Gå till innehåll

Bleknande koraller!


Karoline

Rekommenderade inlägg

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej allesammans!

Vi behöver hjälp med ett stort problem.

Vi flyttade ju den 1:a oktober 2007 och några veckor efter att allt var i gång så fick vi en ordentlig algtillväxt. Det hade vi nästan förväntat oss eftersom vi flyttade allt i två steg.

Algproblemet är nu sedan två veckor under kontroll(med hjälp av snäckor?), men nästan alla koraller har bleknat och har väldigt ljusa färger. De som har bleknat är sps:er, knappar och vissa ricordeor (yuma men inte florida) De som inte har bleknat är gorgonier och xenia.

Det märkligaste är att nitraten aldrig gick upp i någon direkt topp utan hållt sig på den nedre skalan. Vilket är väldigt märkligt eftersom det var en så stor flytt med 160 kg ls.

Samma sak har hänt oss förut men då provade vi på ultralith. Men nu sedan 1 år så kör vi väldigt basic (skummare, aktivt kol och uv). Vi använder alltså inga preparat för att få ner närings nivåer.

Nu matar vi korallerna rätt hårt med faunamarins ultra min S, ultra min F, ultra clam, ultra organic och ultra seafan.

Sjöhästarna matas tre gånger om dagen, totalt så blir det 8 kuber blandat mysis och artemia plus att de får vitaminer ultra food energizer.

Ljuset vi kör med är osram 67 2x80 W, faunamarins 3 olika (2xvitt, 1xduo, 1xblått i varje ramp) rör 4x80 W, 4x54 W och akvariet är 70 cm högt så det borde inte bero på att det är för ljust.

Vatten värden är följande:

Saliferts tester.

Nitrat - 0,2

KH - 8,0

Calsium - 360 (jobbas upp)

PH - 8,2

Fosfat - 0

Magnesium - 1280

När vi startade upp 1:a oktober så körde vi med TM pro reef, det enda som låg lågt då var KH.

Men nu kör vi med AN crystal reef.

Färgerna har bleknat sen "ny" starten.

Vad gör vi för fel?

Så här illa är det: (Före - Efter bilder)

[ATTACH]19262[/ATTACH] - [ATTACH]19263[/ATTACH]

[ATTACH]19264[/ATTACH] - [ATTACH]19265[/ATTACH]

[ATTACH]19266[/ATTACH] - [ATTACH]19267[/ATTACH]

[ATTACH]19268[/ATTACH] - [ATTACH]19269[/ATTACH]

Oj....ser ju ut som äkta bleaching...dvs zoozanthellförlust...hur är de med jod?? jodbrist kan ge detta, vilket i sin tur kan bero på alltför kraftig filtrering med aktivt kol. Skulle provat ta bort kolet, o tillsätta lite kaliumjodid. kanske skulle jag också slutat med kolkälla dvs ultraorganic...då den konsumerar näringsämnen som nog korallerna behöver nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, nu har jag hittat en tråd som Dimorb skrev 070618 - Sps med förtunnad vävnad = Jodbrist??

Har inte läst igenom alla sidorna än.

I hans tråd så rekomenderas kaliumnitrat och/eller natriumnitrat.

Tycker ni att vi ska prova nått av det och i så fall, kan vi köpa det på apoteket??

Vad händer egentligen om man tillsätter för mycket jod?

Vi har inte gjort det, men det kan ju vara intressant att veta vad som skulle kunna hända.

Kan det vara så att det är för lite jod i vårat akvarie? Knapparna är ju så ljusa.

Kanske skulle köpa ett sånt test med?!?! Har hört att de ska vara lynniga?

Jag (Karoline) blir så sur när jag inser att jag egentligen inte kan nått om koraller och deras behov. Det som har hänt är ju ett strålande exempel på det :(

Kan någon förklara kaliumets roll i en koralls liv *snälla*

Vi vill verkligen veta lite mer om metallförgiftning.

kaliumbrist är mer ovanligt, o jodbrist tillsamans med kolfiltrering vanligare. Men om du tar kaliumjodid, som ju de flesta jodtillsatser är, så får du ju med kalium också!

De går ju i o för sej att mäta jod först, men dessa tester är lite svårtolkade. Du har inget att förlora, stänga av kolet o kör jod ett par veckor.

PS: hade själv precis detta fenomen för 10 år sen, men ednast vissa koraller blekade, så de kan nog va lite individuellt vilka koraller som råkar ut för zoozanthellförlust vid jodbrist (eller kaliumbrist). Mina kom tillbaka efter 3 veckor med dubbel joddosering.

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du med detta Lasse, vilken slutsats drar du av dessa hårda prickar? Jag har dem också, och mina koraller ser ut som de gått några varv i torktumlaren.

Jag var ute och fiskade efter om det fanns några tecken på allvarlig nitratbrist. Den sista bilden visade ett symptom som jag känner igen. Jag har inte tillräcklig erfarenhet om de andra korallerna men "hairy mushroms" har jag stor erfarenhet av. Just sådan blekning har jag råkat ut för vid ett flertal tillfällen och det verkar som lite nitrat i vattnet motverkar denna blekning och kan - om det inte gått för långt återställa korallen.

Tyvärr, svaret som kom (för mig :)) både motsäger och stryker under att så kan vara fallet. Min erfarenhet är att de hårda fläckarna kommer när akvariet är i bra balans, pumpningen av xenian säger att det är låga nitratvärden men ogräsväxten säger att det finns alla näringsämnena. Är akvariet i verklig obalans så kommer mycket bubblor upp lite här och var (skitalgsproduktion)

Vad göra? Ja det är ofarligt att pröva nitrattilsats under några veckor - några vattenbyten och ordningen är återställd om det inte fungerar. Jag skulle testa men jag är inte övertygad om att det fungerar.

Vad gäller doseringen. Kaliumnitrat består av 61 % nitrat och natriumnitrat består av 67 % nitrat.

Jag brukar göra en stamnlösning bestående av 40 gram kaliumnitrat och uppfyllt till 500 ml i en halvliters petflaska. Då ger en ml en höjning med 0,5 ppm per 100 liter. Har man ett akvarium på 1000 liter vatten så skall man ge 10 ml av stamlösningen om dan för att tillföra så koncentrationen blir 0,5 ppm. Använder du natriumnitrat skall du ta ca 37 gram och späda upp till 500 ml för att 1 ml skall få samma verkan.

Mina resultat har jag fått med kaliumnitrat.

Jag ville inte föreslå det direkt eftersom det ibland låter på mig som detta råd är ett "sesam öppna dig" på allting vilket det givetvis inte är.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej allesammans!

Färgerna har bleknat sen "ny" starten.

Vad gör vi för fel?

Så här illa är det: (Före - Efter bilder)

[ATTACH]19262[/ATTACH] - [ATTACH]19263[/ATTACH]

[ATTACH]19264[/ATTACH] - [ATTACH]19265[/ATTACH]

[ATTACH]19266[/ATTACH] - [ATTACH]19267[/ATTACH]

[ATTACH]19268[/ATTACH] - [ATTACH]19269[/ATTACH]

Jag vet inte hur ni burit er åt men för mig ser det ut som om ni fått till en äkta zeovit-look på "efter"-foton. icon10.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menade med metalförgiftning var att man kan jämföra med överdosering av t.ex zeospur som ger sådan blekning. När min elektroniska ph-mätare föll i akvariet så bleknade korallerna väldigt mycket, liknande era koraller och det var 9v batteriet som läckte ut en massa ämnen som förgiftade karet men inga koraller dog p.g.a ett större vattenbyte och sedan filtrering med aktivt kol. Den korall som ser risigast ut på era bilder är montiporan och jag skulle flytta ner den närmare botten ett tag och ta det lugnt med matning med fauna marinpreparaten, de hjälper, men för mycket så får ni fosfatproblem och kanske på sikt cyano, så var det för mig. Ta det lugnt med vattenbyten ett tag och dosera lite nitrat. Kolla upp temeraturen också för säkerhets skull.

Tack Jörgen för en bra beskrivning.

Vi provar ditt tipps, slutar mata med FM:s korallmat ett tag (hur länge?)

Idag så känns det som om korallerna (inte gorgonierna) håller på och "svälter" men eftersom vi nu tillsätter natriumnitrat (start idag) så kommer de väl att få lite näring?

Nu när det är mörkt så är polyperna väldigt stora, även på montiporan. Om vi nu när det är mörkt ger dem lite cyklopeze (stavning?) så borde de väl få i sig lite näring?

Temperaturen i karet ligger på 22-23 grader, sjöhästarna vill ha lite kallare. Men vill koraller ha det?

Kan vi fortsätta att ha aktivtkol i karet? Vi har inte mycket alls i karet, kanske 2,5 dl.

Hur länge ska vi vänta med vattenbytena? Vi har inte bytt på 2 veckor nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vi fortsätta att ha aktivtkol i karet?

Jag skulle definitivt ta bort kolet...de finns kar som pgr av just kol råkat ut för bleaching...särskilt ihop med ytterligare stress o ibland ökning av ljuset. Du har trots allt nitrat i karet...kan inte va de som ger detta fenomen, o inte med en matning du beskriver...jod är nåt som kan ta slut väldigt fort...värt ett försök, funkade för mej.

Lycka till hur som helst:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle definitivt ta bort kolet...de finns kar som pgr av just kol råkat ut för bleaching...särskilt ihop med ytterligare stress o ibland ökning av ljuset. Du har trots allt nitrat i karet...kan inte va de som ger detta fenomen, o inte med en matning du beskriver...jod är nåt som kan ta slut väldigt fort...värt ett försök, funkade för mej.

Lycka till hur som helst:)

Jod har vi skvätt i lite då och då, men sen så blev vi lite rädda för att överdosera.

Vad händer om man gör det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade just ett förslag till på tangentbordet men hejdade mig.

Nu är det viktigaste att besluta vilket tips du skall följa (mitt!!!) eller något annat och hålla dig till det till dess du ser resultat. Skall du gå till konsum är det antingen Storgatan eller Drottninggatan som gäller. Mitt emellan är det bara hus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade just ett förslag till på tangentbordet men hejdade mig.

Nu är det viktigaste att besluta vilket tips du skall följa (mitt!!!) eller något annat och hålla dig till det till dess du ser resultat. Skall du gå till konsum är det antingen Storgatan eller Drottninggatan som gäller. Mitt emellan är det bara hus.

På 56 minuter hann vi bestämma oss, åka och handla (vi bor på landet), blanda och ha i 5 ml natriumnitrat. Dock något svagare lösning än ni andra rekomenderat. Ska ha i lite mer i fortsättningen och ge det här en chans.

Ska skippa mata korallerna med ultra min S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade just ett förslag till på tangentbordet men hejdade mig.

Nu är det viktigaste att besluta vilket tips du skall följa (mitt!!!) eller något annat och hålla dig till det till dess du ser resultat. Skall du gå till konsum är det antingen Storgatan eller Drottninggatan som gäller. Mitt emellan är det bara hus.

Berätta gärna om andra förslaget, vi kan kalla det plan B ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sjukaste med nitrat testet är att det lika gärna skulle kunna vara "noll".

För varje gång som vi testar det så får vi verkligen kolla under alla lampor och ljus för att överhuvud taget se nått, väldigt genomskinligt.

Tack alla som hjälper oss!

Jag brukar tjata om detta, men det är dagsljus som gäller om man ska få några vettiga avläsningar överhuvudtaget

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slog mig en tanke - Lundsbrunn - bor ni eget hus med eget vatten? Är huset gammalt? Har ni renoverat något vad gäller vattenledningar eller vattenberedare? (Jörgens inlägg om metallförgiftning fick mig att tänka). Tycker som Stig iofs (följ en linje ni tycker verkar vara riktig) men det finns ju inget som hindrar att ni under tiden kontrollerar kopparhalten före och efter osmosen.

MVH Lasse

Edit: Ni har säkert inte undgått att förstå vad jag tycker om nitrattestning i saltvatten :). Så för mig spelar ingen roll vilket ljus ni använder vid bestämningen :). Förlita er till vad ni ser istället (i karet och bli inte för nervösa - om ni bestämt att följa nitratspåret (vilket jag själv troligtvis gjort också i samma läge) så ge det 2 - 3 veckor).

Cyclo-ez är efter mina erfarenheter något av det bästa man kan ge. Har användt bland annat det nu under ca 3 månader och mina mjukkoraller har aldrig varit bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även då är det svårt ;)

men då kansek du helt enkelt har nitrat brist då...även om jag tror mer på dessa tester än andra, så är ju värdte 0.2 mkt svårtolkat...kan lika gärna vara noll på testet...o vad ligger du då...kanske 0.05...de är sannolikt riskabelt lågt...zoozanthellerna behöver mer kväve än så om du inte kör med bakterier al la zeovit. Så nitratdosering här är nog inte så dumt...men en fråga: hur fort kom denna blekning?? vi nitratbrist brukar ju korallerna ljusna efter hand men kanske inte precis över en natt bli vita..de senare talar för nåt annat.

I mitt fall gick de mkt fort o korallerna blev verkligen kritvita..om de är så, tror jag inte alls på nitratbrist...de går långammare, o zoozanthellerna stendör inte så snabbt...för de finna alltid nåt kväve, o du matar såpass mkt.

Dock skall du säkert följa ett spår nu, så testa med nitrat o raportera tillbaka...skall bli mkt intressant.

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den förändring jag ser på bilderna tillsammans med de tillsatser ni tillsätter säger mig att ni kanske sänkt ert fosfat för snabbt... och kanske även nitratet.

Att dra ner på FM tillsatserna är nog klokt och att samtidigt tillsätta lite nitrat är också en vettig åtgärd.

Vill ni få i lite fosfat i akvariet så tillsätter ni bara lite Ultra Clam, upplöst i lite akvarievatten några dagar tills testet börjar ge utslag. OBS mät innan doseringen!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den förändring jag ser på bilderna tillsammans med de tillsatser ni tillsätter säger mig att ni kanske sänkt ert fosfat för snabbt... och kanske även nitratet.

Att dra ner på FM tillsatserna är nog klokt och att samtidigt tillsätta lite nitrat är också en vettig åtgärd.

Vill ni få i lite fosfat i akvariet så tillsätter ni bara lite Ultra Clam, upplöst i lite akvarievatten några dagar tills testet börjar ge utslag. OBS mät innan doseringen!.

Eftersom vi inte tillsätter något för att få ner nitrat och fosfat så förstår vi inte vad du menar när du säger att vi sänkt dem för fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slog mig en tanke - Lundsbrunn - bor ni eget hus med eget vatten? Är huset gammalt? Har ni renoverat något vad gäller vattenledningar eller vattenberedare? (Jörgens inlägg om metallförgiftning fick mig att tänka). Tycker som Stig iofs (följ en linje ni tycker verkar vara riktig) men det finns ju inget som hindrar att ni under tiden kontrollerar kopparhalten före och efter osmosen.

MVH Lasse

Edit: Ni har säkert inte undgått att förstå vad jag tycker om nitrattestning i saltvatten :). Så för mig spelar ingen roll vilket ljus ni använder vid bestämningen :). Förlita er till vad ni ser istället (i karet och bli inte för nervösa - om ni bestämt att följa nitratspåret (vilket jag själv troligtvis gjort också i samma läge) så ge det 2 - 3 veckor).

Cyclo-ez är efter mina erfarenheter något av det bästa man kan ge. Har användt bland annat det nu under ca 3 månader och mina mjukkoraller har aldrig varit bättre.

Vi har komunaltvatten sen några år tillbaks, så det är nog inte det.

Alla sjöhästar (väldigt känsliga mot koppar) och snäckor lever, även våran Elysia crispata.

Men vi ska ändå köpa ett test och se.

Tack för all hjälp :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...