Gurra G Postat 19 januari 2008 Författare Postat 19 januari 2008 ok:) så om jag höjer temperaturen på vattnet till osmosen så ger den mer? är algerna något problem? ska jag starta någon liten pump med filter för att få ut dem eller? Citera
NiXoN Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Lek inte med värmen på osmosen, det kan sluta illa...Ta de lungt och läs svaren, misstänker att Stig syftade på värmen i karet.//NiXoNEdit, Tempen gör skillnad men det är möjligt att du inte har tillräckligt mycke tryck i vattenledningen för att få max effekt på osmosen.. Citera
stigigemla Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Det är några som fått varmvatten i osmosen- och adjö. Lägg värmaren i karet så att vattnet är 20 -27 grader när du blandar i saltet. Citera
Gurra G Postat 19 januari 2008 Författare Postat 19 januari 2008 ok men vad är det som händer med osmosen? går den sönder?och hur gör jag med dessa jäkla alger? förgiftar de vattnet om dem dör? eller är det ingen fara? Citera
Gurra G Postat 19 januari 2008 Författare Postat 19 januari 2008 här kommer lite bilder på akvariet och dagens bidrag till akvariet: sumpen:) 1:osmosen2:skummaren3:div, salt och tester mm..4:pumpen5:beg. tunse osmolator som jag ska ha för att det inte ska bli översvämning i rummet 6:ett (av 6 st) hemma byggt klips som håller i en av de 2 slangarna som går från pumpen, i sumpen, till akvariet7:ett annat klips som både håller i slangen men okså riktar den nedåt så att vattenstrålen inte stänker utanför8:hela akvariet halvfullt med vatten (tog ca ett dygn att fylla så här mycket... och då gick den hela natten9:i skåpet, sumpen (med skummaren hängandes på högerkanten) till vänster och div tester och tillbehör till höger10:i sumpen, skummarens insug till höger och pumpens insug till väster11:i sumpen, pumpennu fattas bara ytavriningsboxen sen har jag all teknisk utrustning(förutom belysningen och en fläkt som jag ska beställa från triton, en 150w MH lampa och 1-2 blåa lysrör) ytavriningsboxen blir klar i morrn:) ska även blanda salt i morrn... men innan dess är det bara till att räkna dropparna från osmosen... Citera
Trilobite Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Visst är det härligt att få paket!Om du inte får tätt där du kopplar in osmosen kan du använda gängtejp. Citera
Gurra G Postat 19 januari 2008 Författare Postat 19 januari 2008 jätte härligt:) och gud va skönt att äntligen komma nån vart:) tack för tipset men den håller tätt endå... Citera
Gurra G Postat 19 januari 2008 Författare Postat 19 januari 2008 japp:) ska blanda i salt i morrn och sen ha i sand på månda kanske? eller? Citera
NiXoN Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Ett tipps är att provköra med sötvatten innan du blandar i salt.Bekvämare o labba och fixa samt om du uptäcker nåt fel så är det bekvämt att bara tömma karet och åtgärda. //NiXoN Citera
Gurra G Postat 19 januari 2008 Författare Postat 19 januari 2008 en fråga: många har diskuterat om det är bäst att ha i bottenmaterialet före levandestenen eller tvärtom jag tänkte ha i stenen ca en dag efter att jag blandat i saltet och sen ca 10 dagar senare ha i ls... det blir ju svårare att suga upp slem/ detrius mm men det tar jag... finns det några fler nackdelar?funderar på att blanda 150l osmosvatten med 20l "vanligt" kranvatten för att fortfarande få med lite ämnen... är det en bra tanke? Citera
Trilobite Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Alltid sten först - har du sanden först kan stenen ligga ostadigt. Dessutom kan det bli så illa att stenen tynger på ett enda gruskorn mot bottenglaset, vilket ökar risken för att det spricker. Citera
Gurra G Postat 20 januari 2008 Författare Postat 20 januari 2008 aha... aj då... i daniel knop's bok saltvatensakvariet stod det en "ritning" om hur man skulle starta upp det och då hadde han i sanden före LS'n men jag missade tyvärr en liten detalj och det va att han tyckte att man skulle ha i några "torra stenar" på bottnen först och sen hälla i sand... men ok då vet ja:) tack för svaret ställde klockar på 08:00 för att tömma osmoshinken.. då jag tittade in i akvariet var vattnet alldeles mjölkigt kan det vara fel på vattnet?och nu när jag använde pumpen för att pumpa upp vattnet från osmos hinken till akvariet så lossnade en massa slem från rutan... någontig man ska bry sig om? Citera
Gurra G Postat 20 januari 2008 Författare Postat 20 januari 2008 ska bli bafflar i sumpen idag... hur långt måste det vara i mellan dem för att 2000L/H ska kunna passera? de ska vara 13 cm breda. meningen är att bafflarna ska ta bort micro bubblor:) Citera
stigigemla Postat 20 januari 2008 Postat 20 januari 2008 Det är inte ovanligt att du får en bakteriefilm på rutorna. Vattnet klarnar på ett par dagar. Det går fortare om du lägger i levande sten. Det är bara litet kalk som fällt ut med koldioxid från luften. Citera
Gurra G Postat 20 januari 2008 Författare Postat 20 januari 2008 aha, ok, ingen fara då? startat pumpen nu och haft i salt:) även byggt in bafflar i sumpen och gjort färdigt överrinningsboxen:) väntar nu bara på att silikonet ska "torka" Citera
Gurra G Postat 20 januari 2008 Författare Postat 20 januari 2008 funderar på att köra med led belysning istället för MH... undrar då om jag kan skjuta upp datumet för att sätta i LS för jag har ju blandat till saltet nu..., eller om det går att köra med annan belysning så länge tex. kontors belysning... går det? Citera
Trilobite Postat 20 januari 2008 Postat 20 januari 2008 Ljuset behövs ju bara för korallernas skull. Har du inga koraller kan du ju köra på nästan vad som helst. Citera
Gurra G Postat 20 januari 2008 Författare Postat 20 januari 2008 men vilken tur då du kan jag ju sätta dit kontors lampan så länge:) tack! ska ju bygga den så då tar det ju lite tid... Citera
Gurra G Postat 21 januari 2008 Författare Postat 21 januari 2008 månda idag igen... gäsp... vattnet blev väldigt grumligt igår när jag hadde i saltet när ska jag ha i aktivt kol då? ska starta skummaren i dag/imorrn... korlet ska vara i en behållare i skummaren... blir nog en DIY-LED belysning. Citera
addo Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 Starta skummaren direkt, kolet behövs nog inte, varför ska du ha det i skummarn? Citera
Gurra G Postat 21 januari 2008 Författare Postat 21 januari 2008 det är en behållare för det i den så jag tänkte att man kunde utnytja den då Citera
Gurra G Postat 21 januari 2008 Författare Postat 21 januari 2008 startat den nu... den för ett j*la liv! ska den det? man får vell kanske börja sova med hörsenkåpor... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.