustningsletandet och hoppa i plurret istället för att uppleva riktiga rev. För en sak som du verkligen kan ta med hem, det är inspiration till kommande projekt. Jag skulle föreslå att du tog med massor av den varan.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tipset men va det inte läskigt att simma med drakfiskar!!! :smiley3: lite riskabelt så att säga.

Jag tänkte väl så att om man bara ligger stil så gör dom inget. Men det roliga var att min dotter var med och så dom också. Och när drakfiskar hade simmat förbi så stack hon upp huvudet och frågade

-pappa är inte dom där fiskarna giftiga,

-Jo svarar man lite fint

- Här tänker inte jag bada säger hon och försvinner direkt upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drakarna är väl inte riktigt det man ska vara rädd för för dom ser man ju.

Det jag är lite orolig för varje gång jag ska ta mig ut och snorkla eller simmar runt i dom där vattnen är de skorpionfiskar som är kamoflerade så man inte ser dom. Inget roligt att trampa på en sådan inte...

Och som dykare har jag lärt mig en liten ramsa som fastnat och som jag lever efter:

Ta inget annat än fotografier och lämna inget annat än bubblor.

Dvs ta ingenting från naturen och lämna inget skräp eller liknande.

Mvh Esbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Litet tips är att testa något annat än Thailand.

Eller iaf ge sig iväg ifrån Turistfällorna om det nu inte är så att man gillar turistställen.

Tycker Kambodja, Indonesien och framförallt Malaysia/Borneo slår Thailand med hästlängder.

Men Thailand är ju stort, några tips om något orört ställe utan turister mottages gärna då Thailand annars är vackert och jag gärna ger det en chans till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...