Gå till innehåll

Bleknande koraller!


Karoline

Rekommenderade inlägg

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Eftersom vi inte tillsätter något för att få ner nitrat och fosfat så förstår vi inte vad du menar när du säger att vi sänkt dem för fort.

Exempelvis Ultramin S innehåller kolkälla vilket ger den effekten! Även Ultra organic.

Tyvärr är det ofta svårt att få koraller som de på bilderna att ta sig igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exempelvis Ultramin S innehåller kolkälla vilket ger den effekten! Även Ultra organic.

Tyvärr är det ofta svårt att få koraller som de på bilderna att ta sig igen.

Vi har endast använt utramin s och organics de två senaste veckorna.

Vi hoppas de tar sig. Alla koraller har ju iaf polyperna ute hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte att UltraMinS och organic orsakar så snabb sänkning, dom innehåller aldeles för lite kolkälla för det och dosen är ju ganska liten.

Däremot tycker jag ni kan prova att blanda UltraClam, CyclopEeze och UltraMinS till en tjock smet, täck sedan blanningen med ett 2mm tjockt lager UltraMinS, låt det suga ett dygn i kylen, tillsätt ytterligare lite UltraMinS (1mm lager)och låt suga ett par timmar. Häll sedan i detta i karet ett par ggr/dag ungefär som en ärta varje gång. Lös upp "ärtan" i lite akvarievatten innan ni häller i den. Blandninen håller sig ungefär 1v i kyl så blanda inte för stora doser åt gången.

Tyvärr har en del sett en ökning av cyano med detta (inklusive mig själv), ha bara i blandningen mer sällan om ni ser ökning av cyano.

Detta fungerar utmärkt på SPS iaf, kan tänka mig att det har effekt på mjukisar med.

Organic dosen kan köras som vanligt.

Vet inte om lyset varit uppe, kan det vara så att ni bränner korallerna med för mycket lyse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hrmmmmm, ni skulle sluta med ultraminS tills nitraten gått upp lite..........

Vi kör inte med Ultramin S nu, förklarade bara för Magnus att vi bara hade kört den i två veckor innan vi skrev om vårat problem. Oj vad komplicerad meningen blev nu :)

Ingen Ultramin S har vi i :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte att UltraMinS och organic orsakar så snabb sänkning, dom innehåller aldeles för lite kolkälla för det och dosen är ju ganska liten.

Däremot tycker jag ni kan prova att blanda UltraClam, CyclopEeze och UltraMinS till en tjock smet, täck sedan blanningen med ett 2mm tjockt lager UltraMinS, låt det suga ett dygn i kylen, tillsätt ytterligare lite UltraMinS (1mm lager)och låt suga ett par timmar. Häll sedan i detta i karet ett par ggr/dag ungefär som en ärta varje gång. Lös upp "ärtan" i lite akvarievatten innan ni häller i den. Blandninen håller sig ungefär 1v i kyl så blanda inte för stora doser åt gången.

Tyvärr har en del sett en ökning av cyano med detta (inklusive mig själv), ha bara i blandningen mer sällan om ni ser ökning av cyano.

Detta fungerar utmärkt på SPS iaf, kan tänka mig att det har effekt på mjukisar med.

Organic dosen kan köras som vanligt.

Vet inte om lyset varit uppe, kan det vara så att ni bränner korallerna med för mycket lyse?

Leif på Triton har redan lärt oss :)

Det är så vi gör i vanliga fall.

Men nu blandar vi clam, seafan och CyclopEeze i osmosvatten enbart.

Vi skippar Ultramin S, F och organic just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter snart en veckas dosering med nitrat känns som att man kan se en viss skillnad på montiporan. Vi kommer fortsätta med detta i två veckor till om inget dramatiskt händer...

Idag lade vi märke till att det växer mer kalkalger i sumpen än i karet. Höjde upp rampen 5 cm för att se om det ändå skulle vara för intensivt ljus??

Koraller i indirekt ljus har finare färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skrev i eran andra tråd men kanske passar bätre här ni har inte ökat på belysningen i det nya karet så att ni har bränt korallerna det krävs inte jätte mycket utan att man får vänja in dom lite.

Bara en tanke det kanske redan har kommit upp tidigare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skrev i eran andra tråd men kanske passar bätre här ni har inte ökat på belysningen i det nya karet så att ni har bränt korallerna det krävs inte jätte mycket utan att man får vänja in dom lite.

Bara en tanke det kanske redan har kommit upp tidigare

Tack för tipset, vi har pratat om det här för några dagar sedan här hemma.

Det sjuka är att vi har någon timmas kortare lys tid nu samt att det varit snudd på samma höjd från korallerna och ramperna i nya karet. Ramperna hängde ca 20 cm över vattenytan i vårt 540 som var 60 högt och 7-8 cm över vattenytan i vårt nya som är 70 högt. Känns ju som vatten måste filtrera bort ljus bättre än luft.

Bara ett rör var tok nytt, ett FM duo gick av i flytten.

Men jag hoppas att det hjälper och det kan ju vara en bidragande orsak.

Känns som makroalgerna och våra skitalger som vi haft nu strax innan kanske tagit upp mycket ämnen. Caulerpa snigel sökes ;)

Skämt och sido är jag rätt trött på makroalger just nu, de har verklgen satt fart igen nu när vi tillsätter nitrat. Var tvungen att gallra bort en hel del idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skämt och sido är jag rätt trött på makroalger just nu, de har verklgen satt fart igen nu när vi tillsätter nitrat. Var tvungen att gallra bort en hel del idag.Skämt och sido är jag rätt trött på makroalger just nu, de har verklgen satt fart igen nu när vi tillsätter nitrat. Var tvungen att gallra bort en hel del idag.

Då hade ni trots allt något sneförhållande mellan kväve och fosfor. Fosfor har ni ju inte satt till eller hur och makroalgväxten ökar i och med nitrattillsättningen. Fosfor fans alltså men nitrat var brist. Nu kommer fingertoppskänslan - så länge det finns fosfor så kommer makroalgerna lägga beslag på nitraten - tar ni bort för mycket makroalger kan kanske skitalgerna gå framåt. det är ingen lätt balansgång. Kör ni med kalkvatten? Det brukar hålla nere en del skitalger annars.

Lycka till

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då hade ni trots allt något sneförhållande mellan kväve och fosfor. Fosfor har ni ju inte satt till eller hur och makroalgväxten ökar i och med nitrattillsättningen. Fosfor fans alltså men nitrat var brist. Nu kommer fingertoppskänslan - så länge det finns fosfor så kommer makroalgerna lägga beslag på nitraten - tar ni bort för mycket makroalger kan kanske skitalgerna gå framåt. det är ingen lätt balansgång. Kör ni med kalkvatten? Det brukar hålla nere en del skitalger annars.

Lycka till

MVH Lasse

Tack för en bra förklaring.

Det är ändå en hel del makroalger kvar. Vi använder Natriumhydroxid för närvarande i syftet att få bort fulalgerna.

Måste erkänna att det inte känns som vi har full koll på det vi håller på med just nu. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta känns inte helt bra..många recept o många teorier.

jag är inte förvånad att ni nu får alger...för att de skulle vara 0.00 i fosfat, de låter osannolikt, så visst trivs algerna nu när nitraten höjs.

Jag tror inte att koraller blkenar i den grad ni beskriver av att han 0.2 i nitrat...kan inte vara så...de är fortfarande långt över de värden korallen är skapt för...visst kan man se att de får en annan färg...men absolut inte den bleaching ni visat på fotona. zoozanthellerna har dött av en annan orsak...de är verkligen min övertygelse.

jag skulle försökt begränsa nöringsväördena på vanligt sätt, men inte köra med kolkälla, dvs utan hålla nuitrat på den nivå ni hade innan nitrattillsättningen. skulle också mäta upp fpsfat, så de inte är galet...de behöver absolut inte vara 0.00 de heller, men inte över 0.03.

Sen skull ejag göra eett par vattenbyten så spårelementen tillgodoses...jag tror de är där fleet ligger...o då får du jod på köpet...de senare skull ejag dock tillsätta separat i låg dos, trots vattenbytet. aktivt kol skulle jag avbryta för tillfället, om om du kör rowaphos skulle jag nog va lite försiktig med de också. därefter skulle jag testa ngr dar med ultralife, som kan ta bort oönskade produkter, om de tex skulle vara nån metallförgiftning. vidare skulle jag tillsätta lite bakterier, men ingen kolkälla, o inget annat. alltså:

vattenbyte

jod

bort med kol

minska eller ta bort rowaphos om mätning visar 0.00 i fosfat

ingen tillsättning av nitrat

om de koraller som står ljusast mår sämst, flytt av koraller

bruk av ultralife

tillsätta lite bakterier

ingen kolkälla eller andra preparat

självklart skall kh o ca ligga rätt

deta är råd som går emot de ni redan gör...jag vill inte förvilla er, utan bara berätta vad jag tror o känner e rätt i detta fall. Sjävklart förstår jag om ni vill fullfölja ert spår. vidare är mina råd inte vetenskapliga, utan de jag nu skrivit handlar mer om en känsla...

hur som helst..hoppas detta löser sej

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas - deras akvarium har besvarat frågan om det var för lite nitrat. I och med att makrosarna började växa ordentligt så är det konfirmerat att det rått nitratbrist. Detta har givetvis drabbat zooxantellerna också. Det är inte säkert att det är den enda orsaken men nu finns en av förutsättningarna för att korallerna skall kunna ta upp nya zooxanteller.

Om vi talar om det jag kan, mjukisarna så har jag räddat ett flertal från det läge som er sista bild visade i och med jag började dosera nitrat mot mina små utbrott på några kvadratcentimeter av röda cyanomattor.

Karro och Anders

Det troliga är att den nitrat ni doserar försvinner lika fort som ni sätter till om det är så att ni får skörda makrosar. Därgör är det nog helt riktigt att ni minst doserar i de två veckor ni tänkt. skörda ut makrosar så exporterar ni fosfat den vägen. Jag skulle tippa att kalium (eller var det natrium) nitraten blir kvar i ert medicinskåp även efter de här två veckorna :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta känns inte helt bra..många recept o många teorier.

Vi kommer att fortsätta köra så som vi gör idag.

Det är för många super duktiga akvarister som gett oss de här råden för att vi ska våga göra på något annat sätt.

Vi har gjort ett vattenbyte igår för att tillsätta lite näringsämnen och rensa ur makroalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gav rådet att flytta ner montiporan en bit. Har ni gjort det?

Tyvärr inte flyttat ner den, hela "plattan" är totalt fastvuxen på stenen den sitter på.

Däremot har vi flera fragment av den på olika ställen och höjder i karet, de är inte lika ljusa som detta ex. Vi använder den här nu som referenskorall för att se om det blir bättre med nitraten och att vi flyttat upp rampen några cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas - deras akvarium har besvarat frågan om det var för lite nitrat. I och med att makrosarna började växa ordentligt så är det konfirmerat att det rått nitratbrist. Detta har givetvis drabbat zooxantellerna också. Det är inte säkert att det är den enda orsaken men nu finns en av förutsättningarna för att korallerna skall kunna ta upp nya zooxanteller.

Om vi talar om det jag kan, mjukisarna så har jag räddat ett flertal från det läge som er sista bild visade i och med jag började dosera nitrat mot mina små utbrott på några kvadratcentimeter av röda cyanomattor.

Karro och Anders

Det troliga är att den nitrat ni doserar försvinner lika fort som ni sätter till om det är så att ni får skörda makrosar. Därgör är det nog helt riktigt att ni minst doserar i de två veckor ni tänkt. skörda ut makrosar så exporterar ni fosfat den vägen. Jag skulle tippa att kalium (eller var det natrium) nitraten blir kvar i ert medicinskåp även efter de här två veckorna :)

MVH Lasse

Så om vi skördar makrosarna med jämna mellanrum så borde korallerna hinna ta upp nitrat?

Kan våran brist på Ca påverka zooxantellerna?

Om några dagar ska detta värde vara bra igen. Vi tillsätter FM's CaCl2 x 2H2O & NaHCO3 enligt beräkningar på FM's sida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[

QUOTE=Lasse;214355]Jonas - deras akvarium har besvarat frågan om det var för lite nitrat. I och med att makrosarna började växa ordentligt så är det konfirmerat att det rått nitratbrist.

tror du tänker fel lasse. de bevisar endast att de finns fosfat. algväxten va ju knappast noll innan heller. självklart ökar algväxten nu med nitrattillsättning, men de betyder inte att de va nitratbrist innan. en ökning av algväxten är ju att förvänta oavsett ursprungsnitratvärdet. de säger bara att de finns fosfat i burken.

0.2 är inte bristvärde o ger definitivt inte bleaching.

?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...