Gå till innehåll

Bleknande koraller!


Karoline

Rekommenderade inlägg

Nej - jag tänker inte fel. Både zooxen och makrona behöver både fosfor och kväve (och en herrans massa annat också) Saknas ett av ämnena så kan man ha i hur mycket som helst av de andra - det växer inte ändå. Börjar man dosera in ett ämne och det börjar växa - då rådde det brist på det ämnet - oavsett vad en akvarietest säger. Men till saken hör också att om det är brist på exempelvis kväve så vem som får del av det lilla som trots allt finns beror på flera saker - bland annat kan det bero på hur bra organismerna är på att ta upp fosfor. Här blir det en konkurrenssituation och inget solidariskt delande på en resurs som det är brist på. Normalt sett är makrosar väldig konkurenskraftiga så det kan faktiskt vara så att zooxantellerna inte får något kväve pga att makrosarna tar allt. Skitalger brukar också vara ganska bra på detta. Har det varit en nitratbrist ett tag så har den berömda kvoten blivit väldigt sned - det finns ett överskott av fosfor. Därför är det i detta läge - precis som Stig säger viktigt att låta makrona växa och skörda dem för då får man in kvoten rätt till slut och konkurrenssituationen blir lite bättre. Med en bättre tillgång på kväve så är det också matematiskt en större chans att zooxen får vad den behöver. Om man inte har makros i detta läge så riskeras det ett skitalgsutbrott - det är iofs bra på att binda fosfor men inte lika lätt att skörda som makros.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

lasse: Du måste skilja på sned kvot och absolut nitratbrist. I förekommande fall råder ingen absolut nitratbrist, dock en relativ, dvs en sned kvot, men den beror alltså inte på för lite nitrat utan på för mkt fosfat. O då är naturligtvis fel att tillsätta nitrat. Istället skulle man eliminera fosfat. Då säger du: med nitrattillsats skördas alger/fosfat o kvoten återställs. Ja..de stämmer om de handlar om makroalger som går att skörda..men problemet med "din" metod är att de blir precis lika mkt eller mer mikroalger, för de kan du inte styra över, o dessa kan du inte skörda, o därmed får du inte den fosfatexport o kvotåterställning du är ute efter.

Sen skall man tillägga att koraller råkar inte ut för bleaching vid 0.2 i nitrat, för en korall som inte är bortskämd med kolkälla eller bakterier, är detta fullt tillräckligt för zozanthellerna. deras problem beror på att zoozanthellerna dött, men definitivt inte pgr av 0.2 i nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte "trycka" på med en kolkälla(vodka), så minskar ju både nitrat och fosfat.

Använder man kaliumnitrat som nitratkälla,

så får man väl lite kalium på köpet....

En liten nubbe varje kväll,

gör en både glad och snäll !

lasse: Du måste skilja på sned kvot och absolut nitratbrist. I förekommande fall råder ingen absolut nitratbrist, dock en relativ, dvs en sned kvot, men den beror alltså inte på för lite nitrat utan på för mkt fosfat. O då är naturligtvis fel att tillsätta nitrat. Istället skulle man eliminera fosfat. Då säger du: med nitrattillsats skördas alger/fosfat o kvoten återställs. Ja..de stämmer om de handlar om makroalger som går att skörda..men problemet med "din" metod är att de blir precis lika mkt eller mer mikroalger, för de kan du inte styra över, o dessa kan du inte skörda, o därmed får du inte den fosfatexport o kvotåterställning du är ute efter.

Sen skall man tillägga att koraller råkar inte ut för bleaching vid 0.2 i nitrat, för en korall som inte är bortskämd med kolkälla eller bakterier, är detta fullt tillräckligt för zozanthellerna. deras problem beror på att zoozanthellerna dött, men definitivt inte pgr av 0.2 i nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte "trycka" på med en kolkälla(vodka), så minskar ju både nitrat och fosfat.

Använder man kaliumnitrat som nitratkälla,

så får man väl lite kalium på köpet....

En liten nubbe varje kväll,

gör en både glad och snäll !

ja..inte omöjligt. men egentligen tror jag inte detta är ett näringsproblem dom har..jag tror fortfarande mer på spårelemtn, jod o den biten...men...de e nästan omöjligt att veta...man får väl prova en sak i taget o se:)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du missar poängen Jonas. De har med en akvarietest sett att de har 0,2 i nitrat. Efter nitrattillsats har det börjat växa ordentligt. Kan det vara så att verkligeheten talar om att testen visar fel? Att det inte växte innan så bra innebär att nitraten var slut eller konsumerades upp omedelbart. Så enkelt är det. Lita på biologin - inte akvarietester.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lasse: Du måste skilja på sned kvot och absolut nitratbrist. I förekommande fall råder ingen absolut nitratbrist, dock en relativ, dvs en sned kvot, men den beror alltså inte på för lite nitrat utan på för mkt fosfat. O då är naturligtvis fel att tillsätta nitrat. Istället skulle man eliminera fosfat. Då säger du: med nitrattillsats skördas alger/fosfat o kvoten återställs. Ja..de stämmer om de handlar om makroalger som går att skörda..men problemet med "din" metod är att de blir precis lika mkt eller mer mikroalger, för de kan du inte styra över, o dessa kan du inte skörda, o därmed får du inte den fosfatexport o kvotåterställning du är ute efter.

Sen skall man tillägga att koraller råkar inte ut för bleaching vid 0.2 i nitrat, för en korall som inte är bortskämd med kolkälla eller bakterier, är detta fullt tillräckligt för zozanthellerna. deras problem beror på att zoozanthellerna dött, men definitivt inte pgr av 0.2 i nitrat.

Vi har fortfarande inget utslag på fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har fortfarande inget utslag på fosfat.

men algerna växer i o med nitrattillsatsen...de innebär att de måste finnas fosfat, o att de relativt nitrat funnits för mkt i början. där håller jag alltså med lasse, att den ökade växten talar för felaktig kvot innan nitrattillsättning, dock ej för för högt nitrat i sej.

Hmm..men..jag håller med..detta är inte lätt...de jag mest tror är att era problem inte har med näringen..jag förstår om ni tröttnar på mina inlägg då dom går emot en del andra...låt oss se vad som händer så småningom när ni utvärderat nitrattillsättningen, vilket borde vara dags snart;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du missar poängen Jonas. De har med en akvarietest sett att de har 0,2 i nitrat. Efter nitrattillsats har det börjat växa ordentligt. Kan det vara så att verkligeheten talar om att testen visar fel? Att det inte växte innan så bra innebär att nitraten var slut eller konsumerades upp omedelbart. Så enkelt är det. Lita på biologin - inte akvarietester.

MVH Lasse

fast lasse. där där vi har olika åsikter. Vi inser båda två att algväxten beror på förekomst av fosfat, o att de förekommer mer fosfat än de ska i förhållande till nitrat. Detta kan då bero på antningen de du tror, för lite nitrat i rena absoluttal, eller lagom med nitrat o istället för mkt fosfat i rena absoluttal. i båda fallen kommer dom får en ökad algväxt vid nitrattillsättning.

I de ena fallet är behandligen att ta bort fosfat o inte göra nåt med nitrat, i de andra är de att tillsätta nitrat. Allt handlar alltså om om man litar på nitrattesten...så jag missar inte alls nån poäng lasse;)

jag inser att nitrattester är inte exakta, men jag tror definitivt att dom är såpass säkra så att upprepade värden som visar 0.2 inte är ett uttryck för för lågt nitrat.

Även i detta fall men normal nitrathalt, men med för mkt fosfat i förhållande till detta, kommer de växa alger som tusan med nitrattillsättning."Så enkelt är de".

hela ditt resonemang bygger på att du utgår ifrån att de är för lite nitrat...de har du inte bevisat med ditt resonemang, eftersom du inte vet fosfatvärdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du missar poängen Jonas. De har med en akvarietest sett att de har 0,2 i nitrat. Efter nitrattillsats har det börjat växa ordentligt. Kan det vara så att verkligeheten talar om att testen visar fel? Att det inte växte innan så bra innebär att nitraten var slut eller konsumerades upp omedelbart. Så enkelt är det. Lita på biologin - inte akvarietester.

MVH Lasse

för att förtydliga mej lasse är de så här. Den ökade algväxt vi bevittnat vi dnitrattillsättning bevisar EN av förljande två situationer innan nitrattillsättningen:

1) lagom med nitrat o för mkt fosfat

2) lagom med fosfat o för lite nitrat

alltså, för sista gången. du har inte bevisat att det är punkt 2 som gäller, de kan vara antingen 1 eller 2. de enda som kan diffa mellan dessa två orsaker är ett nitrattest, o där har vi defakto ett värde som talar för att det är alt 1 som gäller i detta kar innan nitrat började tillsättas. Du får ge dej nu. Jag säger inget mer i frågan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...låt oss se vad som händer så småningom när ni utvärderat nitrattillsättningen, vilket borde vara dags snart;)

Eftersom korallerna är så pass blekta så tvivlar jag på att det kommer att visa särskilt mycket på färgerna efter tre veckors försök till att få alla värden normala.

Men om en vecka (då har det gårr tre veckor sedan vi började tillsätta) så ska vi försöka skriva en liten sammanfattning om hur det verkar.

Det vi även har gjort är att höja lysramperna 10 cm och att få alla andra värden ok, ex. Ca som av någon anledning har legat lite lågt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalt sett är makrosar väldig konkurenskraftiga så det kan faktiskt vara så att zooxantellerna inte får något kväve pga att makrosarna tar allt. Skitalger brukar också vara ganska bra på detta.

Hehe, Lasse, makroalgerna är enligt min uppfattning ganska mesiga och det är relativt lätt att ta kål på dem.icon10.gif Så är inte fallet med mikroalger. Zooxen är en form av mikroalg (dinoflagelat) och har troligen lååångt mindre näringskrav än en makroalg.

Anledningen till blekning kan vara många: för mycket fosfat, för mycket ljus, för lite "skit" till mat för koralldjuret ,för högt temperatur m.m. und so weiter. Att korallen bleks innebär inte per automatik att det är algen som saknar näring (i form av ren nitrat). Man får inte glömma djuret som måste extrahera näringen ur zooxen. För att skapa enzymer som koralldjuret behöver för att få zooxen/algen att läcka ut näringen behöver koralldjuret ha tillgång till organisk näring i vattnet. Jämför gärna med hur zeovitarna måste förse korallerna med bakterier, aminos och annat gegg.

Mot bakgrund av att K & A gjort massa olika förändringar kan det nu vara omöjligt att exakt fastställa orsaken till blekningen och varför den eventuellt kommer att upphöra. Hade jag fått en blekning och alla parametrar var okej (särskilt tempen) så skulle jag i första hand antingen mata fiskarna mer eller minska belysningen.

Vi har fortfarande inget utslag på fosfat.

Fast ni mäter bara oorganisk fosfat. I princip kan ni ha hur mycket eller lite organiskt fosfat. Allting behöver dock som sagt inte bero på fosfater.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

=PatriksS;216003]Hehe, Lasse, makroalgerna är enligt min uppfattning ganska mesiga och det är relativt lätt att ta kål på dem.icon10.gif Så är inte fallet med mikroalger. Zooxen är en form av mikroalg (dinoflagelat) och har troligen lååångt mindre näringskrav än en makroalg

instämmer helt!! ett akvarium med aldrig så lite näringsämnen är aldrig i total avsaknad av mikroalger, men däremot total avsaknad av makro.

Anledningen till blekning kan vara många: för mycket fosfat, för mycket ljus, för lite "skit" till mat för koralldjuret ,för högt temperatur m.m. und so weiter. Att korallen bleks innebär inte per automatik att det är algen som saknar näring (i form av ren nitrat). Man får inte glömma djuret som måste extrahera näringen ur zooxen. För att skapa enzymer som koralldjuret behöver för att få zooxen/algen att läcka ut näringen behöver koralldjuret ha tillgång till organisk näring i vattnet

vi är överens igen;)...jag är helt övetygad om att denna bleaching inte beror på deras 0.2 i nitrat....de är ju inte ens lågt!. Att algerna växer nu när nitrat tillsätts bevisar bara att de fanns reativt sett mer fosfat än nitrat, men inte att nitrat med nödvändighet skulle vara i bristvara för de.

Mot bakgrund av att K & A gjort massa olika förändringar kan det nu vara omöjligt att exakt fastställa orsaken till blekningen och varför den eventuellt kommer att upphöra. Hade jag fått en blekning och alla parametrar var okej (särskilt tempen) så skulle jag i första hand antingen mata fiskarna mer eller minska belysningen.
belsysningen kan va hela boven...hur många ggr har man inte hört att koraller dör o bleks vid förändrad belsyning...vanligt skulle jag vilja påstå. i detta fall vet jag inte om belsysningen ändrats, orkar inte läsa igenom allt igen, men tanken e väckt i alla fall.
Fast ni mäter bara oorganisk fosfat. I princip kan ni ha hur mycket eller lite organiskt fosfat. Allting behöver dock som sagt bero på fosfater.

de tror jag med...dom har med säkerhet fosfat i vattnet...där växer ju alger vid tillsättning av nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, klura lite på det här då.

Vi har några knappar som ALLTID suttit i halvskugga, dom gör det nu med. Se på korten i början av tråden och svara sen på hur dom kan ha blivit så j*kla blekta. Dom sitter helt perfekt ur knappsynpunkt. Så ljuset kan ju knappast ha blekt dom.

Vi har nämnt flera gånger i den här tråden att vi INTE har problem med temperaturen. Det är alltså inte för varmt i karet.

Sen så har det dragits upp att vi inte bara tillsätter nitrat för närvarande utan också jobbar upp Ca. Vad är problemet med det? Ledsen att säga det men vi tänker inte köra vårat akvarium i botten bara för ett litet test.

Men just det här med nitrat har vi varit oroliga för en lång tid, eftersom vi knappt/aldrig kunnat se något utslag på testet. Vid en så stor flytt så borde vi fått en rejäl höjning på nitrat, men det fick vi inte.

Korallerna, kalkalgerna och cyano (sista veckan) växer.

Ni håller på och babblar så pass mycket utanför allt just nu, så det här känns bara mer och mer förvirrande.

Låt oss nu testa det här en vecka till först, så får vi utvärdera sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är problemet med det? Ledsen att säga det men vi tänker inte köra vårat akvarium i botten bara för ett litet test.

Ni håller på och babblar så pass mycket utanför allt just nu, så det här känns bara mer och mer förvirrande.

Jag beklagar att jag skrev ett inlägg i er tråd eller på något sätt fått er att försöka köra ert akvarium i botten. Vänligen bortse från ovidkommande "babblet" från min sida.:smiley18:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har ni för temperatur i karet? Blekning kan även uppstå vid låga temperaturer och låga temperaturer är något man eftersträvar i hästkar så jag gissar att ni försöker ligga lägre än normalt. Finns det någon skillnad i tempen nu mot tidigare kar? Har ni dubbelkollat tempen mot flera termometrar (diffar ofta på två grader).

http://www.abc.net.au/worldtoday/content/2007/s1992842.htm

Personligen tror jag det är svårt att hitta en felkälla i det här fallet och jag TROR inte det beror på ett näringsförhållande eller avsaknad av något visst spårämne utan snarare en reaktion på ändrad miljö vid flytten (som kan bero på 100 orsaker som bl.a. Patrik tar upp). Tempen kan möjligen vara en bidragande faktor även om den skulle vara den samma som tidigare.

Har ni ändrat belysningen eller gjort något som påverkat vattnets klarhet (lampbyte, avstånd till ytan, ozon, mer aktivt kol, större vattenbyte vid flytten etc)? Även cirkulationen kan spela in. Hundratals orsaker som sagt och det kan ta månader innan effekter/färgförändringar märks.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni håller på och babblar så pass mycket utanför allt just nu, så det här känns bara mer och mer förvirrande.

glöm inte att vi faktiskt försöker hjälpa er, synd att ni uppfattar de som babbel. Gissningarna är inte helt okvalificerade. Man skulle kunna bli ganska stött av ett sådant uttalande ni gör, o tycka att ni faktiskt får räkna med o stå ut med olika svar när ni ber om hjälp på guiden. Men jag biter mej i tungan, o önskar er faktiskt lycka till nu...skulle bli jätteglad om de löste sej för er. Väntar med spänning på utvärderingen, men munkavelbeklädd som jag nu är, blir de inga mer råd från min sida. Glöm inte att jag haft exakt samma problem som ni som jag löste.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beklagar att jag skrev ett inlägg i er tråd eller på något sätt fått er att försöka köra ert akvarium i botten. Vänligen bortse från ovidkommande "babblet" från min sida.:smiley18:
glöm inte att vi faktiskt försöker hjälpa er, synd att ni uppfattar de som babbel. Gissningarna är inte helt okvalificerade. Man skulle kunna bli ganska stött av ett sådant uttalande ni gör, o tycka att ni faktiskt får räkna med o stå ut med olika svar när ni ber om hjälp på guiden. Men jag biter mej i tungan, o önskar er faktiskt lycka till nu...skulle bli jätteglad om de löste sej för er. Väntar med spänning på utvärderingen, men munkavelbeklädd som jag nu är, blir de inga mer råd från min sida. Glöm inte att jag haft exakt samma problem som ni som jag löste.

/J

Det är synd att ni tar det på fel sätt.

Vi är tacksamma att ni försöker hjälpa oss, men vi hänger inte med i hälften av vad som skrivs i den här tråden och det kan ju inte riktigt ha varit meningen?

Som vi sagt tidigare, nu kör vi en vecka till på det här sättet och sen kör vi en utvärdering. Antagligen kommer vi att ligga på noll igen i alla teorier, men då får vi börja om ifrån början med fel sökning :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har ni för temperatur i karet? Blekning kan även uppstå vid låga temperaturer och låga temperaturer är något man eftersträvar i hästkar så jag gissar att ni försöker ligga lägre än normalt. Finns det någon skillnad i tempen nu mot tidigare kar? Har ni dubbelkollat tempen mot flera termometrar (diffar ofta på två grader).

http://www.abc.net.au/worldtoday/content/2007/s1992842.htm

Personligen tror jag det är svårt att hitta en felkälla i det här fallet och jag TROR inte det beror på ett näringsförhållande eller avsaknad av något visst spårämne utan snarare en reaktion på ändrad miljö vid flytten (som kan bero på 100 orsaker som bl.a. Patrik tar upp). Tempen kan möjligen vara en bidragande faktor även om den skulle vara den samma som tidigare.

Har ni ändrat belysningen eller gjort något som påverkat vattnets klarhet (lampbyte, avstånd till ytan, ozon, mer aktivt kol, större vattenbyte vid flytten etc)? Även cirkulationen kan spela in. Hundratals orsaker som sagt och det kan ta månader innan effekter/färgförändringar märks.

Mvh Peter

Vi misstänker också att det beror på flytten.

Annars så har vi inte gjort något anorlunda förutom att byta en större mängd vatten pga. massor med alger som hästarna trasslade sig in i :(

Vi kämpar vidare, tack för all hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om problemen ni beskriver beror på nitratbrist eller inte - däremot vet jag att ni har haft 0 i nitrat (verklig) eftersom era makros har börjat växa ordentligt utan någon annan viktig ändring än just tillsatsen av nitrat. Finns alla näringsämnen tillgängliga så växer alla organismer fram tills något tar slut. Där bromsas tillväxten på grund av brist även om allt annat finns i överflöd. Bristen kan vara allt från mikro till makroämnen - i detta fall eftersom ni fortsätter och matar så får ni hela tiden en liten tillsats av eventuellt bristämne och därför får ni en sakta tillväxt i ettapper tills det tillsatta bristämnet är slut igen. I erat fall har ni höjt nitrattillsatsen genom att tillsätta ca 1 ppm nitrat (i hela volymen) och får resultatet en kraftig tillväxt av makros så är svaret för mig självklart - ni har haft kvävet som den begränsande faktorn för tillväxt i ert kar. Sedan om detta är orsaken till er blekning eller inte det kan jag inte svara på. Men om man utgår från bilden på er "hairy mushroom" så har jag haft sådana som sett så ut mer än en gång och hävt detta genom en tillsättning av nitrat. Om det hjälper i ert fall det vet jag fortfarande inte men understryker än en gång att det faktum att ni fått en ökad tillväxt av makros i och med nitrattillsatsen bekräftar att ert akvarium är/ har varit kvävebegränsat. En ökning av kalcium (som skett samtidigt) kan inte ge dessa effekter på makros.

Jag har själv råkat in i det läget med mitt RSM som gått i ett år nu att jag måste tillsätta nitrat ständigt - så fort jag slutar så får jag negativa effekter på mina mjukkoraller och tillväxt av alger jag inte vill ha. Mina hårdkoraller går fortfarande inte bra men det har skett en förbättring.

Som jag ser det så är i ert fall en fortsatt tillsats av nitrat inget som kommer att krascha karet utan tvärtom genom den ökade tillväxten och skördningen av makros bidra till att ni får ut mer fosfor ur systemet men lita till er egen bedömningsförmåga och ta det lugnt och metodiskt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Är så otroligt less just nu på det här j....a äckel karet :smiley13:

Någon som vill ha ett 1200 liters sjöhästkar??? :)

Avbröt nitrat doseringen efter 2,5 vecka pga massor med tillväxt på bryopsis, röda slemalger och iof även makroalgerna (dock inte de som vi kommit åt att ansa).

Det verkar som om korallerna som har bryopsis runt sig på stenen är de som mår sämst.

Vet för närvarande inte vad vi ska göra, skit algerna håller på och kväver våra älskade gorgonier just nu :(

Men hästarna, snäckorna, julgranarna (verkar som att de förökar sig) och alla andra små kryp mår bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...