Gå till innehåll

Kaliumdiskussion


ramq

Rekommenderade inlägg

Jo, men det borde finnas lättare sätt att tillföra K om man inte vill ha med NO3 "på köpet" genom KNO3-tillsats...

Brukar inte jodtillsatser bestå av KI (Kaliumjodid), eller är jag helt fel ute då?

Vad är det för övrigt i karet som förbrukar "Kalium" och som alltså styr hur mycket man måste tillsätta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar inte jodtillsatser bestå av KI (Kaliumjodid), eller är jag helt fel ute då?

Vad är det för övrigt i karet som förbrukar "Kalium" och som alltså styr hur mycket man måste tillsätta?

precis...de gör de ju...jag tillsätter detta o byter vatten..tror inte jag får kaliumbrist i första taget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det skulle vara roligt att veta hur mycket K någons balja "äter".

Jag levde nog i den tron att K behöver finnas tillgängligt men att det inte konsumerades. Iallafall att det gick åt så lite att vattenbytena löste ev brister.

Någon som kan påvisa en rejäl konsumtion ???

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle:

Håller den bara enl datumen så gick den ut Januari 2006

Jo, jag ser det. Men jag tänkte vi kunde fortsätta diskussionen om vilket som är det billigaste och säkraste kaliumtillskottet. Kaliumet måste ju tillsättas tillsammans med någon negativ jon/atom, och klorid är väl det minst alternativet i ett akvarium, eller? Jodid kan nog vara nyttigt, men är kanske dyrare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om flaskan håller är kaliumkloriden kvar till 3006 åtminstone. Klorid är den näst vanligaste jonen i saltvatten så mindre tillsatser gör ingen skillnad.

Jag skulle tro att det enbart är i zeolitkar det är någon mätbar förbrukning av kalium.

Jag har bara hört talas om kaliumbrist i Zeovitkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...