Gå till innehåll

Bleknande koraller!


Karoline

Rekommenderade inlägg

Hej allesammans!

Vi behöver hjälp med ett stort problem.

Vi flyttade ju den 1:a oktober 2007 och några veckor efter att allt var i gång så fick vi en ordentlig algtillväxt. Det hade vi nästan förväntat oss eftersom vi flyttade allt i två steg.

Algproblemet är nu sedan två veckor under kontroll(med hjälp av snäckor?), men nästan alla koraller har bleknat och har väldigt ljusa färger. De som har bleknat är sps:er, knappar och vissa ricordeor (yuma men inte florida) De som inte har bleknat är gorgonier och xenia.

Det märkligaste är att nitraten aldrig gick upp i någon direkt topp utan hållt sig på den nedre skalan. Vilket är väldigt märkligt eftersom det var en så stor flytt med 160 kg ls.

Samma sak har hänt oss förut men då provade vi på ultralith. Men nu sedan 1 år så kör vi väldigt basic (skummare, aktivt kol och uv). Vi använder alltså inga preparat för att få ner närings nivåer.

Nu matar vi korallerna rätt hårt med faunamarins ultra min S, ultra min F, ultra clam, ultra organic och ultra seafan.

Sjöhästarna matas tre gånger om dagen, totalt så blir det 8 kuber blandat mysis och artemia plus att de får vitaminer ultra food energizer.

Ljuset vi kör med är osram 67 2x80 W, faunamarins 3 olika (2xvitt, 1xduo, 1xblått i varje ramp) rör 4x80 W, 4x54 W och akvariet är 70 cm högt så det borde inte bero på att det är för ljust.

Vatten värden är följande:

Saliferts tester.

Nitrat - 0,2

KH - 8,0

Calsium - 360 (jobbas upp)

PH - 8,2

Fosfat - 0

Magnesium - 1280

När vi startade upp 1:a oktober så körde vi med TM pro reef, det enda som låg lågt då var KH.

Men nu kör vi med AN crystal reef.

Färgerna har bleknat sen "ny" starten.

Vad gör vi för fel?

Så här illa är det: (Före - Efter bilder)

post-1818-14468914857256_thumb.jpg

post-1818-14468914857526_thumb.jpg

post-1818-14468914857797_thumb.jpg

post-1818-14468914857995_thumb.jpg

post-1818-14468914857094_thumb.jpg

post-1818-14468914857388_thumb.jpg

post-1818-14468914857669_thumb.jpg

post-1818-14468914857943_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hur är tillväxten just nu? Är det mycket grönalger på rutorna (de här hårda prickarna som är svåra att få bort). Pumpar Xenian? Finns det tillstymmelse till gasproduktion (små bubblor) bland stenen och i svåråtkommliga utrymmen?

MVH Lasse

Mycket hårda alg prickar på rutorna.

Xenian pumpar bra och växer som ogräs.

Stenkorallerna växer.

Ytterst lite syrebubblor, någon här och där i vissa alger. Ingen på stenen.

Bryopsis? här och där just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Ni har kanske för låga näringsnivåer men 0,2 i nitrat ska inte vara något problem så troligen inte.

2. Det kan vara någon metallförgiftning.

3 Kanske kaliumbrist?

Vi har funderat på det här med att tillsätta nitrat, ska vi testa eller gör vi bort oss?

Hur kan man ta reda på om det är metallförgiftning?

Kalium har vi ej testat. Måste läsa på om kalium.

Det här är otroligt deprimerande :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, nu har jag hittat en tråd som Dimorb skrev 070618 - Sps med förtunnad vävnad = Jodbrist??

Har inte läst igenom alla sidorna än.

I hans tråd så rekomenderas kaliumnitrat och/eller natriumnitrat.

Tycker ni att vi ska prova nått av det och i så fall, kan vi köpa det på apoteket??

Vad händer egentligen om man tillsätter för mycket jod?

Vi har inte gjort det, men det kan ju vara intressant att veta vad som skulle kunna hända.

Kan det vara så att det är för lite jod i vårat akvarie? Knapparna är ju så ljusa.

Kanske skulle köpa ett sånt test med?!?! Har hört att de ska vara lynniga?

Jag (Karoline) blir så sur när jag inser att jag egentligen inte kan nått om koraller och deras behov. Det som har hänt är ju ett strålande exempel på det :(

Kan någon förklara kaliumets roll i en koralls liv *snälla*

Vi vill verkligen veta lite mer om metallförgiftning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan va det som gör att ni har fått lite obalans i systemet bara. Ni kanske skulle lugna ner er lite med det.?

Fast nu har vi inte bytt på 2 veckor, tanken ifrån början var att byta 80 liter varannan vecka för att ha bytt 10% i månaden.

Vad tycker du Stefan, hur länge ska vi vänta innan vi gör nästa vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte testa lite nitrat.

Oavsett om ni kör med KNO3 eller NaNO3 (salpeter) så är ju risken att det skall gå snett noll.

.

Om du var oss, vilken av de två skulle du testa med?

Och hur mycket/ofta?

Köper man allt på apoteket? Eller finns det någon färdig "akvarie" blandning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni kan ju alltid dosera en halv ppm mha salpeter. Finns i kryddhyllan i vanliga matbutiker.

Ett gram KNO3 ger 0,5ppm NO3 i 1200 liter. Hur mycket salpeter det motsvarar vet jag faktiskt inte. Har för mig det är väldigt likt KNO3.

I mitt 1550 med mycket koraller tillsätter jag nitrat. Jag har löst en kryddpåse (~40 g salpeter) i 80 ml vatten. Förbrukningen är ungefär 3-4 ml per dag. Jag matar ungefär 30 gram frysfoder per dag.

Tack Ove och Stig!

Vi provar och ser om det blir någon förbättring, hur snart borde den ske i så fall.

Tack alla andra också för att ni tog er tid att försöka hjälpa oss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menade med metalförgiftning var att man kan jämföra med överdosering av t.ex zeospur som ger sådan blekning. När min elektroniska ph-mätare föll i akvariet så bleknade korallerna väldigt mycket, liknande era koraller och det var 9v batteriet som läckte ut en massa ämnen som förgiftade karet men inga koraller dog p.g.a ett större vattenbyte och sedan filtrering med aktivt kol. Den korall som ser risigast ut på era bilder är montiporan och jag skulle flytta ner den närmare botten ett tag och ta det lugnt med matning med fauna marinpreparaten, de hjälper, men för mycket så får ni fosfatproblem och kanske på sikt cyano, så var det för mig. Ta det lugnt med vattenbyten ett tag och dosera lite nitrat. Kolla upp temeraturen också för säkerhets skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det mycket grönalger på rutorna (de här hårda prickarna som är svåra att få bort)?

MVH Lasse

Vad menar du med detta Lasse, vilken slutsats drar du av dessa hårda prickar? Jag har dem också, och mina koraller ser ut som de gått några varv i torktumlaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...