Gå till innehåll

Fosfatreducering


PärS

Rekommenderade inlägg

Jag tycker du har ett skapligt lågt värde, jag skulle aldrig tillämpa kolkälla i ett nystartat kar. Fortsätt med remover och ge karet en ordentlig chans att komma igång och mogna.

Håller helt med wiking här...vänta med kolets tills de behövs..om de nånsin gör de...de vet man aldrig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tro't eller ej, men jag använder kolkälla för att bekämpa fosfater, enbart.

Att nitraten dippar, ja, det ser jag som en bonus i sammanhanget...

Jag funderar i dessa banor. Då jag har i princip 0 i nitrat även utan vodka, men vill bli av med så mycket fosfat jag kan. Då undrar jag om man kanske kan tillsätta KNO3 samtidigt som man kör vodka. Eller skjuter man sig i foten då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag har i princip 0 i nitrat även utan vodka, men vill bli av med så mycket fosfat jag kan. Då undrar jag om man kanske kan tillsätta KNO3 samtidigt som man kör vodka. Eller skjuter man sig i foten då?

Teoretisk bör väl detta vara möjligt men ligger man inte på den kanske absoluta lägsta gränsen och flippar då? Räcker det inte med remover för att få bort den sista fosfaten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teoretisk bör väl detta vara möjligt men ligger man inte på den kanske absoluta lägsta gränsen och flippar då? Räcker det inte med remover för att få bort den sista fosfaten?

För mig är remover inte ett bra alternativ. Främsta (bland många) orsakerna är placering av strumpa och att komma ihåg att byta. Saker man gör med långa mellanrum fungerar inte för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hajar fortfarande inte vitsen med att dosera nitrat, det är väl bara att köpa en storskitande fisk!

Låter ju bra i teorin, men jag vill inte ha mer än 5 fisk i mitt 100l. Tycker de får för lite plats då. 2 oscellaris, 2 banga och 1 bicolor blenny hjälper i alla fall inte till att lyfta nitraten över 0.5 utan vodka.

Det kan bli en lösning i mitt 400l kar på sikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hajar fortfarande inte vitsen med att dosera nitrat, det är väl bara att köpa en storskitande fisk!

En storskitande fisk äter stort, och vad innehåller maten förutom kväve?

Nitratdosering = likvärdigt (dock tokbilligt) alternativ till diverse aminosyretillsatser. Man tar bort kvävebromsen och låter därför bakterierna frossa utan begränsning i fosfater.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick rådet för några dagar sen att byta Fe(OH)2.

det fungerade bra fosfatet shönk direkt till 0,02, och algerna häller på att försvinna.

Man såg nästan förändringen från en dag till en annan.

Får se om det gå att få bort fosfaten helt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hajar fortfarande inte vitsen med att dosera nitrat, det är väl bara att köpa en storskitande fisk!

Förtod inte det heller förut men nu så har jag förstått att det är helt okey när man har så mycket korall som jag har nu. Bara positiva effekter än så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just den diskussionen finns i flera "heta" trådar. Samanfattningen är att det helt enkelt finns så många fler exitvägar för nitrat än för fosfat i våra akvarium. För att få ut de resudiala fosfatet behöver bakterierna som är kvävebegränsade en gnutta nitrat. Alternativen är tex aminosyror som snabbt oxideras till nitrat i akvarium eller ozon som snabbt och effektivt reducerar den kanske största exitvägen för kväve, nämligen skummaren.

Sen kan man förståss förlita sig på kemisk fosfatremover, men där tror jag att jag håller med ovanstående talare, inte tilräckligt effektiv.

I mindre akvarium kan det räcka med fosfatbegränsad mat för att upprätthålla balansen.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har vi inte tillräckligt med nitrat när vi mäter noll med våra tester?

Om jag tolkat saker rätt:

Nästan helt säkert ur just nitratatsynpunkt. Men om man vill bli av med fosfat så verkar man ju vilja ha en viss mängd nitrat (där omätbart kanske mycket väl räcker) för att bakterierna verklligen skall ta hand om fosfaten. För mig som har tänkt prova vodka plus kno3 så lägger jag ju i så fall till kno3 för att vara säker på att fosfaten försvinner.

Jag är inte så intresserad av att få ned nitrat. Jag har tillstymmelsen till färg i mitt test när jag inte kör någon nitratreducering. Samma för fosfaten. Däremot vill jag ha bort alger som sätter sig på rutan och här hoppas jag att vodka skall hjälpa mig. Med tanke på mina redan låga värden vill jag inte chansa utan vill då lägga på lite nitrat som jag inte tror gör någon skada för mig.

Med vodka har jag inga alger alls på rutan och glasklart vatten i nitrat- och fosfattesterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sen kan du väl inte jämföra aminosyror med nitrat, amino är livsviktiga byggstenar

Visst är amino livsviktiga byggstenar, men du får aminos från fiskmaten ändå. Vad består t ex räkan/musslan/fiskbiten som du matar med av? Deras muskler byggs ju upp med proteiner/aminosyror, som frigörs vid matningen och därefter.

Vill du ha mera fria aminosyror i vattnet kan du stänga av skummaren en del av dygnet eller skumma torrare, vill du ha mindre fria aminosyror/proteiner kan du skumma våtare. Det kan styra själv, utan hjälp av tillsatser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar inte stämma. Mina koraller har blivit finare efter nitrattillsats, om det beror på nitratet eller om det har gått bättre med fosfatreduceringen p.g.a nitartillsatsen vet jag ärligt inte men skillnad är det. jag skrev också tidigare att cyanon inte har ökat mendet får jag ta tillbaka, den har ökat det märkte jag i kväll. Jag ställer denna fråga här som lite Ot. Är det normalt att cyanon ökar först när man börjar dosera nitrat för att sedan ev försvinna? Patrik, Lasse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar inte stämma. Mina koraller har blivit finare efter nitrattillsats, om det beror på nitratet eller om det har gått bättre med fosfatreduceringen p.g.a nitartillsatsen vet jag ärligt inte men skillnad är det. jag skrev också tidigare att cyanon inte har ökat mendet får jag ta tillbaka, den har ökat det märkte jag i kväll. Jag ställer denna fråga här som lite Ot. Är det normalt att cyanon ökar först när man börjar dosera nitrat för att sedan ev försvinna? Patrik, Lasse?

Nej

Det är inte min erfarenhet - den brukar stoppa upp men det är viktigt att mekaniskt ge sig på den också. Sug det värsta en gång om dagen - oftast behöver du inte suga på samma ställe varje dag. Det kan också tänkas att du är för försiktig i din tillsatts och att bakterietillväxten samt korallerna omedelbart tar hand om din tillsatts. Se på mitt sätt att blanda till en stamlösning i tråden "Faran med kolkälla" eller vad den nu heter. Kör så att det motsvarar en ökning av nitrat på 2 ppm per dag i en vecka eller två (om inget förbrukas - vilket är helt otroligt så kommer du i så fall som högst ha 28 ppm efter 14 dagar - detta är ingen fara) och sug. Jag har aldrig doserat någon kolkälla i samband med cyanobekämpning men ovanstående förslag vad det jag gav Forsberg och han blev av med skiten på det sättet.

MVH Lasse

Edit: Har det inte blivit bättre efter 2 veckor så fungerar inte nitrattillsats på den cyano du har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

spelar det någon roll om det är salpeter eller kalisalpeter? jag vill gärna inte ha 28 ppm så långt vill jag inte gå faktiskt. Vad händer sedan när man kommer ner i låga nitratvärden efter cyanon är borta? kommer den tillbaka? jag är ute efter max 3-5 ppm i nitrat det kan jag acceptera om man slipper cyano men det borde kunna hållas lägre det har jag ju haft förut utan någon cyano så just därför är jag lite konfunderad över denna metod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg av efter en vecka då om du inte ser någon förbättring - då får du max 11 ppm om inget förbrukas. Min erfarenhet utan kolkälla är att är man nere i så låga nitratnivåer att man måste tillsätta så konsumeras allt direkt i denitrifikation och tillväxt. Kör du dessutom med kolkälla så kommer du inte upp i några nivåer att tala om även om du tillsätter motsvarande en konc på 2 ppm dagligen. Är du ännu mer tveksam så gör du bara ett par kraftiga vattenbyte. Kör du kolkälla så lär du nog få gå in med nitrat ändå enligt Patriks teorier.

Du har ju mätt 0 förut vilket du gjort nu också - men du vet inte om det var 0 innan men jag kan slå vad om att du har 0 nu - har du dessutom fått en förbättring på dina koraller så tycker jag att det talar sitt eget språk. Jag kan inte säga att metoden fungerar för dig Svärd men om du tror det är teorier från min sida så tror du fel - jag har testat detta ganska hårt i praktiken och det har fungerat i mina fall men inget akvarium är det andra likt. Viktigt är dock att samtidigt störa cyanomattorna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...