Gå till innehåll

Levande foder till pipefish?


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

På lördag åker jag och hämtar mina första pipefishar och tänkte kolla om någon har några bra tips på levande föda i karet? Som det är nu så har jag två bangaiier(tyvärr börjar jag fundera på om båda är hanar) och jag har beställt 3 Apogon sorter, hoppas kunna få iaf några av dem att spotta ut lite yngel. Har även ett par putsarräkor och beställt 2 wurdemmani för att kunna få ytterligare lite microföda åt pipefisharna. Planen är att sätta pipefisharna i karantän och mata friskt med artemia och försöka vänja över dem till fryst foder innan de går i karet. Lyckas inte detta så vill jag ha så mkt levande foder som möjligt tillgängligt för dem. Har lite områden i karet där de inte kan komma in som det är hyffsat med copepods i men skulle vilja ha lite mer produktion av föda. Såg att Ted hade feeder shrimps i göteborg men det ligger tyvärr alldeles för långt bort för min del så det är itne riktigt ett alternativ förrän jag har vägarna förbi.

Är det nån som har fler tips på enkla sätt att få mer levande foder i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 st Doryrhamphus dactyliophorus, banded pipefish.

doryrhamphus_dactyliophorus2.jpg

Det går faktiskt bra, jag var väldigt orolig för att kirurgerna skulle vara jobbiga mot dem men det är faktiskt bara en av bangaiierna som är dum mot dem. Slänger i nykläckt artemia en gång om dagen, kläcker den i samma vatten som till akvariet för att försöka få dem att överleva så länge som möjligt. Dock så verkar de aldrig direkt intresserade av artemian men går och plockar lite här och var i karet. Har nog aldrig lyckats urskilja vad det är de äter men så länge de går och pickar och inte verkar svälta ihjäl så är jag nöjd :)

Köpte samtidigt två stycken apogon leptucantus(?) och två apogon cyanosoma för att kunna få lite mer mat till pipefisharna. Givetvis så dog en av var sort efter 3 dagar, ingen aning om varför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...