aerie Postat 13 december 2007 Postat 13 december 2007 Hej!På lördag åker jag och hämtar mina första pipefishar och tänkte kolla om någon har några bra tips på levande föda i karet? Som det är nu så har jag två bangaiier(tyvärr börjar jag fundera på om båda är hanar) och jag har beställt 3 Apogon sorter, hoppas kunna få iaf några av dem att spotta ut lite yngel. Har även ett par putsarräkor och beställt 2 wurdemmani för att kunna få ytterligare lite microföda åt pipefisharna. Planen är att sätta pipefisharna i karantän och mata friskt med artemia och försöka vänja över dem till fryst foder innan de går i karet. Lyckas inte detta så vill jag ha så mkt levande foder som möjligt tillgängligt för dem. Har lite områden i karet där de inte kan komma in som det är hyffsat med copepods i men skulle vilja ha lite mer produktion av föda. Såg att Ted hade feeder shrimps i göteborg men det ligger tyvärr alldeles för långt bort för min del så det är itne riktigt ett alternativ förrän jag har vägarna förbi. Är det nån som har fler tips på enkla sätt att få mer levande foder i karet? Citera
Laggeman Postat 13 december 2007 Postat 13 december 2007 Odla vid sidan om och sedan dosera dagligen eller var annan dag?Copepods finns ju, artemia likaså.Drakfisken skickar och jag har själv fått sändningar från USA som ligat med fryspåsar och det har inte varit några som helst problem. Citera
aerie Postat 13 december 2007 Författare Postat 13 december 2007 Copepodsen tyckte jag var ganska långsamma att odla, artemia lär det nog bli iaf... håller dock på att kolla på hur man skulle kunna bygga en odlingstation i karet istället för att få en jämn tillförsel. Citera
Clownen Postat 15 december 2007 Postat 15 december 2007 Jag hade kört med vuxna levande artemia som odlas separat. Tänk på att saliniteten ska öka successivt ju äldre de blir. Det krävs inte mycket arbete med att odla dessa i en tio liter spann el dyl. Glöm inte att berika.Mvh Peter Citera
Ahab Postat 22 december 2007 Postat 22 december 2007 Hej!På lördag åker jag och hämtar mina första pipefishar Vilken art? Hur går det? Citera
aerie Postat 22 december 2007 Författare Postat 22 december 2007 2 st Doryrhamphus dactyliophorus, banded pipefish.Det går faktiskt bra, jag var väldigt orolig för att kirurgerna skulle vara jobbiga mot dem men det är faktiskt bara en av bangaiierna som är dum mot dem. Slänger i nykläckt artemia en gång om dagen, kläcker den i samma vatten som till akvariet för att försöka få dem att överleva så länge som möjligt. Dock så verkar de aldrig direkt intresserade av artemian men går och plockar lite här och var i karet. Har nog aldrig lyckats urskilja vad det är de äter men så länge de går och pickar och inte verkar svälta ihjäl så är jag nöjd Köpte samtidigt två stycken apogon leptucantus(?) och två apogon cyanosoma för att kunna få lite mer mat till pipefisharna. Givetvis så dog en av var sort efter 3 dagar, ingen aning om varför. Citera
aerie Postat 22 december 2007 Författare Postat 22 december 2007 Har förresten en plan på att bygga en liten odlingstation i karet för tiggerpods och för att kläcka artemia, ska försöka ta tag i det efter jul. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.