Gå till innehåll

Ljusa slemiga geggiga trådar


acuario

Rekommenderade inlägg

Jag har något alglikt men vet inte vad det är. jag provar nu i en liten tank med antired för att kolla om det är cyano. Det är ljust slemmigt och jag trodde först att det var någon alg som var död så jag bostade rent några små stenar men efter ett tag så är det likadant så det växer, bakterier? alg? Vet inte har aldrig haft något liknande förut. Om inte anti red tar det så är det antagligen någon slags alg.Vet någon något om detta? Färgen är beige-grå och väldigt ljus. Jag bifogar ett par bilder.

post-764-14468914810963_thumb.jpg

post-764-14468914811136_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Misstänkte bakterier från början och därför provade jag antired som tar död på cyano men dessa bakterier rådde antired inte på. Jag får sluta med zeovit i det lilla karet och se vas som händer och byta lite vatten men ofta. Jag måste också byta patroner i osmosen som jag tror är anledningen till cyanon i det stora karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2dl zeolit

Ingen reaktor karet är på 100L

Zeobak 1gång

zeofood 2 ggr 1 droppe varje gång

Ingen kaliumjodid

Okay det förklarar saken, jag skulle försöka få till en reaktor. Det borde gå och få till något i PVC eller med plastburkar. Du måste ha flöde runt zeoliten och du måste kunna pumpa den, först då kan du få bakterierna att stanna i zeoliten. Zeoliten blir också effektivare med flöde och så måste du kunna göra plats för nya bakterier, det är därför du få bakterierna ute på substratet istället.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det passerar vatten underifrån och upp över påsen och den kan skakas lätt. Jag har bestämt mig att inte köra zeovit i detta kar längre och det behövs väl egentligen inte, Just nu finns det en fisk i karet och kör jag fosfatremovers istället så borde detta räcka tycker jag. Lite coral vitalizer kommer de nog att få ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det passerar vatten underifrån och upp över påsen och den kan skakas lätt. Jag har bestämt mig att inte köra zeovit i detta kar längre och det behövs väl egentligen inte, Just nu finns det en fisk i karet och kör jag fosfatremovers istället så borde detta räcka tycker jag. Lite coral vitalizer kommer de nog att få ibland.

*nyfiken*

Du har ditt FO fortfarande eller har du fler?

Annars går det ju bevisligen bra med alkohol också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har inte fo karet kvar. Föresten Tråden nitrat gynnar cyano eller vad den hette är ju låst och jag har testat i 5 dagar att tillsätta nitrat i 600l karet för att bli av med cyano. Denna metod har ju rekomenderats av professorerna här på guiden och resultatet så här långt? Jo ännu mer cyano. Förklaring någon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sug ut så mycket du kommer åt minst en hink om dagen. Det går mycket salt men det är det värt. Har du mycket på botten så ställ streampumparna riktade neråt.Sanden flyger bort men det verkar som cyanon hatar att man stör den. Utsug varje dag + streampumprikning + Nitrat tillsats detta i kombination gjorde att mina försvann helt på en två veckors period.

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är övertygad att orsaken är dåligt osmosvatten, (bytte filter idag) och dålig cirkulation eftersom korallerna har vuxit så jäkla mycket så att det blir mycket lite eller nästan ingen cirkulation alls nere vid stenarna på många ställen just därför ska jag möblera om karet snart. Jag fick mitt rowatest idag också och med dessa färgskalor är inte alltid så lätt att läsa av men jag får det till 0,24 (0,08) eller 0.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har inte fo karet kvar. Föresten Tråden nitrat gynnar cyano eller vad den hette är ju låst och jag har testat i 5 dagar att tillsätta nitrat i 600l karet för att bli av med cyano. Denna metod har ju rekomenderats av professorerna här på guiden och resultatet så här långt? Jo ännu mer cyano. Förklaring någon?

Jag vet att mina förklaringar inte rankas högt hos dig, Jörgen, men du sa ju "någon", hehe, så var så god - jag kör med kaliumnitrat och vodka, har inte haft någon cyano på månader, tills:

1. flakväxande kalkalger växt över hela insugskyddet på min tunzestream som står för det mesta av cirkulationen

2. jag har handlat på mig mera koraller, ställt allting kompakt på botten.

allt detta ledde till att flödet i karet minskade radikalt på ett ställe. Och vad ser man då om inte lite cyano där flödet är som minst.

Enbart nitrat förefaller inte vara räddningen i saltvatten (men i sötvatten - yes). Nitraten kan snarare göda upp mera cyano.

Jag har också stört cyanon men den kommer tillbaka på samma sten. Den andra teorin om att algerna borde kunna konkurrera bort cyano så länge man stör cyanomattorna verkar således också vara en hit-or-miss enligt min uppfattning.

Ta det bara för vad det är - bara mina observationer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är övertygad att orsaken är dåligt osmosvatten, (bytte filter idag) och dålig cirkulation eftersom korallerna har vuxit så jäkla mycket så att det blir mycket lite eller nästan ingen cirkulation alls nere vid stenarna på många ställen just därför ska jag möblera om karet snart. Jag fick mitt rowatest idag också och med dessa färgskalor är inte alltid så lätt att läsa av men jag får det till 0,24 (0,08) eller 0.

Om det inte inte ens går och avgöra om det är 0 eller 0,24 så är ju teste inte värt något, det är ju 24 steg mellan dem. Att mäta färgtemperaturen är däremot en dator(Hanna) bra på, jag kan se sänkningar på ett steg i taget när jag tar ner fosfaten.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...