Gå till innehåll

Pettson´s första!


Pettson

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har hållit på ett antal år med sötvatten, och står nu i begrepp

att konvertera ett 220liters till saltvatten.

Här kommer lite nybörjarfrågor/funderingar:

1. Jag tänkte behålla befintligt bottensubstrat samt behålla befintlig

filtrering, Eheim 2026+1500l/h cirk, och komlettera med skummare etc.

Fördelar/Nackdelar? Bör man städa bottensubstratet?

2. Hur mycket av det gamla sötvattnet kan/bör man behålla?

3. Efter att ha tillsatt lämplig mängd salt, vad skall man mäta

och vilka värden skall man eftersträva innan det 1:a kilot

Levande Sten, LS, bör "planteras"?

mvh

Holger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

1. Jag tänkte behålla befintligt bottensubstrat samt behålla befintlig

filtrering, Eheim 2026+1500l/h cirk, och komlettera med skummare etc.

Fördelar/Nackdelar? Bör man städa bottensubstratet?

2. Hur mycket av det gamla sötvattnet kan/bör man behålla?

3. Efter att ha tillsatt lämplig mängd salt, vad skall man mäta

och vilka värden skall man eftersträva innan det 1:a kilot

Levande Sten, LS, bör "planteras"?

1. Släng ditt nuvarande sötvattensbottensubstrat det hör inte hemma i saltakvarier. Sälj ditt ytterfilter och köp en tunze stream för pengarna. Ytterfilter hör enligt mig inte hemma i saltkar.

2. Inget! Ditt nuvarande vatten är alldeles för skitigt. Du vill ha nytt rent osmosvatten.

3. Inte mycke, möjligtvis temperatur och att saltet löst sig i ett dygn, sedan kan du slänga i LS.

Jag rekomenderar att du köper en bok, det kommer spara dig både tid och pengar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Släng ditt nuvarande sötvattensbottensubstrat det hör inte hemma i saltakvarier. Sälj ditt ytterfilter och köp en tunze stream för pengarna. Ytterfilter hör enligt mig inte hemma i saltkar.

Vad är det för nackdelar med ett ytterfilter?

mvh

Holger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De samlar bara på sig en massa skit som man egentligen vill skumma ut ur akvariet innan det börjar brytas ner. Möjligtvis att du använder det tomt för extra cirkulation, men då det ofta ger alldeles för dåligt drag för att det ska vara värt det så är det bättre att sälja den till högstbjudande och köpa en pump med bättre ös. I ett saltvattensakvarium vill man inte ha pumpar med filtermattor utan man är bara ute efter cirkulationen från pumparna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Är korallgrus ett måste eller går det bra att använda tex Biltemas blästersand blandat

med Lantmännens snäckskalskross? Fördelar/Nackdelar?

Vad består blästersanden av?

(edit* blästersand = blästersilikat? läs mer här)

Snäckskalskross ->fostater!?

fördelar: inga

nackdelar: oändliga

ps.

Det går utmärkt att köra utan grus...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallgrus kan också medföra fosfater, om än mycket mindre än med andra media.

Därför rekommenderar jag att, förutom att tvätta gruset, låt det ligga i en hink med osmosvatten i någon vecka och byt vatten varje dag. Detta för att "laka ur" eventuell fosfat som kan finnas i gruset.

Som du förstår så är fosfat något man absolut inte vill ha i ett saltvattensakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör läsa på en HEL del innan ytterliggare frågor kommer. Daniel Knop, Saltvattensakvariet - Guiden för Nybörjaren; är det många som refererar till. Sen finns det Saltvattenskemi för dummies under artiklar, vilken är lite av en bibel i början. Finns massor att läsa...

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör läsa på en HEL del innan ytterliggare frågor kommer.

Mvh Thomas

Det var synd, jag hade en hel del frågor att ställa och trodde i min

enfald att detta var forumet att ställa dom i " Mitt första akvarium - Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare "

Får väl söka mig till ett annat forum.

mvh

Holger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var synd, jag hade en hel del frågor att ställa och trodde i min

enfald att detta var forumet att ställa dom i " Mitt första akvarium - Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare "

Får väl söka mig till ett annat forum.

mvh

Holger

Vart nog inte för att vara elak som han sade så.

Är också nybörjare, eller ska bli, och jag tror nog att veteranerna kan bli lite trötta på att svara på för enkla frågor om och om igen när många svar redan finns serverade om man kikar runt i trådar/artiklar här eller på andra ställen på nätet.

Är väll så jag ämnat att börja, att först försöka läsa mig till grundläggande info, och sedan komma med frågor på det jag inte begriper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det största problemet med vanligt akariegrus och blästersand är att det innehåller kisel - detta leder till kiselalger i akvariet, vilka kan vara mycket besvärliga.

Du vill ha så rent och näringsfattigt vatten som möjligt i ett saltvattenskar - det fixar du med att använda osmosvatten (+ salt såklart), att ha kraftig cirkulation (så att inte skräp ligger kvar och släpper näringsämnen) samt att skumma kraftigt.

Den levande stenen är bakteriesubstrat som bryter ned de näringsämnen som kommer ut i vattnet och som inte skummas bort.

Vill du ha ljuskrävande organismer (som de flesta koraller) krävs bra belysning, vissa koralldjur klarar svagare ljus, ex skivanemoner.

Du behöver mäta vissa värden regelbundet för att kolla att systemet håller sig stabilt - Saltmätare, termometer samt tester för Hårdhet (KH), surhet (pH), Kalcium (Ca), Magnesium (Mg), Nitrit (NO2) och Nitrat (NO3) och Fosfat (PO4) är bra. Ammonium (NH4) kan man också mäta, men har man ingen nitrit har man antagligen ingen ammonium heller.

Viktigaste testerna i början är salthalt, KH och Nitrit, men Ca, Mg o PO4 blir viktiga senare (i synnerhet om man får problem, så man kan se vart felet ligger)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte Tomas menade något illa, utan mest refererade till dessa skrifter då där står mycket information om de frågor man brukar ha som nybörjare.

Självklart ska du ställa dina frågor här så du kan få svar på dem!

Prova också sökfunktionen och se om du hittar svaren på egen hand, ibland kan de vara besvarade sedan innan, men när de ställs igen, så är det inte säkert att de som läser frågan kan svaret.

Det bättre att fråga två gånger och få svar än att inte fråga alls och göra fel eller fortsätta undra.

Oavsett om man är "veteran" eller nybörjare så har man rätt till att få ställa en fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var synd, jag hade en hel del frågor att ställa och trodde i min

enfald att detta var forumet att ställa dom i " Mitt första akvarium - Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare "

Får väl söka mig till ett annat forum.

mvh

Holger

Enfald är faktiskt en bra egenskap. Glöm inte det!

Sen kan man ju misslyckas i sin enfald, men det är en helt annan sak.

Kom igen nu. Inget illa menat, utan ta det till dig att läsa på. Själv är jag helt grön, oavsett hur mkt jag läst.

Erfarenhet kommer med karet och praktiken, anser jag. Tills man kommit så långt läser man på och tar ut och använder sig av det man tycker passar för sitt kar. Du har redan fått många bra tips i denna tråd.

Alla är vi olika, var själv inne å snurra på om jag skulle använda min g:a blästersand som jag haft i mitt söta kar. Men det verkar ju inte vara ngn hit, så varför chansa. Så nu kör jag BB(Bare Bottom), får se hur länge det blir så......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...