Gå till innehåll

Ph som sjunker


Halogen

Rekommenderade inlägg

Hej & Gott nytt År!

Jag har problem med att hålla ph uppe på en lagom nivå. Jag tänkte att 8,0 på morgonen som sen ökande till ca 8,3 vore lagom. Men jag ligger istället på ca7,7 på morgonen.

Igår morse så droppade jag i NaOH så att jag fick upp ph till 8,0. Nu kollade jag på morgonen igen och då var ph:t 7,7 igen. Syrehalten låg runt 6,0ppm. Frågan är om det är syresättningen som är boven i dramat. Men jag vet inte vad den låga syrenivån beror på, jag har kraftig ytrörelse samt en Deltec mc500 skummare som hela tiden blandar i stora mängder luft i vattnet.

I karet har jag 2clowner, 1palett & en kopparbandad. Så det är inga stora mängder fisk i ett 275liters kub. I mitt yngelssytem som är på totalt 90liter har jag för tillfället 8,0ppm(syre) och där har jag bara en deltec skummare och inga cirkulationspumpar. Vad är det som gör slut på mitt syre

och sänker mitt ph?

Jag har problem med cyano på sanden också, men det har väl inget med det här att göra?

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Temperatur? Har du 25 grader så är maximal syresättning i sötvatten 8,26 promille - saltvatten ligger ca 1 - 1,5 promille under. Vid 26 grader är 100% mättnad 8,12 ppm, vid 27 grader - 7,97 ppm i sötvatten. Du ligger inte så illa till som du tror. Jag antar att du har ca 27 grader och då ligger du någonstans vid 87 - 92 % mättnad. När mätte du? Lägsta värdet har du precis när du slår på ljuset och högsta får du precis när du slår av ljuset normalt sett - med din kraftiga ytrörelse och skummare så bör det vara ganska jämnt med syrenivån oberoende på tid.

Vad gäller pH så har jag räkat ut för detta själv på senaste tiden fast jag lägger i kalkvatten varje kväll. Undersök ditt KH. Är det lågt så kan du höja det lite. Om du samtidigt har lågt pH så kan du om du gör det försiktigt använda natriumkarbonat (Na2CO3) för att justera både pH och KH uppåt. Använder du bikarbonat (NaHCO3) så justeras pH:t ofta nedåt (om du ligger över 7.8 - 8) samtidigt som KH stiger. En blandning av 83 % bikarbonat och 17 % natriumkarbonat brukar justera ph kring 8,3. Titta på ditt kalciumvärde och magnesiumvärde också. Är det så att det fälls ut en massa kalcium och magnesiumkarbonater så får du en nedåtgående pH spiral. (Detta kan ske vid för högt KH också - så det är inte enkelt!)

Men det viktigaste - hur ser ditt akvarium ut att vara? Förutom cyanon då - ser allt ut att fungera? Gör det så - överväg att låta det vara med pH:t och experimentera inte för mycket. Sedan jag skaffade kontinuerlig pH mätning så känner jag hur mätstressens unkna andedräkt flämtar mig i nacken - man kan mäta ihjäl sitt akvarium.

PS. Ja cyanon kan gynnas av lågt pH (mer koldioxid i vattnet) men orsaka det - nej. En sak som jag inte tänkt på innan men som är ett "longshot" är att det är vinter nu - vi vädrar inte så mycket och koldioxiden i vår inneluft kanske är högre än vad den är på sommaren?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger har helt rätt ovan,

Det finns en utmärkt artikel i Reefkeeping (http://www.reefkeeping.com/issues/2004-09/rhf/index.php) som på ett bra sätt beskriver den dämpande effekt på pH som hög koldioxidhalt i vattnet kan få. Ofta kan det vara så att man vintertid väljer att snåla lite med vädringen i huset, och på så sätt får en ganska hög koldioxidhalt i luften i huset. Då spelar det inte så stor roll att man har bra luftväxling i karet, om det ändå inte är så syrerik luft man växlar med.

Jag hade samma problem en tidigare vinter, och jag kunde enkelt vederlägga att just detta var problemet. Jag tog en bunke med mitt akvarievatten (pH 7,7), satte bunken på altanen utomhus med en batteridriven luftpump och syresten i bunken. Efter ganska kort tid hade pH stigit till drygt 8 pga luftningen med den syrerika luften.

Jag råder dig till att förbättra ventilationen i rummet där akvariet står. Alternativt kan du mata skummaren med luft direkt utifrån genom en lång luftslang eller nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Tack för alla goda råd. Har varit lite sen att svara pga tidsbrist.

Det jag mest förvånades över var att syrehalten lå så mycket högre i mitt odlingssytem. Men nu har jag mätt en gång till och det ligger runt 6ppm även där. Jag mätte tidigare i karet som skummaren satt på, vilket troligtvis påverkade mätvärdet.

Bra idé, med att dra ut en slang till skummaren, ska testa när tillfälle ges. Förutom cyanon så ser det allt OK ut. Men det är himla tråkigt med bruna täcket på sand och delvis på stenar. Tänkte försök att mörklägga ett par dygn och se om det hjälper.

Med min ph mätare kan man även få ett mätvärde i mV, är det detta man kallar för redox?

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För de första låter inte ph:t så där förskräckligt lågt, så teorin om dålig inomhusluft köper jag rakt av. men sen skal du kolla kh också, se till att de ligger på 8-9.

Släck inte i akvariet som du skrev, då sjunker ph ännu mer.

Cyanon borde väl snarare höja ph...konsumerar ju koldioxid.

om du ändå skall höja p åkemisk väg, gör de inte med NaOh, utan med kalkvatten i första hand, i kombination med buffertlösning om kh:t dessutom skulle vara för lågt.

Tänk på att tillsätta kalkvattnet LÅNGSAMT...annars kand de höja phvärdet för snabbt, o de leder till en utfällning av kalciumkarbonat, som i sin tur SÄNKER kh:t ännu mer..dvs man kan få en paradoxal effekt av kalkvatten om man tillsätter de för snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...