Gå till innehåll

Bleknande koraller!


Karoline

Rekommenderade inlägg

Är så otroligt less just nu på det här j....a äckel karet :smiley13:

Någon som vill ha ett 1200 liters sjöhästkar??? :)

Avbröt nitrat doseringen efter 2,5 vecka pga massor med tillväxt på bryopsis, röda slemalger och iof även makroalgerna (dock inte de som vi kommit åt att ansa).

Det verkar som om korallerna som har bryopsis runt sig på stenen är de som mår sämst.

Vet för närvarande inte vad vi ska göra, skit algerna håller på och kväver våra älskade gorgonier just nu :(

Men hästarna, snäckorna, julgranarna (verkar som att de förökar sig) och alla andra små kryp mår bra.

Tråkigt att höra, värt att tänka på för alla som förespråkar no3 tillsatts för diverse problem.

Hur ser det ut med korallerna som var blekta?, har dom blivit bättre/sämre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tanken med nitratdoseringen var att med den ökade tillväxten skulle det gå att bära ut näringen i form av makroalger. En teori som funkar bra i nanokar men som kanske är litet jobbigare i stora kar. Det enda jag kan tänka mig nu är fosfatreducering. Har ni mätbar fosfat?

Nej, ingen mätbar fosfat. Antagligen så tar "skit" algerna upp för mycket, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är ett problem. Jag för min del är övertygad om att algerna tar upp urinämne och ammoniak likaväl som fanerogamer (kärlväxter) och att många släkten också kan ta upp organiskt bunden fosfat. Det betyder att de kan ta näring innan kvävefixerande bakterier och fosfatreducering kan gripa in.

När det gäller cyanobakterier har nitrattillsats fungerat bra hos mig. Nu har jag nog ungefär hundra gånger mindre cyano än när ni besökte mig i somras.

Det enda sätt som jag sett minskat chaetomorpha riktigt ordentligt är näringsreducering i kombination med kalkvatten. Men det kan ni ju inte fixa med alla hästarna...

När jag hade salt på 70- talet sade man att rödalger var ett tecken på bra vattenvärden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vågar vi prova KENT Marine Tech-M och höja magnesium för att få bort bryopsisen??

Eller ska vi göra vattenbyte varje vecka och rycka så mycket som möjligt?

Men som vi pratade om förut så är det kanske inte så bra om vi gör för många vattenbyten.

Måste bara kolla så att preparatet inte innehåller något olämpligt för hästar, typ koppar :)

TACK för all hjälp!

*edit* Läste precis koppar.

Vad gör vi nu då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är övertygad om att Jörgen också har rätt när det gäller cyano. Om nitraten är tiilväxtbegränsande och man har cyano så är första steget att cyano förökar sig.

Men om man suger ur cyanon med hävert så har andra alger fördel med kväve i vattnet och kommer att ta över. Men är cyanon dominerande så växer den först.

Jag skulle nog pröva med attt höja ph först med natriumkarbonat. Kanske i kombination med höjt magnesiumvärde. Absolut max är 8,5 på kvällen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är övertygad om att Jörgen också har rätt när det gäller cyano. Om nitraten är tiilväxtbegränsande och man har cyano så är första steget att cyano förökar sig.

Men om man suger ur cyanon med hävert så har andra alger fördel med kväve i vattnet och kommer att ta över. Men är cyanon dominerande så växer den först.

Jag skulle nog pröva med attt höja ph först med natriumkarbonat. Kanske i kombination med höjt magnesiumvärde. Absolut max är 8,5 på kvällen.

Vi fick samma känsla som Jörgen om cyano och nitrat.

post-1818-14468915035893_thumb.jpg

Vi kommer göra ett vattenbyte imorgon och suga upp så mycket skräp som möjligt.

Vart köper vi natriumkarbonat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är skeptisk till nitratdosering mot cyano. Hos mig exploderade tillväxten istället för att minska. sorry för OT.

Då är det bara att konstatera att det inte fungerar i ditt kar med den uppsättningen som du har. Jag kan bara konstatera att det fungerar i mitt kar med den uppsättning som jag har. Jag tror inte du fuskar med sanningen och du tror nog inte att jag gör det heller :). Det är bara att konstatera att i vissa uppsättningar fungerar det och i vissa inte.

Karro och Anders. Ja vad gör ni nu då?

Jag vet inte - kanske bekämpa bryopsisen så mycket det går (ni kanske skall ta upp stenen och borsta i vasken) och suga cyano så mycket som möjligt. Samtidigt låter ni de alger som ni tycker är vackra (och kan leva med) växa till sig. Skulle deras tillväxt minska - kör en kort nitratperiod igen - och slåss samtidigt mot cyanon och bryopsisen. En metod som jag funderat på vad gäller bryopsis (men aldrig provat) är att sätta något mörkt över just den delen de växer några veckor. De brukar ju ofta växa i klickar. Det här tar tid och är kanske inte världens vackraste akvarium men ni riskerar inte djuren (stuteriet). Problemet här är kanske att en del av era koraller stryker på foten. Om ni konsekvent gör så här är jag övertygad om att ni har ett ganska snyggt och välfungerande akvarie om något halvår. Glöm inte att för varje mikrometer av tillväxt av alger (och koraller) som ni tycker om har ni minskat livsutrymmet för de organismer ni inte tycker om.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte - kanske bekämpa bryopsisen så mycket det går (ni kanske skall ta upp stenen och borsta i vasken) och suga cyano så mycket som möjligt. Samtidigt låter ni de alger som ni tycker är vackra (och kan leva med) växa till sig. Skulle deras tillväxt minska - kör en kort nitratperiod igen - och slåss samtidigt mot cyanon och bryopsisen. En metod som jag funderat på vad gäller bryopsis (men aldrig provat) är att sätta något mörkt över just den delen de växer några veckor. De brukar ju ofta växa i klickar. Det här tar tid och är kanske inte världens vackraste akvarium men ni riskerar inte djuren (stuteriet). Problemet här är kanske att en del av era koraller stryker på foten. Om ni konsekvent gör så här är jag övertygad om att ni har ett ganska snyggt och välfungerande akvarie om något halvår. Glöm inte att för varje mikrometer av tillväxt av alger (och koraller) som ni tycker om har ni minskat livsutrymmet för de organismer ni inte tycker om.

MVH Lasse

Att ta upp stenen är svårt, allt är limmat på akrylstavar.

Vi kan däremot rycka/suga så mycket som vi kan. Sänka främre lysrampen några timmar (bakre sidan har väldigt lite bryopsis efter en total mörkläggning efter en annan algfas som direkt solljus gjorde).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Lite svårt att förstå vad som händer med ert kar just nu. Men jag har lärt mig en sak genom åren angående alg problem. För mig är det inte känt (bevisat) att vattenbyten hjälper mot oönskade alger.

Det andra, jag tar hellre lite skit alger och håller djuren vid liv om de är ok, än att exprimentera för mycket, om jag inte säkert vet att det jag gör är rätt.

Detta var ingen hjälp till er bara mitt sätt att resonera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kanske det blir många kockar i denna soppa men jag tänkte i alla fall berätta lite hur jag gör just nu med mina alger. En liten annan infallsvinkel än de andra vad det gäller alghantering.

Då jag nu startat mitt nya kar kör jag varianten att köra fullt ljus (nästan) på en gång (SPS läge). Jag vet att jag får mycket alger då men väljer att köra extra hårt med skummaren. Så jag skummar vått 3-5 liter per dag och tar då ut det mesta av näring som finns i karet och svälter ut algerna. Nu efter några veckor så är det bara lite alger (tråd och bryopsis) kvar efter svältkuren, bara lite macrosar som är ihärdiga. Kombinerat med Tuxidosjöborrar blir man kvitt de alger som dyker upp.

När jag kör så mycket ljus så kan jag ha i vilka koraller som hellst nästan på en gång och behöver inte förlita mig på nån form av kolkällemetod (Vodka, Zeovit eller liknande) under uppstarten när jag exporterar nästan allt som finns i karet via skummaren. (Jag har 5 fiskar i karet som får mat nästan varje dag)

Hos mig växer knappt kalkalgerna men korallerna verkar trivas!

Men kravet är ju att skummaren är rejält överdimensionerad så att den direkt plockar ut allt innan det bryts ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Lite svårt att förstå vad som händer med ert kar just nu. Men jag har lärt mig en sak genom åren angående alg problem. För mig är det inte känt (bevisat) att vattenbyten hjälper mot oönskade alger.

Det andra, jag tar hellre lite skit alger och håller djuren vid liv om de är ok, än att exprimentera för mycket, om jag inte säkert vet att det jag gör är rätt.

Detta var ingen hjälp till er bara mitt sätt att resonera.

Vi uppskattar att du delger oss. Vi kommer inte göra något "större" vattenbyte utan bara ca 80 liter av 1200 liter åt gången.

Det viktigaste för oss är våra hästar, så länge de mår bra så fortsätter vi med algbekämpningen.

Något är ju fel när det strular så här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kanske det blir många kockar i denna soppa men jag tänkte i alla fall berätta lite hur jag gör just nu med mina alger. En liten annan infallsvinkel än de andra vad det gäller alghantering.

Då jag nu startat mitt nya kar kör jag varianten att köra fullt ljus (nästan) på en gång (SPS läge). Jag vet att jag får mycket alger då men väljer att köra extra hårt med skummaren. Så jag skummar vått 3-5 liter per dag och tar då ut det mesta av näring som finns i karet och svälter ut algerna. Nu efter några veckor så är det bara lite alger (tråd och bryopsis) kvar efter svältkuren, bara lite macrosar som är ihärdiga. Kombinerat med Tuxidosjöborrar blir man kvitt de alger som dyker upp.

När jag kör så mycket ljus så kan jag ha i vilka koraller som hellst nästan på en gång och behöver inte förlita mig på nån form av kolkällemetod (Vodka, Zeovit eller liknande) under uppstarten när jag exporterar nästan allt som finns i karet via skummaren. (Jag har 5 fiskar i karet som får mat nästan varje dag)

Hos mig växer knappt kalkalgerna men korallerna verkar trivas!

Men kravet är ju att skummaren är rejält överdimensionerad så att den direkt plockar ut allt innan det bryts ner.

Tack för tipset!

Vi skummar ganska torrt just nu, skumma ut mer kan ju vara en lösning på vårt lilla problem :)

Reglerar imorgon till lite blötare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fin snigel!

Bilden på Bryopsisen som den sitter och äter på ser ut att vara i stark tillväxt.

Då brukar alggruppen/klumpen bli stor och "fluffig", låter man den sitta ett tag så den ser färdigväxt ut brukar de släppa enkelt utan att gå sönder om man vill plocka dem.

Försöker ni att plocka dem medans de är korta och sitter hårt kommer det bara att bli ett damm av små bryopsis bitar som far runt i karet och det blir inte bra. De funkar bra som sticklingar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas har haft mycket alger som ni vet. Men där provade jag att tillsätta 1ml per dag i 5 dagar ihans burk Fauna Marin Ultra Bak.Och efter det har det nu börjat att försvinna alger i rasade fart.Det ser som dom likson dör och sen släpper ifrån sten och sen fastnar i filtren som man får göra rent väldigt ofta. Sen har vi ställt upp skummaren så den skummar väldigt blöt... ett litet tips bara!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör också väldigt blöt skumming och har märkt att det är bättre. Så jag håller med Norberg här. Men kravet är ju att man har en skummare som är tillräckligt stor och bra. (som jag tror ni har)

Skummaren vi har nu är FM Ultraskim 2 (nålhjulsimpeller), om en vanlig Ultraskim 2 skulle vara bättre så har vi det med, så vi kan lätt byta, eller köra båda två ;)

Tror att den är för 1500 liter, vi har max 1200 liter netto skulle vi tro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fin snigel!

Bilden på Bryopsisen som den sitter och äter på ser ut att vara i stark tillväxt.

Då brukar alggruppen/klumpen bli stor och "fluffig", låter man den sitta ett tag så den ser färdigväxt ut brukar de släppa enkelt utan att gå sönder om man vill plocka dem.

Försöker ni att plocka dem medans de är korta och sitter hårt kommer det bara att bli ett damm av små bryopsis bitar som far runt i karet och det blir inte bra. De funkar bra som sticklingar.

Oj, bra tips!

Hittills så har vi rivit i allt. :)

Brukar algen tappa lite grön färg när den är färdig växt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas har haft mycket alger som ni vet. Men där provade jag att tillsätta 1ml per dag i 5 dagar ihans burk Fauna Marin Ultra Bak.Och efter det har det nu börjat att försvinna alger i rasade fart.Det ser som dom likson dör och sen släpper ifrån sten och sen fastnar i filtren som man får göra rent väldigt ofta. Sen har vi ställt upp skummaren så den skummar väldigt blöt... ett litet tips bara!

Är det sant!!!

J...kla Jonas ;)

Då är det dax att lägga en lite telefon order nu när vi bor så off :)

Har även märkt att vi får en väldig hinna på glaset, vad kan det bero på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...