Gå till innehåll

Bleknande koraller!


Karoline

Rekommenderade inlägg

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Om ni har 2 skummare är det väll ett gyllene tillfälle att se om 2 skummare klarar av att skumma ur mer än 1. Man vet aldrig, bara att damma av och stoppa i! :)

Som jämförelse klarar min skummare 3000 liter och jag har ca 600 liter i systemet!

*asg*

Tycker du seriöst att vi ska prova? ;)

I så fall så gör vi det *skratt*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här går det undan hinner ju knappt skriva!

Den tappar lystern och blir glåmig när den är färdigväxt eller håller på att dö. När den inte klarar av att ta till sig tillräckligt med näring för att växa "slemmar" den ihop, släpper och dör bort sakta men säkert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ni har 2st skummare!!!!!!!!!! JA I MED BÅDA DÅ. Jag trodde ni hade 2st olika impellers bara till samma skummare.. Detta kan ju inte bli bättre. Jag har Ultra bak som jag kan skicka till dig då jag aldrig kommer göra slut på den, samt att datumet på flaskan är kort kvar... Om ni vill prova den varianten förstås. Sen vad menar du när du säger hinna på glaset???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan ni väll prova, nått farligare än att ni kyler ner karet kan väll inte hända!

Alternativen är ju troligast som följer!

1: Använda kemikalier för att mörda/svälta algerna på nått sätt!

2: Använda en massa luft och vatten för att svälta ut dem!

EDIT. Hörru Stefan ska man inte få hinna svara innan du är där och knattrar på tangenterna!! Tänk på att jag börjar bli stel i fingrarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här går det undan hinner ju knappt skriva!

Den tappar lystern och blir glåmig när den är färdigväxt eller håller på att dö. När den inte klarar av att ta till sig tillräckligt med näring för att växa "slemmar" den ihop, släpper och dör bort sakta men säkert.

Då vet vi hur vi ska spendera morgondagen :)

Så ni har 2st skummare!!!!!!!!!! JA I MED BÅDA DÅ. Jag trodde ni hade 2st olika impellers bara till samma skummare.. Detta kan ju inte bli bättre. Jag har Ultra bak som jag kan skicka till dig då jag aldrig kommer göra slut på den, samt att datumet på flaskan är kort kvar... Om ni vill prova den varianten förstås. Sen vad menar du när du säger hinna på glaset???

Det är bara att skicka kompis :)

En ganska lätt skrapad hinna, känns bakteriell?!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan ni väll prova, nått farligare än att ni kyler ner karet kan väll inte hända!

Alternativen är ju troligast som följer!

1: Använda kemikalier för att mörda/svälta algerna på nått sätt!

2: Använda en massa luft och vatten för att svälta ut dem!

EDIT. Hörru Stefan ska man inte få hinna svara innan du är där och knattrar på tangenterna!!

Tänk på att jag börjar bli stel i fingrarna!

Vilken temp är den lägsta man får ha med koraller?

Tack för alla tips. Hälsa Stefan ;)

NU skall jag gå och lägga mig för jag skall få fina gäster imorgon. Jag tittar in imorgon igen, Och Norberg vi ses imorgon. JO måste jag skrapa rutan tills imorgon Norberg??

Fin gäster, jag visste inte att vi skulle upp till Väsby imorgon *skratt*

Ni får ha det så kul imorgon, tack för all hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe stelheten kommer av ålderskrämpor och inte kyla! ;)

Stefan har lovat att baka så det ser vi fram emot!

*skratt*

Spännande!

Du får starta en tråd om bakresultatet sen ;)

Skål och godnatt!!

*edit* Ni är välkomna ner/upp/samma linje/korsa vättern på ett glas vin sen :)

Du med Stefan, ta med Jonas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är skeptisk till nitratdosering mot cyano. Hos mig exploderade tillväxten istället för att minska. sorry för OT.

Samma erfarenhet vad gäller bryopsisen/andra mikroalger: nitratdoseringen ökar tillväxten. Ganska logiskt egentligen, om man utgår från att kväve/N oftast begränsas i marina miljöer.

Då är det bara att konstatera att det inte fungerar i ditt [Jörgens] kar med den uppsättningen som du har. Jag kan bara konstatera att det fungerar i mitt kar med den uppsättning som jag har. Jag tror inte du fuskar med sanningen och du tror nog inte att jag gör det heller :). Det är bara att konstatera att i vissa uppsättningar fungerar det och i vissa inte.

Karro och Anders. Ja vad gör ni nu då?

Jag vet inte - kanske bekämpa bryopsisen så mycket det går (ni kanske skall ta upp stenen och borsta i vasken) och suga cyano så mycket som möjligt. Samtidigt låter ni de alger som ni tycker är vackra (och kan leva med) växa till sig. Skulle deras tillväxt minska - kör en kort nitratperiod igen - och slåss samtidigt mot cyanon och bryopsisen.

Lasse och Jörgen, jag har en lite spekulativ teori varför det är lite olika erfarenheter kring nitrat. Det kanske är så att eftersom Lasse har ganska mycket LS och djup sand i burken i förhållande till vattenvolymen så tar nitraten slut mycket fortare (denitrifieras) än hos exempelvis Jörgen, som kanske inte har samma denitrifierande verkan, utan där assimileras nitraten mest via vodkan och kanske i mindre omfattning. Därför så olika erfarenheter: upphör man med nitrat i Lasses burk så får man cyano, doserar man nitrat i Jörgens burk så får man bättre algtillväxt, eftersom nitraten där är inte begränsande egentligen. Bara en teori alltså!

Vad gäller Karro&Anders sits så skulle jag följa BroderIsaks och Norbergs råd: blöt skumning för hela slanten. Vattenbyten är - som Wiking skrev - inte så effektiva.

Egentligen tycker jag att man kan se cyano som mycket positivt i algbekämpningen: man nitrat- och fosfatbegränsar algerna så gått det går, då klarar sig endast cyano bäst, och när cyano tagit upp ytterligare fosfat ur burken så suger man ut cyanon. Dessutom finns det mkt effektiva medel mot cyano (Anti Red), däremot saknas det mirakelmedel mot bryopsis. Låter man därför cyano kväva algerna borde det väl vara ganska bra ur pestsynpunkt: cyano kan eradikeras när som helst.

Jag vet att folk också provat någon fisk som kallas för typ Rabbitfish eller Foxface (vulgatus blablabla någonting eller dylikt, jag är inte bra på fiskar), men enligt uppgifterna så käkar den fisken bryopsisen med ganska god aptit - så länge det inte rör sig om mycket långa trådar. Värt att prova kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey patrik Min nitrat tar nog slut fortare än Lasses och inte tvärtom. Alla stenkoraller fungererar som ett stort reningsverk + att jag kör kolkälla. Jag kan doserA 3-4ml nitratlösning varje dag utan att nitraten stiger i karet. Anti red ska man inte köra om man har mycket stenkoraller då alla inte tål det (vet av egen erfarenhet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gick det, Provade ni att sätta dit en till skummare?. Jag satt och tänkte på en sak, Hur mycket vatten pumpar ni upp ifrån sumpen. Har ni kollat det nån gång så att ni inte tror att det är typ 2000l/t när det kanske bara är typ 500l som en viss person Jonas hade,För han hade ju en 3000liters pump så det var ju lungt trodde han, Men om slangen är 6mm så kommer det inte ut 3000l i andra ändan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gick det, Provade ni att sätta dit en till skummare?. Jag satt och tänkte på en sak, Hur mycket vatten pumpar ni upp ifrån sumpen. Har ni kollat det nån gång så att ni inte tror att det är typ 2000l/t när det kanske bara är typ 500l som en viss person Jonas hade,För han hade ju en 3000liters pump så det var ju lungt trodde han, Men om slangen är 6mm så kommer det inte ut 3000l i andra ändan.

Vi har inte haft i den andra skummaren, men vi skummar betydligt mycket blötare nu.

Plus att vi har ökar på returen ifrån sumpen, tror inte att vi hade särskillt bra drag innan.

Nu är det iaf två Aqua Bee 2000 UP, fast det fixade vi för bara någon dag sen så vi har inte sett något resultat än förutom skummaren då :)

Hur går det för er, blir det nån rätsida på karet?

Kör ni dubbla skummare nu?

P.S jag fick inga hembakade bullar av Stefan! Det var nått från Statoil tror jag!! ;)

*skratt* Han som skulle baka så stort :) Besvikelsen måste ha varit stor.

Nja, det gå inte framåt med korallerna på bilderna, men mycket annat verkar må bra.

Våra fina nya riccordeor mår skit, så nu har vi flyttat dem till ett annat litet kar.

Vi kämpar vidare :)

Tack för all hjälp!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

karro o anders:

Många har intresserat sej för ert dilemma o försökt hjälpa er, däribland jag.

De har gått ett tag nu, och jag är mkt nyfiken på hur de går för er? Tillsätter ni fortfarande nitrat? resultat?,vilka värden har ni nu? vilken filtrering kör ni? Kol? rowaphos? kolkälla?

allt de där har ni säkert svarat på..ursäkta om jag inte orkat läsa hela tråden igen;)....

Hoppas de löser sej för er i alla fall;)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara en tanke, har ej läst hela tråden nu!

ni kanske har justerat balansen i karet när ni har flyttat djuren och sten osv, vet ej men sådant kan man väl inte läsa sig till? typ rekommenderas det ju efter en start att man inte skall sätta i typ sps förrän efter ett halv år till ett år.

bara en tanke just, vet ej ifall ni har kört i bakteriekulturer osv.

mvh andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

karro o anders:

Många har intresserat sej för ert dilemma o försökt hjälpa er, däribland jag.

De har gått ett tag nu, och jag är mkt nyfiken på hur de går för er? Tillsätter ni fortfarande nitrat? resultat?,vilka värden har ni nu? vilken filtrering kör ni? Kol? rowaphos? kolkälla?

allt de där har ni säkert svarat på..ursäkta om jag inte orkat läsa hela tråden igen;)....

Hoppas de löser sej för er i alla fall;)

Jonas

Nej ingen nitrat, slutade med den efter 2,5 vecka då Bryopsisen började ta över karet.

Kör fortfarande med aktivtkol, uv och inget annat. Skummaren är inställd på blöt skummning och att vi satt ner en till returpump i sumpen som hjälper till att får ner vattnet till skummaren.

Ska testa vattnet när Anders har kommit hem, jag är lite för kort för att hålla på med karet :)

Macroalgerna växer som ogräs, vi ska försöka riva bort så mycket som möjligt här någon dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara en tanke, har ej läst hela tråden nu!

ni kanske har justerat balansen i karet när ni har flyttat djuren och sten osv, vet ej men sådant kan man väl inte läsa sig till? typ rekommenderas det ju efter en start att man inte skall sätta i typ sps förrän efter ett halv år till ett år.

bara en tanke just, vet ej ifall ni har kört i bakteriekulturer osv.

mvh andreas

Jag tror att karet är i inkörning fortfarande, antagligen så käkar algerna så mycket skräp så att det är därför som testerna inte ger några utslag.

Men tyvärr så är det ju inte alla koraller sps:er, utan även knappar och skivisar har tappat färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...