Gå till innehåll

Bottensedement


Pear

Rekommenderade inlägg

Hur ofta suger ni rent bottenslam. tycker det samlas en del grått sedement på botten, vid första vatten bytet sög jag runt i sanden och hel del grått sedement följde med. Har bara ca 1-2 mm grus.Skall jag oftare suga upp detta sedement? Det kommer också mycket skräp från LS som åker runt i karet, har nu satt in ett extra snabbfilter för rening av partiklar.

Skall jag rengöra oftare?

Suga botten oftare?

Suga på LS vid vattenbyte?

Eller bara låta det vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alltid är stig o jag överens, men idag är vi de:)...lite sediment är bra o behövs för att hålla den så nödvändiga mikrobiologiska floran igång i sanden, o på stenen. det är detta som gör att sand o sten hålls så ren o vit...mikrofaunan konkurerar ut oönskade alger o kanske cyano också. Men, de får inte bli för mkt sediment, dvs mer än vad som ninner brytas ned...då blir de tvrtom..då ansamlas nöringsämnen som ej hinner brytas ner o vi får alger o cyano istället. jag tror inte vi behöver vara oroliga för att sanden o stenen blir för ren...de går knappast åstadkomma...så jag tror man skall vara rätt så noga med att ha renhållningsdjur i sanden o med täta mellanrum blåsa rent sten, o suga lite i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar röra runt i sanden när jag ändå är och pillar i burken med händerna (inte allt på en gång). Det hjälper att få upp överflödigt detritus vilket även uppskattas av koraller/filtrerare. Nassariussniglar är ett bra djur att hålla rent och syresätta sanden med utan att samtidigt äta upp den viktiga mikrofaunan som finns i sandbädden. Jag har sällan behov av att dammsuga botten (kanske var tredje månad).

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...