Gå till innehåll

fosfattester


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Hej

Vill väcka frågan rörande fosfattester:

För de första har ju deltecs/rowas rolls royce test ansetts mäta lägre än salifert...men hjälp mej om jag missuppfattat detta, men som jag förstår de är detta fel. Salifert mäter faktiskt till o med LÄGRE än deltecs dyra test...: de lägsta man mäter med deltec är ju 0.008 i Fosfat EJ ortofosfat(de motsvarar 0.024 i ortofosfat). Me salifert är de Ortofosfat som mäts o där är ju 0.015 lägsta nivån...de innebär ju 0.005 i fosfat!

Alltså verkar de som salifert har ännu högre upplösning o mäter lägre än deltecs.

Detta är väl värt ett påpekande eftersom just marknadsföringen för deltectestet är att de skall mäta lägre än andra tester.

Sen kan man undra rent generellt hur detta med fosfatmätning förhåller sej. Jag mäter 0.00 i fisfat både med deltectest o salifertest, men 1.5!!! med hannatest....finns de fler som upplevt sån diskrepans??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan någon berätta för en oduglig kille å säkert så många andra undrar.

Förklara så folk fattar vad skillnaden är mellan ortofosfat och fosfat

ortofosfat =

fosfat =

Alltid kul att lära sig skillnaden på nått nytt utan att det skenar iväg å man ändå ej fattar vad ni skriver

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta en yngling men vad anser du Jonas är skillnaden mellan ortofosfat och fosfat i mättekniska hänseende? För mig är ortofosfatjonen och PO4 samma sak och just PO4 jonen brukar man väldigt slarvigt just kalla för fosfatjon.

MVH Lasse

Tack för att du kallar mej yngling..de hedrar en 38åring:)

Mätvärdet anges ju i ortofosfat, PO4. Sen finns de ju en konverteringtabell i såväl saliferts som deltecs test där de sk fosfat/fosfor värdet är en tredjedel...dvs man jämför väl PO4 med po4-P. Både deltec o salifert har samma konverteringskvot så frågan gäller inte formeln eller vad jag anser om den, utan de faktum att testerna mäter båda två ortofosfat, PO4. Så vi kan stanna där o jämföra ortofosfat från båda testerna...o då blir alltså de så att salifert mäter ända ner till 0.015 medans deltec mäter ner till 0.024. detta va min poäng o inget annat, eftersom man marknadsför motsatsen. Vill en "gamling" som du kommentera de vore jag mkt tacksam.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är väl inte direkt hur pass lågt testerna kan ta dig - det är frågan hur lättavläst skiten är, för det är verkligen inte saliferts.

Håller med dej..deltec är mer lättavläst...men dom skal inte gå ut med felaktig info att de kan mäta så himla lågt, när de stannar vid ett högre värde än de betydligt billigare salifert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan någon berätta för en oduglig kille å säkert så många andra undrar.

Förklara så folk fattar vad skillnaden är mellan ortofosfat och fosfat

ortofosfat =

fosfat =

Alltid kul att lära sig skillnaden på nått nytt utan att det skenar iväg å man ändå ej fattar vad ni skriver

ortofosfat=PO4

Om du har tex 0.045 i ortofosfat (de är de testerna mäter) så har du 0.015 i fosfat/fosfor=PO4-P.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så här har jag upplevt problemet:

Om jag mäter 0 med salifert eller TM så ger Deltectestet (och Hanna) utslag i storleksordningen 0.06 eller mer - så frågan är nog snarare om dom enklare testerna ger tillräcklig upplösning när det kommer till riktigt låga nivåer.

deltectesten visar båda skalorna (orto/po4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beteckningen ortofosfat kommer från att detta är ett salt som kommer från ortofosforsyran H3PO4. Saltet ortofosfat brukar normalt skrivas M8PO4 (där M står för metall eller väte) Denna delar upp sig i vatten i M och PO4. Den senare jonen är den som alla våra tester kan detektera - inklusive Hanna. Denna brukar slarvigt kallas för fosfatjon men eftersom det finns två till fosforsyror Pyrofosforsyra H4P2O7 och metafosforsyra HPO3 var salter pyrofosfat och metafosfat ger upphov till jonerna P2O7 och PO3 så bör PO4 kallas ortofosfat jon för att undvika missförstånd. Än en gång ortofosfatjon och PO4 är samma sak. Använder vi begreppet fosfatjon så är det inte klart om vi menar PO4, P2O7 eller PO3 varav de sista två våra tester inte kan mäta. Dessutom finns det organiskt bundna fosfater som ATP (Adenosintrofosfat som är vår kropps ”uppladdningsbara batteri”) Nåväl när vi mäter PO4 så kan resultatet (koncentrationen) ges på minst två olika sätt - varav de två vanliga är att ettdera ge koncentrationen på hela jonen (PO4) i exempelvis mg per liter eller som är det vanliga i vetenskapliga världen en koncentrationen av endast det i jonen ingående fosforn (skrivs ortofosfatfosfor (eller slarvigt fosfatfosfor) eller mer stringent PO4-P). Då är det alltså bara koncentrationen av det i jonen ingående fosforn som anges. De relativa förhållandena mellan ämnena i jonen är P= 31 (eg 30,98) och O=16 (enligt gammal litteratur 15,88) Hela jonen väger då relativt 95 varav P utgör 32,6 % av jonen PO4.

Ger metoden man använder svaret som koncentration ortofosfat(jon) (här avser jag då jonen PO4) blir ortofosfatfosforn (PO4-P) 32.5 procent av den lästa koncentration. Vi läser 1 mg/l PO4 -> 0,325 mg/l PO4-P. Tvärtom om metoden ger resultatet i ortofosfat -fosfor (PO4-P) så skall man multiplicera resultatet med ca 3 (3,054). Läser vi då 0,1 mg/l PO4-P så är koncentrationen av PO4 0,3mg/l.

Än en gång - ur mättekniska synpunkter finns ingen skillnad på ortofosfat jonen som vi vanligen, slarvigt, brukar kalla fosfatjon och PO4. Däremot är det en stor skillnad mellan detta och begreppen ortofosfat-fosfor (slarvigt kallat för fosfatfosfor) vars kemiska beteckning är PO4-P.

Med de kända metoderna mäter man endast ortofosfatjonen (slarvigt betecknat som fosfat – vetenskaplig formel PO4) Detta kan sedan uttryckas som en koncentration av hela jonen (alltså mg/l av ortofosfat, slarvigt uttryckt fosfat eller mer vetenskapligt PO4) eller som koncentrationen av det i jonen ingående fosforn och då kallas det ortofosfatfosfor (slarvigt uttryckt fosfatfosfor eller mer vetenskapligt uttryckt som PO4-P). Om man vill mäta all fosfor som finns i provet så måste man först överföra alla andra fosforformer till ortofosfatjoner (slarvigt uttryckt fosfat eller mer vetenskapligt uttryckt PO4) Detta gör man genom att under tryck koka (105 grader om jag kommer ihåg rätt) provet ihop med svavelsyra (uppslutning). Sen analyserar man det uppkomna ortofosfatjonen (slarvigt uttryckt fosfat eller mer vetenskapligt PO4) Här omvandlar man det till koncentrationen av det ingående fosforn och uttrycker svaret som totalfosfor (tot-P) eftersom det givetvis är helt meningslöst att uttrycka svaret som koncentrationen av ortofosfatjonerna (slarvigt uttryckt fosfat eller mer vetenskapligt PO4)

Ovanstående avviker från det Jonas skrev i inledningen till denna tråd där jag uppfattar att det finns en sammanblandning av PO4 och PO4-P. Jonas verkar där anse att fosfat är det som brukar uttryckas som ortofosfatfosfor (slarvigt uttryckt fosfatfosfor eller mer vetenskapligt uttryckt som PO4-P) och ortofosfat står för ortofosfatjoner (slarvigt uttryckt fosfat eller mer vetenskapligt uttryckt PO4)

Samma sammanblandning har Greger.

Apropå känslighet. Den fotospektometer jag har (i 30.000:- klassen) har en detektionsgräns vid 0,01 som PO4. (vilket ger 0,0033 som PO4-P) att bara tro att en för ögat optisk test skall ge detektion ner mot 0,008 respektive 0,005 som PO4-P är för mig helt befängt .

Hanna ger en läsning på 0,01 ppm/l PO4 med en säkerhet på plus minus 0,04 ppm/l plus 4% av avläst värde. Detta innebär att läser man av 0,01 ppm PO4 (-> 0,0033 ppm/l PO4-P) så kan värdet vara mellan ca – 0,03 mg/l PO4 och 0,05 mg/l PO4 (-0,01 och 0,017 mg/l PO4-P) Det är ungefär samma noggrannhet med min dyra fotospektrometer fast jag får ett säkrare värde. Man behöver inte vara kemist för att förstå att akvarietesterna som är avsedda att läsas av med ögat aldrig kan komma upp (eller ner) till dessa värden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rowatestet mäter enbart ortofosfat! 2 Skalorna visar värdet i mg/l P och mg/l Po3-4. Problemet är med dessa färgskalor att 0 värde är gult och nästa 0,008mg/l P är gult med en pytteliten sklillnad som jag inte kan se i alla fall genom provrören. Dyrt test! i stort sett bortkastade pengar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

slarvigt av mig det föll bort en del där, men det är de två skalorna är som jörgen skriver

Men svärd, ditt dåliga färgseende är väl knappast testets fel?

jag tycker nog att det är hyggligt lätt, iaf idagsljus - under artificiell belysning blir det galet men det blir ju alla tester av färgskaletyp.

Lasse, eftersom du sågar alla akvarie-tester vid knäna, hur ska man bära sig åt då?

Alla mätmetoder har ju stor felmarginal, beroende på att mängden vätska och reagens aldrig kan bli exakt med de sätt vi mäter upp och att färgskalor är olika svåra att de för olika personer, mänskliga faktorn alltså mao

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag uttryckte mig lite slarvigt i mitt inlägg när jag sa att ortofosfaten delade upp sig i sin metall (eller väte) komponet och PO4. Det är inte riktigt så, fosforsyran delar upp sig så men om PO4 och vissa metaljoner/föreningar finns samtidig så sker en fällning och en bildning av metall och PO4 jonen.

Till Greger

Vad jag vänder mig emot är att man med självklarhet säger att det är den eller den koncentrationen av PO4 när man sysslar med mycket låga nivåer, Ligger man över 0,3 mg/l som PO4 så kanske man har en viss säkerhet även med optiska färgtester men skall man lägga sig under detta är Hanna den enda tänkbara. Men även med en Hanna måste man vara noggrann och skall man mäta nivåer under 0,1 mg/l så rekommenderas syratvättning av kyvetterna. När till och med Hanna inte klarar 0,01 mg/l PO4 utan har mätosäkerheten plus minus 0,04 mg/l så finns det väl ingen som tror att de enklare testerna med optisk avläsning skall ge säkrare resultat. Mäter man 0,1 mg/l PO4 med hanna så är det verkliga värdet någonstans i intervallet 0,14 och 0,06 mg/l.

Jag har inte sett Deltecs sk "proffs" set och vet inte vilken metod som används - om det framgår och om mätosäkerheten framgår så får du gärna PM:a över detta till mig Greger.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dej..deltec är mer lättavläst...men dom skal inte gå ut med felaktig info att de kan mäta så himla lågt, när de stannar vid ett högre värde än de betydligt billigare salifert.

Lite grann håller jag med mig, men min poäng var just att salifert kan gå ut med vilken propaganda som helst för sitt test hur nära/lågt det mäter - det kvittar om man inte kan avgöra om det är 0.05 eller 0.5 i mina ögon. Färgskalan är helt enkelt superkorkat gjord och där är min förhoppning att Rowa har ett bättre...

Du som verkar ha provat båda, skulle du kunna göra ett jämförelsetest? (med bilder)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...